سفیر پاکستان در تهران: نیروهای خارجی به دنبال تخریب روابط ایران و پاکستان هستند

۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۲۸ کد : ۱۹۸۱۸۱۷ سرخط اخبار

«رفعت مسعود» سفیر پاکستان در تهران ضمن ابراز همدردی با قربانیان حادثه شنیع تروریستی در جاده خاش- زاهدان گفت:نیروهای خارجی به دنبال تخریب روابط خوب بین دو کشور برادر ایران و پاکستان هستند.ما نباید اجازه دهیم آنها موفق شوند.
نیروهای خارجی به دنبال تخریب روابط ایران و پاکستان هستند
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ایران و پاکستان دو همسایه مهم وقدرتمند هستند که دارای اشتراکات فرهنگی دینی و مذهبی بوده و همواره روابط خوبی با یکدیگر داشته اند. در این بین مرزهای پاکستان و ایران با وجود طولانی بودن همواره از من ترین مرزهای پاکستان بوده است با این حال طی سال های اخیر برخی گروه های تروریستی تحت حمایت قدرت های خارجی در تلاش بوده اند با رسوخ در این منطقه مرزهای دو کشور را ناامن کنند که آخرین نمونه آن حمله به اتوبوس حامل مرزبانان سپاه پاسداران و شهادت 27 نفر از آنان شد.
در عین حال دو کشور همواره تلاش کرده اند روابط خود را از فشارها و تاثیرگذاری های مخرب قدرت های ثالث دور نگه دارند. در حال حاضر علاوه بر امنیت مرزها، دو کشور مسائل مختلفی را پیش رو دارند از بلاتکلیفی خط لوله گاز موسوم به آی پی که تا پشت مرزهای پاکستان کشیده شده است تا رویکرد عمران خان در سیاست خارجی و چشم انداز مناسبات تجاری دو کشور سوالاتی است که با خانم «رفعت مسعود» سفیر پاکستان در تهران در میان گذاشته ایم به گفته وی هر چقدر روابط اقتضصادی و تجاری دو کشور در مرزها گسترش یابد جا برای تروریستها تنگ می شود.
سفیر پاکستان در تهران در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان اینکه ما عمیقا با تمامی قربانیان این حمله شنیع همدردی می کنیم گفت: پاکستان همکاری خود با ایران را برای پایان بخشیدن به تروریسمی که منطقه را تحت تاثیر قرارداده است، ادامه می دهد. 
وی با بیان اینکه باید در تمامی سطوح برای ایجاد صلح و ثبات در مرزهایمان و نیز در منطقه باهم همکاری کنیم، اضافه کرد: نیروهای خارجی وجود دارند که به دنبال تخریب روابط خوب بین دو کشور برادر ایران و پاکستان هستند ما باید اجازه موفقیت را به آنها ندهیم. 
سفیر پاکستان در تهران یادآورشد:حدود30 سال است جنگ در افغانستان جریان دارد.طبعا چنین اتفاقاتی در مرزهای مشترک افغانستان و ایران و پاکستان رخ خواهد داد. 
وی خاطرنشان کرد: شما اگر اروپا را هم ببینید با وجود اینکه اروپا مرز ندارد و مردم جا به جا می‌شوند ولی باز هم مشکلاتی وجود دارد.ما می دانیم که گروه‌های تروریستی در اینجا حضور دارند هم کشور ما و دولت ما و ارتش ما می‌دانند که آنها کدام گروه ها هستند و از کجا آنها را حمایت می کنند و پول می دهند و هم دولت و ارتش شما می داند. 
این دیپلمات پاکستانی اضافه کرد: در حال حاضر ارتش، نهادهای اطلاعاتی و سیاسی، وزارت کشور و وزارت خارجه روابط خیلی زیادی باهم دارند. طبعا هرچقدر روابط گسترش می یابد منجر به امنیت بیشتر مرزها خواهد شد. 
** با توسعه روابط اقتصادی جای تروریست ها را تنگ کنیم 
رفعت مسعود ادامه داد: اگر می خواهیم امنیت ارتقا یابد شود باید در منطقه بلوچستان از طرف ما و سیستان از طرف شما روابط اقتصادی را بهتر کنیم و بازارچه‌ها را توسعه دهیم و به لحاظ اقتصادی مردم همان منطقه بتوانند کار کنند و دراین صورت است که جای تروریست ها تنگ تر می شود. 
سفیر پاکستان در تهران با بیان اینکه هر جا به هم شک کرده و به یکدیگر اتهام زنی کنیم کار تروریست‌ها راحت می‌شود، افزود:هر دو کشور باید با یکدیگر همکاری و مشارکت کنند تا جای تروریست‌ها را تنگ کنیم و ما می توانیم با توسعه روابط اقتصادی در این مسیر گام برداریم. 
این دیپلمات پاکستانی در پاسخ به این سوال که چه برنامه هایی برای توسعه این بازارچه ها در مرزهای دو کشور دارید گفت:دولت پاکستان می خواهد بازارچه تفتان را گسترش دهد. علاوه بر این دو سه بازارچه را در مناطق مرزی می‌خواهیم باز کنیم.در طرف ایران میرجاوه خیلی خوب است و اما در طرف ما کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. 

