نباید از ورود مایک پنس به صحنه سیاست خارجی آمریکا ساده عبور کرد

۰۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۱ کد : ۱۹۸۱۹۰۷ سرخط اخبار

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: به نظر می‌آید نومحافظه‌کاران در کاخ سفید احساس کرده‌اند فضا برای دور زدن ترامپ مساعد است و به این نتیجه رسیده‌اند که با بولتون و پمپئو نمی‌توانند از ترامپ عبور کنند لذا مایک پنس را به عنوان ضلع سوم اضافه کرده‌اند.

رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مواضع مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در ورشو و مونیخ مبنی بر قریب‌الوقوع بودن یک جنگ در منطقه "که یک طرف آن احتمالاً ایران است" گفت: قبل از این اظهارات مایک پنس، آنقدر احتمال جنگ را بالا نمی‌دیدیم اما اظهارات این مقام آمریکایی در یکی دو هفته اخیر قابل تأمل است.

وی با بیان این‌که اظهارات پنس به نوعی رونمایی از یک نومحافظه‌کار پشت پرده در کاخ سفید است اظهار کرد: تاکنون مواضع صریحی درباره چنین موضوعاتی از سوی مایک پنس شاهد نبودیم و او بیشتر در حوزه اجرایی فعال بود. کنفرانس ورشو با یک شکست زودهنگام مواجه شده بود اما ورود پنس به نوعی از شکست آشکار این کنفرانس جلوگیری کرد، شکستی که می‌توانست برای سیاست خارجی آمریکا ضربه محکمی باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سخنان معاون ترامپ در ورشو گفت: معتقدم مایک پنس با اظهاراتش درباره جنگ در منطقه آشکار و روشن وارد عرصه سیاست خارجی آمریکا شده است تا اثرگذاری خود را بیشتر کند و بالاتر از مایک پمپئو و جان بولتون قرار گیرد. این در حالی است که تا پیش از این تصور می‌کردیم اصلی ترین نومحافظه‌کاران در کاخ سفید پمپئو و بولتون هستند که دنبال دور زدن ترامپ هستند و کسی روی مایک پنس تمرکز نداشت. در عین حال مواضع پنس در یکی دو هفته گذشته نشان می‌دهد ممکن است در نومحافظه‌کاری تندتر از پمپئو و بولتون وارد شود.

قهرمان‌پور با اشاره به مداخله نومحافظه‌کاران در تغییر نظر جرج بوش پسر که وارد جنگ با عراق در منطقه شد اظهار کرد: در بحث جنگ عراق جمهوری‌خواهان کلاسیک مثل کالین پاول ابتدا مخالف جنگ بودند هر چند بعد از آن حمایت کردند اما کسانی مثل رامسفلد در نهایت بوش را راضی به این کار کردند و اکنون با توجه به اظهارات مایک پنس این سوال مطرح است که امکان اتفاق افتادن سناریو مشابه وجود دارد یا نه؟

وی در ادامه به بیان دو دیدگاه در این‌باره اشاره کرد و گفت: دیدگاه اول معتقد است ترامپ آنقدر بلندپرواز است که اجازه ندهد کسی در کاخ سفید او را دور بزند و امکان این‌که مثل جرج بوش پسر دور زده شود کم است. دیدگاه دوم بر این نظر است که ترامپ جاه طلب است اما ممکن است از امکان مذاکره با ایران مأیوس شود و بعد کار را رها کند و اجازه دهد نومحافظه‌کاران امور را در دست گیرند یا این‌که از سوی برخی کشورهای منطقه تضمین پرداخت هزینه‌های جنگ را دریافت کند و به این ترتیب وارد جنگ شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: به نظر من فعلاً در منطقه در موقعیت جنگ نیستیم و هنوز ترامپ در این موقعیت نیست. علاوه بر این نومحافظه‌کاران دست برتر را ندارند اما باید مراقب باشیم و روند را با دقت رصد کنیم چرا که وارد شدن پنس به این کارزار با اظهارات اخیرش برگرفته از چارچوب نظریه محافظه‌کاری است که فرد را به یاد تئوری‌های نومحافظه‌کاران در زمان جورج بوش پسر می‌اندازد.

قهرمان‌پور در پاسخ به این پرسش که این اظهارات بی‌ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری آتی در آمریکا و جایگزین شدن مایک پنس به جای ترامپ نیست؟ تاکید کرد: این تئوری را وارد نمی‌دانم چرا که یکی از دلایل اصلی استیضاح نکردن ترامپ این است که فردی تندتر از او جایگزینش می‌شود و اساساً این نظر در آمریکا وجود دارد که ترامپ عمداً پنس را به عنوان معاون خود انتخاب کرد چون تندتر از اوست. از این رو معتقدم این تحولات بیش‌تر ناشی از تحولات درون کاخ سفید است. اما نومحافظه‌کاران احساس کردند فضا برای دور زدن ترامپ مساعد است و دیگر این‌که آنها به این نتیجه رسیدند که با بولتون و پمپئو نمی‌توانند از ترامپ عبور کنند لذا پنس را به عنوان ضلع سوم اضافه کردند.

وی ادامه داد: اظهارات مایک پنس از این رو مهم است که وزن سیاسی بیش‌تری نسبت به پمپئو و بولتون دارد و ترامپ احتمالاً حرف شنوی بیش‌تری از او دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: سیاست خارجی آمریکا نسبت به منطقه و ایران در یک ماه گذشته تغییراتی داشته است که اظهارات مایک پنس در ورشو از محورهای مهم این تغییرات است و نباید نسبت به ورود معاون ترامپ به صحنه سیاست خارجی آمریکا ساده عبور کرد. می‌توان دید که نومحافظه‌کاران در دولت ترامپ در حال خروج از سایه و آمدن به آفتاب هستند. این تغییرات و نتیجه آن برای ایران بسیار مهم است و باید با وسواس تحرکات نومحافظه‌کاران در کاخ سفید را رصد کرد.

کلید واژه ها: مایک پنس


نظر شما :