مشاور پوتین: همکاری های ایران و روسیه براساس منافع متقابل درحال گسترش است

۲۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۷:۵۴ کد : ۱۹۸۱۷۳۶ سرخط اخبار

مشاور رئیس جمهوری روسیه در امور همگرایی اقتصادی منطقه ای اعلام کرد: همکاری های ایران و روسیه بر اساس اصول منافع متقابل، حسن همجواری و با رعایت معیارهای بین المللی با موفقیت در حال توسعه است.
«سرگئی گلازیف» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو با بیان این مطلب افزود: ایران شریکی تاریخی و مهم برای روسیه است و نه تنها با روسیه بلکه با کل اتحادیه اقتصادی اوراسیا همکاری دارد و رایزنی ها در خصوص ایجاد محدوده آزاد تجاری با ایران ادامه دارد.
به اعتقاد وی، اقتصاد ایران با موفقیت اقتصاد کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تکمیل می کند و به همین دلیل روسیه شکی ندارد که مبادلات بازرگانی با ایران در آینده نزدیک بیش از پیش توسعه خواهد یافت.
عضو آکادمی علوم روسیه این را هم گفت که تهران و مسکو با روی آوردن به تجارت با ارزهای ملی از وابستگی به کشورهای ثالث خارج خواهند شد.
گلازیف در واکنش به سطح پایین همکاری های اقتصادی ایران و روسیه برخلاف سطح بالای همکاری های اقتصادی، سیاسی و امنیتی هم گفت: این مساله به ساختارهای بازرگانی دو کشور بر می گردد که بر بازارهای هیدروکربنی تمرکز کرده اند و از طرفی نیازی به استفاده از نفت و گاز صادراتی یکدیگر ندارند.
وی ادامه داد: متاسفانه روسیه بطور قابل توجهی صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا را کاهش داده است ضمن اینکه در دهه 90 میلادی بازار داخلی روسیه به سمت واردات کالا از کشورهای اتحادیه اروپا حرکت کرده بود.
مشاور رئیس جمهوری روسیه افزود: اما امروز وضعیت با سرعت در حال تغییر است و روسیه به بازار کالاها و فرآورده ها باز می گردد و اقتصاد کشور ما هر روز متنوع تر از قبل می شود.
وی گفت: ما همچنین در حال گسترش حوزه جغرافیایی واردات کشور خود هستیم و اتحادیه اروپا دیگر اصلی ترین شریک اقتصادی مسکو محسوب نمی شود بلکه این چینی ها هستند که این جایگاه را به خود اختصاص داده اند.
گلازیف توسعه و رشد کشورهای آسیای جنوب شرقی را یکی از عوامل توسعه اقتصادی جهان خواند و گفت: این مساله به توسعه همکاری های بازرگانی سودمند با ایران هم کمک می کند.
به گفته وی، آمریکا علیه روسیه، ایران و کل جهان جنگ هیبریدی راه انداخته است و شاهد هستیم که قوانین بین المللی قربانی اصلی این اقدامات هستند.
وی افزود: آمریکا عملا سیستم قوانین بین المللی در جهان را نابود کرده است و تلاش دارد وضعیت در آن بخش از اقتصاد جهان که تحت کنترل این کشور نیست، به هرج و مرج کشیده شود.
مشاور رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: برای اینکه خصومت طلبی و دشمنی آمریکا را متوقف کنیم باید به اطلاع آنها برسانیم که ائتلاف ما در چارچوب مشارکت بزرگ اوراسیایی احتیاجی به آنها ندارد و ما نیازی به دلار، فناوری و کالاهای آمریکایی نداریم.
به گفته وی، اگر چنین ائتلافی شکل بگیرد در آن صورت می توان امیدوار بود که بدخواهان مهار شوند ضمن اینکه آمریکا به طور سنتی فقط زبان زور را درک می کند و تلاش دارد هژمونی (نظام سلطه) خود را بر جهان تحمیل کنند.