** مختصات سیاست خارجی عمران خان 
سفیر پاکستان در تهران درباره سیاست خارجی دولت عمران خان و جایگاه ایران در آن اظهارداشت: زمانی که عمران خان کمپین انتخاباتی اش را به راه انداخته بود، گفت که ما باید با کشورهای منطقه همکاری داشته باشیم.البته کشورهای بزرگ مثل آمریکا یا کشورهای اروپایی هم اهمیت خود را دارند و ما حتماً باید با آنها رابطه داشته باشیم ولی چیزی که واقعا لازم است و اهمیت زیادی دارد این است که پاکستان باید با کشورهای منطقه رابطه بهتری داشته باشد. 
وی اضافه کرد: در جریان رقابت های انتخاباتی ایشان در یک برنامه تلویزیونی درباره روابط خارجی نام چهار کشورهند، چین، افغانستان و ایران را مطرح کردند.اطلاع دارید که سال‌ها است که چین روابط اقتصادی و سیاسی خیلی خوبی با پاکستان دارد. کشور دیگری که ما با آن مشکل داریم، هند است. نخست وزیر بارها گفته اند که بیایید بنشینیم و گفت و گو کنیم و مشکلاتمان را حل کنیم. 
رفعت مسعود اضافه کرد: علاوه بر این آقای عمران خان وحکومت پاکستان می خواهد در افغانستان ،و مرزهای افغانستان و پاکستان امنیت باشد چرا که امنیت و صلح در افغانستان منجر به صلح و امنیت در پاکستان هم خواهد شد. 
سفیر پاکستان در تهران ادامه داد : از سوی دیگر ما با ایران روابط تاریخی داریم و نخست وزیر می‌خواهد مرزهای ما مرز صلح و امنیت باشد. 
رفعت مسعود اضافه کرد: ایشان گفته بودند تمرکز ما در منطقه باید بر همسایگانمان باشد و منظور ایشان از همسایگان همین چهار پنج کشور است.البته همانطور که گفتم اروپا و کشورهای خلیج(فارس) و کشورهای دیگر دنیا هم هستند ولی تمرکز عمران خان و حکومت شان به این منطقه است. 
وی چند ماه پیش آقای قریشی وزیر خارجه پاکستان ظرف مدت سه روز به چهار کشور چین، ایران، افغانستان و روسیه سفر کردند. برای همین می گویم که ما می خواهیم با روابطمان با کشورهای منطقه بخصوص ایران روابط خوبی باشد. 

