گزارش خبرگزاری فرانسه از همزمانی نشست سوچی و خروج نیروهای آمریکایی از سوریه

۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۴ کد : ۱۹۸۱۷۱۶ سرخط اخبار

خبرگزاری فرانسه امروز (پنجشنبه) در گزارشی نوشت: نشست رئیسان جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در حالی در سوچی برگزار می شود که گروه تروریستی داعش در سوریه به محاصره درآمده و واشنگتن آماده خروج نیروهایش از این کشور است.
به گزارش فرانس پرس، سوریه پس از گذشت هشت سال جنگ که بیش از 350 هزار کشته در این کشور بر جا گذاشت، در هفته جاری شاهد ترافیک سیاسی در سطح جهان بوده است از نشست مونیخ گرفته تا نشست ورشو درباره خاورمیانه و کنفرانس سوچی.
در نشست سوچی قرار است، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و حسن روحانی همتای ایرانی وی به عنوان دو همپیمان دمشق و رجب طیب اردوغان به عنوان حامی معارضان سوریه، ابتکارعمل های مشخصی را برای آغاز گفت وگوهای سوری بررسی کنند.
روسیه میزبان این کنفرانس، از آغاز حضور نظامی اش در سال 2015 در سوریه خود را بازیگر اساسی در صحنه این کشور می داند.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت: در کنفرانس سوچی سعی بر آن است که کمیته ای برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه با هدف اجرای روند انتقال سیاسی در این کشور تشکیل شود.
سازمان ملل در ماه دسامبر (آذر/دی) اذعان کرد که در تشکیل چنین کمیته ای در سوریه ناکام بوده و دلیل آن را لیست اسامی ارائه شده از سوی دمشق عنوان کرد. اما لاوروف اعلام کرد که ما آماده هستیم برای حل این موضوع، گفت وگو و رایزنی کنیم.
این چهارمین نشست میان سران سه کشور روسیه، ایران و ترکیه درباره سوریه است.
در آستانه برگزاری سوچی، نیروهای دموکراتیک کرد سوریه (قسد) که مورد حمایت آمریکا هستند در عملیات گسترده ای آخرین پایگاه های داعش در استاد دیرالزور شرق سوریه را هدف قرار دادند.
در ادامه این گزارش آمده است: تروریست های داعش که روزی در بخشی از اراضی سوریه و عراق اعلام خلافت کرده بودند، امروز در چندین کیلومتر مربع از خاک سوریه در محاصره به سر می برند.
پیروزی بر داعش، راه را برای اعلام تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه فراهم کرد. حدود 2 هزار نظامی آمریکایی در سوریه مستقر برای حمایت از نیروهای کرد در این کشور حضور دارند.
اما واشنگتن هنوز زمان مشخصی برای خروج نیروهایش از سوریه اعلام نکرده است.
آخرین نشست میان سران روسیه و ایران و ترکیه به سپتامبر (شهریور/مهر) گذشته بازمی گردد که اختلافاتی درباره سرنوشت استادن ادلب در شمال غرب سوریه میان آنها وجود داشت.
توافقنامه ادلب 26 شهریور ماه در جریان این مذاکرات در شهر سوچی، توسط وزیران دفاع روسیه و ترکیه به امضا رسید.
پوتین و اردوغان همچنین بر سر تشکیل منطقه 'عاری از سلاح' در استان ادلب به توافق رسیدند.
قرار است رئیسان جمهوری روسیه و ترکیه امروز پیش از دیدار با رئیس جمهوری کشورمان، به طور مفصل درباره سرنوشت ادلب بحث و گفت و گو کنند.
طبق توافق روسیه- ترکیه، قرار بود همه تروریست ها به ویژه عناصر هیات تحریر الشام (جبهه النصره سابق) از ادلب عقب نشینی کنند، اما عناصر این گروه همچنان می خواهند نفوذ خود را در این استان حفظ کنند.
لاوروف در این باره گفت: عناصر هیات تحریر الشام امروز بر بیش از 90 درصد از اراضی ادلب سیطره دارند و ما در کنفرانس سوچی تا جایی که بشود به نظام سوریه و ارتش آن برای آزادی سرزمینشان کمک می کنیم.

کلید واژه ها: نشست سوچی


نظر شما :