سندرز؛ سوسیال دمکراتی در پی انقلاب سیاسی در آمریکا

۰۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۶ کد : ۱۹۸۱۸۳۸ سرخط اخبار

 'برنی سندرز' که یک سوسیال دمکرات است روز گذشته(سه شنبه) اعلام کرد در رقابت انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا حضور می یابد و اولویت نخست او مبارزه با ترامپ است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، ورود سندرز به کارزار انتخاباتی یک روز پس از آن روی داد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و رقیب اصلی او در این انتخابات، به بهانه ونزوئلا، حملات شدیدی را متوجه سوسیالیسم کرد.
ترامپ که شعارهای روسای جمهوری پیشین آمریکا را برای هر دوره از تبلیغات انتخاباتی خود به عاریه گرفته است، این بار جنگ با سوسیالیسم را برای انتخابات 2020 برگزیده است. 
واژه ای که در طول دهه 50 میلادی و دوران 'مک کارتیسم' حساسیت ویژه ای داشت و هرگونه تمایل به نگرش های سوسیالیسی، گناهی نابخشودنی قلمداد می شد و مجازاتی همچون زندان، برکناری از کار و انزوای اجتماعی را به همراه می آورد. 
چهل وپنجمین مستاجر کاخ سفید که در دور نخست تبلیغات انتخابات سال 2016 حمله به کره شمالی و ایران را در صدر شعارهای خود برگزیده بود و در این مدت هم خروج از پیمان ها و نهادهای بین المللی را سرلوحه کار خود قرار داد، این بار کانون شعارهای خود را مقابله با سوسیالیسم برگزیده که می تواند شامل چین، روسیه، کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا باشد. 
از این رو، موفقیت او در کودتای ونزوئلا می تواند قدرت صندوق های رای را به نفع او تغییر دهد.
هرچند که با این مساله، نگاهی به جدی ترین رقیب انتخاباتی خود هم دارد که یک سوسیال دمکرات است و بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر در انتخابات 2016 به جای 'هیلاری کلینتون' قرار داشت، احتمال پیروزی او بر ترامپ بسیار زیاد بود.
ترامپ با استعاره از ونزوئلا به سوسیالیسم تاخت و در منقبت آن گفت: مردم، سوسیالیسم و دیکتاتوری را کنار و فصل جدیدی را در کشور خود رقم می زنند و دیگر بازگشتی در کار نخواهد بود. همه ملت های نیمکره غربی در جلوگیری از گسترش استبداد سوسیالستی منافع مشترکی دارند. 
وی ادامه داد: ماهیت سوسیالیسم احترامی برای مرزها قائل نیست و حق اتباع خود یا حق حاکمیت همسایگانش را محترم نمی شمارد و همواره به دنبال تجاوز به دیگران است. زمان غروب سوسیالیسم در نیمکره ما و بسیاری نقاط در جهان فرا رسیده است. سوسیالیسم و کمونیسم دیگر دوام نخواهند آورد، نه تنها در ونزوئلا، بلکه در نیکاراگوئه و کوبا. ما باید با همکاری و تلاش به این فاجعه انسانی پایان دهیم. 
رئیس جمهوری آمریکا که به خوبی از شعارهای دمکرات ها و سندرز اطلاع دارد و در این مدت هم بارها در سنا از او شنیده است، می خواهد از همان ابتدا وعده های سندرز را با منکوب کردن سوسیالیسم لجن مال کند تا گوشی برای حرف های او وجود نداشته باشد.
آنجا که ترامپ گفت: سوسیالیسم وعده رونق و پیشرفت می دهد، اما نتیجه واقعی آن فقر است. سوسیالیسم وعده وحدت می دهد، اما موجب نفرت و تفرقه می شود. سوسیالیسم وعده آینده ای بهتر می دهد، اما همواره به دوران تاریک گذشته باز می گردد. سوسیالیسم ایدئولوژی نامعتبری است که ریشه در جهل تاریخ و بشر دارد. به همین دلیل است که سوسیالیسم همواره باید حق را به استبداد بدهد، که همین کار را هم می کند.