**عمران خان به ایران خواهد آمد 
این دیپلمات پاکستانی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه آقای عمران خان قبل از پیروزی در انتخابات وعده داده بود به ایران سفر می کند ولی در این مدت سفری به ایران نداشته اند، گفت: آقای نخست وزیر در جریان رقابت های انتخاباتی گفته بودند که می خواهند به کشورهای منطقه و از جمله ایران سفر کنند و با همه روسای جمهور منطقه دیدار داشته باشند . 
رفعت مسعود ادامه داد: چند روز پیش می خواستیم برنامه برای سفر آقای عمران خان به ایران داشته باشیم ولی متاسفانه برنامه ایشان شلوغ شد و نتوانست این سفر را انجام دهد ولی مطمئن باشید که آقای عمران خان می‌خواهند به کشور زیبای شما تشریف بیاورند و با رئیس جمهور شما ملاقات ‌کنند. ایشان این خواسته را دارند که به ایران سفر کنند و به زودی به ایران خواهند آمد. 
وی با بیان اینکه در هفت ماه اخیر هیات های سیاسی و اقتصادی زیادی بین دو کشور مبادله شده است،اظهارداشت: تاکنون دو بار آقای دکتر ظریف به پاکستان سفر کرده و یک بار هم وزیر خارجه ما آقای قریشی به ایران سفر کردند. یا آقای دکتر عراقچی به پاکستان سفر کردند هم در وزارت خارجه ما جلسه داشتند و هم با خانم جنجوعه دیدار کردند. 
سفیر پاکستان در تهران با اشاره به تبادل هیات هایی بین ارتش های دو کشور اضافه کرد:همچنین در بخش اقتصادی هیاتی از وزارت نفت ایران به پاکستان سفر کردند و قرار است از پاکستان هم هیاتی به ایران بیاید. علاوه بر این رئیس مجلس ما حدود دو ماه قبل در نشست اجلاس روسای مجلس شش کشور در ایران حضور یافت. 

**به راه اندازی خط لوله آی. پی. متعهد هستیم 
رفعت مسعود در پاسخ به سوالی درباره دلایل به تعویق افتادن نهایی کردن خط لوله گاز آی پی و اینکه آیا فشارهای خارجی باعث این اتفاق شده است،گفت:موضوعات بسیاری دراین زمینه وجود دارد. ما به دنبال یافتن روشی برای تامین مالی خط لوله هستیم. البته نباید در خصوص تعهد سیاسی دولت پاکستان درباره خط لوله گاز شک کرد. 
وی تصریح کرد: ما کاملا به راه اندازی این خطو لوله برای واردات گاز از ایران متعهد هستیم.چرا که ما به گاز نیاز داریم همانطور که گفتم ما به طور روزمره با مشکل کمبود گاز مواجه هستیم. 
این دیپلمات پاکستانی اضافه کرد:مشکل این است که این فرایند چطور پیش برود و به همین خاطر به دنبال امکان سنجی سرمایه گذاری و تامین مالی برای ساخت لوله های گاز هستیم در عین حال تاثیر تحریم ها بر فروش گاز را بررسی می کنیم. 
وی یادآورشد: اگرچه مقامات ایرانی اذعان کرده اند که گاز جزو کالاهای تحریم شده نیست ،اما پرداخت پول گاز تحریم است بنابراین به دنبال یافتن سازوکار مناسب برای پرداخت پول گاز ایران از طریق مکانیسم مالی و یا تهاتر ،و سپس ساخت خط لوله هستیم. 
این دیپلمات پاکستانی اضافه کرد:ما به دنبال همه گزینه های سرمایه گذاری خارجی و داخلی هستیم اما بر این باورم که دولت پاکستان به ساخت خط لوله متعهد است و تنها مانع برای انجام این پروژه بحث های لجستیک است. 
رفعت مسعود یادآورشد: مقامات ایرانی و پاکستانی از قبل مشغول مذاکره دراین خصوص بوده اند اخیرا ما میزبان هیاتی از ایران برای بررسی این موضوع بودیم و سوالات مربوط را مطرح کردیم . 