عضو آکادمی علوم روسیه معتقد است که از آنجا که آمریکایی ها موفق نمی شوند به اهداف خود دست پیدا کنند هر روز به اقدامات بیشتری علیه ما (ایران و روسیه) دست خواهند زد، از این رو در راه رسیدن به اهداف ریسک بیشتری وجود دارد چرا که خصومت آمریکا تشدید می شود.
وی با خطرناک خواندن چنین وضعیتی در جهان اظهار داشت: ما نیاز به تشکیل ساختارهای مالی جدید در اوراسیا داریم و باید از وابستگی به دلار بکاهیم و به تجارت با ارزهای ملی روی آوریم و سیستم همکاری خود را داشته باشیم.
گفتنی است، از آبان ماه سال جاری آمریکا با هدف تحت فشار قرار دادن ملت ایران، تحریم های یک جانبه ای را برخلاف موازین و معیارهای بین المللی به اجرا درآورد اما موفق به ناامیدکردن ملت ایران نشد.
بسیاری از صاحبنظران در روسیه معتقدند که آمریکا ممکن است چنین رویه ای را نیز علیه روسیه به کار بگیرد از این رو این کشور نیز باید آماده شرایط در صورت خارج شدن از سیستم نقل و انتقال بانکی موسوم به سوئیفت باشد.
روس ها در همین راستا در حال راه اندازی سیستم نقل و انتقال بانکی ویژه خود هستند تا در روز مبادا بتوانند از اقتصاد خود در مقابل اقدامات یک جانبه آمریکا حمایت کنند.
این کشور در هفته های اخیر نیز طرح اینترنت مستقل خود را کلید زده است هر چند که این طرح هنوز در دومای روسیه در حال بحث و تبادل نظر است اما اکثر کارشناسان پیش بینی می کنند بزودی طرح اینترنت ملی روسیه نیز تصویب و برای اجرا ابلاغ شود.
در خصوص اتحادیه اقتصادی اوراسیا (Eurasian Economic Union ) که از جامعه اقتصادی اوراسیا ریشه می گیرد باید گفت که این اتحادیه در سال 2015 با امضای بلاروس، قزاقستان و روسیه آغاز به کار کرد. 
قرقیزستان و ارمنستان هم اندکی بعد در همین سال به عضویت کامل این اتحادیه درآمدند.
ایران در اردیبهشت ماه سال گذشته توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری با این اتحادیه امضا کرد و این توافقنامه اکنون توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی برای تصویب احتمالی است.
مهدی سنایی سفیر تام الاختیار ایران در روسیه نیز چندی پیش درباره توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری میان ایران و روسیه گفته بود: این توافقنامه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است و بطور فوق العاده و خارج از نوبت بررسی خواهد شد و من امیدوارم در آینده نزدیک این توافقنامه توسط نمایندگان ملت ایران تایید شود.
وی افزود: تا آنجا که اطلاع دارم بلاروس، قزاقستان و روسیه نیز این توافقنامه را تایید کرده اند، معتقدم که روند تایید این توافقنامه در ایران و کشورهای مربوطه بزودی پایان یابد.
سنایی گفت: من معتقدم که توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری میان اوراسیا و ایران از نظر اقتصادی و نیز سیاسی با توجه به آنچه که در جهان رخ می دهد، مهم است.
وی با بیان اینکه باید به یکدیگر نزدیک شویم، اظهار داشت: این نزدیکی پتانسیل ها و توانمندی های ما را افزایش می دهد، این توافقنامه برای ایران مهم است زیرا بازار بزرگی را می گشاید و امکانات و ظرفیت های بازار ایران را نیز برای کشورهای شمالی افزایش می دهد.
سفیر ایران در مسکو تصریح کرد: باید سطح همکاری های اقتصادی با روسیه و سایر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا را افزایش داد و من امیدوارم و حتی اطمینان دارم که ایجاد محدوده آزاد تجاری به ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا کمک می کند.

کلید واژه ها: ایران و روسیه


نظر شما :