وی ادامه داد: سوسیالیست ها ادعا می کنند دوستدار و حامی تنوع هستند اما همواره بر همرنگی و همانندی مطلق تاکید می کنند. ما می دانیم که سوسیالیسم برای اجرای عدالت، برابری و کمک به محرومان نیست، بلکه فقط برای یک چیز است: حفظ قدرت طبقه حاکم و هر چه قدرت بیشتری کسب می کنند، بیشتر تشنه قدرت می شوند. آنها می خواهند کنترل همه بخش ها، اعم از بخش خدمات درمانی، حمل و نقل، دارایی، انرژی، آموزش و همه بخش های دیگر را در دست داشته باشند. 
رئیس جمهوری آمریکا به زعم خود تیر خلاص را اینگونه رها کرد که «برای کسانی هم که تلاش می کنند سوسیالیسم را بر آمریکا تحمیل کنند، این پیام ساده را داریم: آمریکا هرگز یک کشور سوسیالیست نخواهد بود.» 
این اظهارات ترامپ ممکن است به مذاق برخی هواداران او خوش آید اما بطور قطع ذائقه همه آمریکایی ها نخواهد بود و نمی توانند باور کنند که ترامپ تمام تفکرات نژادپرستانه، مهاجرت ستیزانه و تاجر مآبانه خود را کنار گذاشته است و ایدئولوژی ضدیت او با سوسیالیسم یک حقیقت محض است.
شاهد این ادعا موج استقبال از نامزدی برنی سندرز است. فقط به فاصله چهار ساعت پس از اعلام کاندیداتوری، بیش از یک میلیون دلار به حساب کمک های مردمی او واریز شد.
نزدیک به 150 هزار ایمیل حمایتی از سراسر کشور دریافت کرد که برای پیشتیبانی مالی اعلام آمادگی کرده بودند. جوامع مختلف و نژادهای گوناگون به وجد آمدند و از آمدن او به عرصه انتخابات استقبال کردند فقط به این دلیل که او نخستین اولویت انتخاباتی خود را مبارزه با ترامپ اعلام کرد.
سندرز گفت: پذیرفتنی نیست رئیس جمهوری داشته باشیم که دروغ بگوید، هرچند که برایم گفتن آن سخت است اما یک حقیقت است. ما رئیس جمهوری داریم که نژادپرست، شهوت ران و بیگانه هراس است و کارهایی انجام می دهد که هیچ یک از رئیس جمهوری ها در دوره معاصر ما انجام نداده و آن تجزیه و تفرقه بین ما است.
وی که می خواهد از طریق حزب دمکرات نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، ادامه داد: رئیس جمهوری چه از محافظه کاران و چه از لیبرال ها می دانند که اساس کار آنها آوردن مردم در کنار یکدیگر است اما این فرد(ترامپ)، می کوشد تفرقه ایجاد کند. این مساله ای است که باید پایان یابد.
سناتور مستقل آمریکا درباره کاندیداهای دیگر دمکرات که برای ریاست جمهوری اعلام حضور کرده اند، اظهار کرد آنها دوستان من و مردمان خوب و کوشایی هستند، من نیامده ام تا از مخالفانم انتقاد کنم و امیدوارم فرایند اولیه برای پیروزی درون حزبی، بدون حمله به افراد انجام شود.
سندرز در مقابل اظهارات ترامپ علیه سوسیالیسم تصریح کرد: معتقدم که مردم باید خدمات درمانی، بهترین نظام آموزشی و محیط زیست پاکیزه داشته باشند. اگر دمکرات ها می خواهند موفق شوند باید همه مردم اعم از جوانان و از هر رنگی را به پای صندوق های رای بیاورند.
وی یکی از شرایط سخت کمپین انتخاباتی خود در گذشته و حال را احترام به زنان و مخالفت با هرگونه آزار جنسی برشمرد و تاکید کرد: آمده ایم بگوییم دیگر بس است و رئیس جمهوری می خواهیم که برای همه نه فقط برای عده ای محدود کار کند.
برخی تحلیلگران انتخاباتی در آمریکا معتقدند، سندرز فقط یک نامزد انتخاباتی نیست و ستاد او یک جنبش به راه خواهد انداخت، جنبشی که خود او هم از آن یک 'انقلاب سیاسی' در آمریکا یاد کرده است. 
با این حال ترامپ در واکنش به اعلام کاندیداتوری سندرز گفت «باید ببینیم او چه می کند. افراد زیادی وارد این کارزار می شوند و در نهایت فقط یک نفر پیروز بیرون می آید و امیدوارم بدانید که آن یک نفر کیست.»

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا برنی سندرز


( ۱ )

نظر شما :