**مرزبانان ربوده شده سالم هستند
سفیر پاکستان در تهران درباره آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده به دست گروه های تروریستی اظهارداشت: سه هفته پیش که به پاکستان رفته بودم و این سوال را از وزارت کشور و ارتش مطرح کردم. پنج نفر از اینها رها شده اند و درباره 7 نفر باقیمانده هم گفتند که ما برای آزادی آنها تلاش می کنیم . 
وی اضافه کرد: این را می دانم که آنها سالم هستند و این خبر خوبی است. ولی هنوز متاسفانه خبری مبنی بر اینکه بازمی‌گردند نداریم ولی تلاش دستگاه های مربوط جاری است و دعا می کنیم زودتر آزاد شوند. 

** خروج آمریکا از برجام
رفعت مسعود ضمن ابراز تاسف از خروج آمریکا از توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران گفت:زمانی که توافق هسته ای امضا شد، پاکستان نخستین کشوری بود که از آن استقبال کرد چرا که باور داریم تنها راه برای حل و فصل مشکلات مذاکره است و باور داشتیم که این اقدام حرکت خوبی از جانب جامعه بین الملل اتحادیه اروپا و ایالات متحده بود. 
وی با بیان اینکه پاکستان از برجام حمایت می کند، افزود:ما از هر حرکتی توسط هر کشوری در دنیا شامل ایالات متحده برای حل مشکلات و پایان دادن به تحریم ها علیه ایران باشد، حمایت می کنیم چرا که بعنوان کشوری که خود از فشار تحریم ها رنج برده است کاملا به مشکلات مردمی که درگیر تحریم ها هستند، آگاهیم. 

**راه حل مشکلات افزایش روابط تجاری دو کشور است 
این دیپلمات پاکستانی در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینکه تمرکز دولت آقای عمران خان تقویت روابط با کشورهای همسایه است گفت: ما باور داریم که بهترین روش برای تعمیق روابط با همسایگان برقراری فعالیت های اقتصادی است و امیدواریم بتوانیم این روابط اقتصادی را با همسایگان خود داشته باشیم. 
وی افزود: متاسفانه این روابط آن طور که باید باشد، نیست چرا که کانال های بانکی بین تجار پاکستانی و ایرانی وجود ندارد.علاوه بر این لازم است توافق تجارت آزاد بین دو کشور امضا شود و این روابط در مرزهای دو کشور برقرار شود. 
رفعت مسعود اظهارداشت:زمانی که توافق برجام امضا شد بارقه امیدی میان جامعه بین الملل بویژه در کشورهای همسایه مانند پاکستان ایجاد شد که اکنون ایران از تحریم ها بیرون آمده و قادر به برقراری روابط تجاری با شرکای خود خواهد بود. 

** به دقت روند اجرایی شدن اینستکس را زیر نظر داریم
سفیر پاکستان در تهران با اشاره به راه اندازی سازوکار پشتیبان مالی بین ایران و اروپا گفت: وقتی از سازوکار اس پی وی مطلع شدیم وزارت اقتصاد پاکستان و نیز تجار پاکستانی مایل بودند بدانند که چه نوع ساختاری در حال برقراری است و چطور کشورهایی مانند پاکستان از این ساختار بعنوان مدلی برای تجارت خود بهره خواهند برد. 
این دیپلمات پاکستانی اضافه کرد: زمان طولانی برای برقراری این سازوکار صرف شد و می دانیم که به تازگی سازوکار اینستکس برقرار شده است.ما به دقت روند اجرایی شدن اینستکس را تحت نظر داریم و از برقراری چنین سازوکاری بین ایران و پاکستان هم استقبال می کنیم. 

