عربستان،‌ آمریکا و امارات می‌خواهند پاکستان محور ناامنی در آسیای میانه باشد

۰۲ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۵ کد : ۱۹۸۱۸۵۸ سرخط اخبار

یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که عربستان، ‌آمریکا و امارات در تلاش هستند تا پاکستان را به‌عنوان محوری برای نا امنی در آسیای میانه،‌ هند،‌ افغانستان و ایران بشناسانند، گفت:‌ طراحی‌هایی که در خاورمیانه پیاده سازی می‌شود توسط سیا صورت می‌گیرد، اگر بتوانند پاکستان را ناامن کنند برای‌شان مهم‌تر است.

ابراهیم فیاض در گفت‌وگو با ایسنا درباره تحولات اخیر در ارتباط با سیاست‌های پاکستان اظهار کرد:‌ در حال حاضر مساله جغرافیای جهان بسیار حائز اهمیت است، اگر جغرافیا حرکت کند تاریخ تغییر می‌کند و هر آنچه که وجود دارد و داریم تاریخ آینده است، تاریخ گذشته نیست. لذا به نظر می‌رسد جغرافیا به شدت در حال متحول شدن است.

وی افزود: براساس اطلاعاتی که وجود دارد،‌ از مدت‌ها پیش حتی در زمان بی‌نظیر بوتو پاکستان به دنبال ایجاد خطی میان ایران، ترکیه، هند و پاکستان بود که منطقه‌ای امن و متحد ایجاد شود.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: اما آن‌هایی که مخالف ایجاد خط و اتحاد بودند، یعنی عربستان، ‌آمریکا و امارات در تلاش هستند تا پاکستان را به‌عنوان محوری برای نا امنی در آسیای میانه،‌ هند،‌افغانستان و ایران بشناسانند، لذا اگر افغانستان ناامن باشد نمی‌تواند محوری که به آن هارت‌لند می‌گویند را در آینده تضمین کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ منطقه آسیای میانه هم بالاترین امکان را برای آینده دارد، بنابراین اگر بین ایران، چین و هند در این منطقه همکاری‌ها گسترش یابد حتما پیشرفت قابل توجهی در آینده اوراسیا ایجاد می‌شود و مرکزیتی که اروپا و یا آمریکا در جهان دارند، از بین می‌رود.

فیاض با تاکید بر اینکه با همه این شرایط تلاش می‌کنند تا پاکستان منطقه‌ای ناامن باشد، گفت: عموما طراحی‌هایی که در خاورمیانه پیاده سازی می‌شود توسط سیا است و ارتباط خاصی با پنتاگون ندارد،‌ همه باید متوجه این مساله باشند که پنتاگون در خاورمیانه کاری انجام نداده هر اقدامی صورت گرفته توسط سیا بوده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد:‌ آن‌چه مهم است این‌که دو بلوک جهانی در حال شکل‌گیری است، یک بلوک مسیحیت تند است که حتی یهودیسم و صهیونیست با پاپ همراه می‌شوند، در واقع به‌گونه‌ای به دنبال ایجاد ناامنی در پاکستان و خاورمیانه هستند، حتی به نظر می‌رسد کلیسای کاتولیک نقش پدرخواندگی را ایفا می‌کند و پاپ پشت عربستان و امارات قرار گرفته است.

وی اظهار کرد:‌ بنابراین اگر بتوانند پاکستان را نا امن کنند برایشان مهم تر است، در حال حاضر به دنبال ایجاد نا امنی در بلوچستان پاکستان هستند تا همانند شمال عراق یا شرق سوریه مناطق نا امنی برای سیا وجود داشته باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری های چین در پاکستان به ویژه در بندر گوادر اظهار کرد: چین به دنبال این است تا پاکستان را آباد کند، به همین دلیل سرمایه‌گذاری بسیاری را در پاکستان انجام داده از جمله اختصاص 7 میلیارد دلار سرمایه برای دانشگاه بین‌المللی اسلام آباد. از طرف دیگر ایران و هند هم سرمایه‌گذاری‌هایی را برای توسعه بندر چابهار در دستور کار خود قرار داده‌اند، لذا اگر چابهار و بندر گوادر فعال شوند محوریت کشورهایی مانند بحرین،‌ دبی و امارات از بین می‌رود بنابراین آن‌ها تلاش می‌کنند تا این ساختار ایجاد نشود.

وی در ادامه با اشاره به شعارهای عمران خان نخست وزیر پاکستان در زمان برگزاری انتخابات این کشور گفت: به نظر می‌رسد با توجه به فقری که در پاکستان وجود دارد و آمریکا و هم پیمانانش از این فقر مطلق استفاده می‌کنند و سرویس‌های آمریکایی و انگلیسی در این کشور توسط عربستان و امارات تغذیه مالی می‌شوند.

فیاض تصریح کرد: در واقع تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا غرب آسیا نا امن شده و پاکستان منطقه ثقل در آسیا نباشد، اگر تحولات یک قرن اخیر را در نظر بگیریم، از زمانی که هرات افغانستان و بلوچستان پاکستان از ایران جدا شدند تا به امروز نه افغانستان و نه پاکستان روی خوش ندیده و به رشد اقتصادی نرسیده‌اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان افزود: بنابراین پاکستان باید برای آینده‌اش تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد کشوری ابزاری، پادگانی و یا مرکزی  برای فعالیت‌های جاسوسی باشد یا می‌خواهد با کشورهای همسایه و منطقه پیوند برقرار کرده و کشورش را ارتقا دهد.

کلید واژه ها: پاکستان


( ۲ )

نظر شما :