** رویکرد آمریکا در افغانستان ما را شگفت زده نکرد 
سفیر پاکستان در تهران در اسخ به سوالی دیگر درباره راهبرد امنیتی آمریکا درباره افغانستان و رویکرد کنونی دولت آمریکا در افغانستان اظهارداشت: رویکرد آمریکا هرگز ما را شگفت زده نکرد چرا که همانطور که اشاره شد پاکستان هم در سال های گذشته از تحریم های آمریکا در زمینه های مختلف از جمله سیاست آمریکا در افغانستان رنج برده است. 
این دیپلمات پاکستانی یادآورشد: آمریکا کشوری مهم و یکی از بزرگترین شرکای تجاری ماست اما باید بسیار مراقب سیاست های آمریکا در افغانستان و تصمیمات این کشور درباره منطقه بود و به همین دلیل است که پاکستان به برقراری مراودات معتقد است. 
وی با بیان اینکه تصمیم داریم با همه طرفها مذاکره کنیم افزود: پاکستان آماده است با هر کشور یا هر سازمانی که برای برقراری صلح و ثبات در منطقه تلاش می کند، مذاکره کند. 
رفعت مسعود خاطرنشان کرد: برای موفقیت روند صلح در افغانستان لازم است با طالبان مذاکره شود و این سیاست طولانی مدت پاکستان بوده است.آمریکا در ابتدا با این موضوع موافق نبود؛ نه تنها آمریکا بلکه کشورهای اروپایی و حتی ایران با طالبان مذاکره ای نداشتند اما الان فکر می کنم اکنون فهم مشترکی بین آمریکا، کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای منطقه شامل روسیه، چین و حتی هند و ایران وجود دارد که طالبان یک حزب یا نیروی سیاسی در افغانستان است و ما مجبور هستیم با آنها مذاکره کنیم . 
سفیر پاکستان در تهران یادآورشد:این فهم کمی دیر اتفاق افتاد اما خوب شد که اتفاق افتاد و همه کشورهای منطقه اکنون بنا به ظرفیت های خود با طالبان در حال مذاکره هستند. 
این دیپلمات پاکستانی خاطرنشان کرد:نکته مثبت دیگر اینکه ایالات متحده نیز این موضوع را درک کرده است. البته آمریکا بر اساس منافع خود با این موضوع برخورد می کند. آمریکا نمی خواهد به حضور خود در افغانستان ادامه دهد البته نمی دانم تصمیم دارد در افغانستان بماند یا این کشور را ترک کند. 
به گفته سفیر پاکستان در تهران رییس جمهور آمریکا اعلام کرده است که تصمیم دارد نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند و قصد ندارد شرایطی که در افغانستان در سالهای 1990 داشت را ادامه دهد. اما در مجموع آغاز مذاکرات با طالبان یک تحول مثبت است. 

** اگر تجارت غیر قانونی به مسیر درست هدایت شود حجم تجارت دو طرف به پنج میلیارد دلار می رسد 
سفیر پاکستان در تهران در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به حجم مراودات تجاری ایران و پاکستان گفت: پتانسیل اقتصادی و تجاری دو کشور از 5 میلیارد دلار بیشتر است.ولی متاسفانه الان حجم روابط قانونی از 2 میلیارد دلار هم کمتر است. بیشتر تجارت ما در مناطق مرزی هست و در آنجا هم شامل دو بخش تجارت قانونی و هم غیرقانونی است. 
به گفته سفیر پاکستان در تهران اگر همین تجارت غیر قانونی به راه راست هدایت شود تجارت قانونی از 5 میلیارد دلار هم بیشتر می شود. 
این دیپلمات پاکستانی کنترل مرزها و آسان سازی مقررات تجاری برای تجار،حذف هزینه های زاید را از جمله راهکارهای توسعه مراودات تجاری دو کشور عنوان کرد و افزود: با امضای توافق تجارت آزاد بین دو کشور مشکلات حل می شود و حتما میزان مراودات تجاری از دو میلیارد دلار فراتر می رود. 
به گفته سفیر پاکستان در تهران بزودی هیاتی از ایران به پاکستان برای بحث و تبادل نظر در همین زمینه سفر می کند. 
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره امکان مراودات تجاری با ارزهای ملی دو کشور گفت:ما در بانک های خود می توانیم با پول دولتی خودمان تجارت بکنیم. اگر یک بانک ایرانی در پاکستان باز شود یا بانک پاکستانی در ایران باز شود می توانیم با روپیه و ریال مراوده کنیم. 
وی با بیان اینکه دلار و یا یورو مشکلات خود را دارند گفت:همان کاری که شما با هند، چین و ترکیه انجام دادید با ما هم می توانید انجام دهید. 

کلید واژه ها: ایران و پاکستان


نظر شما :