تشدید تنش نظامی در لیبی/شورای امنیت تشکیل جلسه می‌دهد

۱۶ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۳:۱۶ کد : ۱۹۸۲۵۸۶ سرخط اخبار

فرمانده اتاق عملیات منطقه غربی نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" اعلام کرد که این نیروها به ۲۷ کیلومتری دروازه غربی طرابلس رسیده‌اند. در همین حال قرار است که شورای امنیت امروز (‌جمعه) نشستی را درباره تحولات لیبی برگزار کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، عبدالسلام الحاسی، فرمانده اتاق عملیات منطقه غربی "ارتش ملی لیبی" به فرماندهی خلیفه حفتر اعلام کرد که نیروهای تحت فرماندهی وی بدون درگیری کنترل یک دیوار امنیتی واقع در ۲۷ کیلومتری دروازه غربی طرابلس را به دست گرفته‌اند.

این عملیات در پی فرمان خلیفه حفتر برای حمله به شهر طرابلس و تصرف آن صورت گرفت.

حفتر روز گذشته در پیامی که از طریق بی‌سیم مخابره شد به تمامی یگان‌های ارتش ملی لیبی فرمان داد "به سوی طرابلس پیش‌روی و آن را از دست شبه‌نظامیان و تروریسم آزاد کنند." به دنبال فرمان خلیفه حفتر نیروهای تحت فرمان وی نیز به طور کامل شهر "غریان" واقع در فاصله ۱۰۰ کیلومتری طرابلس را به کنترل خود در آوردند.

پس از تسلط بر شهر غریان، ارتش ملی لیبی دو شهر "صبراته" و "صرمان" واقع در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب طرابلس را تصرف کردند.

در همین حال فایز السراج، نخست‌وزیر دولت توافق ملی لیبی که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده، در تلگرافی فوری ریاست ستاد نیروی هوایی وابسته به این دولت را به "انجام حملات هوایی و استفاده از زور برای مقابله با تمامی نیروهای مهاجمی که امنیت ساکنان و نهادهای حیاتی را به خطر می‌اندازند" مکلف کرد.

السراج در این تلگراف نام نیروهای ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر را ذکر نکرده است.

وی همچنین دستور هدف قرار دادن "گروه‌های تروریستی و جنایتکار و قانون‌شکنان" را داد.

همچنین منابع از وقوع درگیری‌های شدید میان نیروهای حفتر و نیروهای وابسته به دولت توافق ملی در منطقه العزیزیه در نزدیکی طرابلس خبر دادند.

به گفته منابع نیروهای دولت توافق ملی حملات خمپاره‌ای را به مقرهای نیروهای حفتر انجام دادند.

واکنش‌ها

در همین راستا، دولت انگلیس خواهان برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات اخیر لیبی شد و این نشست قرار است که عصر امروز برگزار شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز درباره احتمال بروز درگیری میان گروه‌های رقیب در لیبی هشدار داد و دو طرف را به خویشتنداری فرا خواند.

وی تاکید کرد که هیچگونه راه حل نظامی برای بحران لیبی وجود ندارد و اولویت برای حل این بحران راه حل سیاسی است.

همچنین آمریکا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و امارات نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به پیامدهای این اقدام ارتش ملی لیبی هشدار دادند.

کشورهای مذکور در ادامه بیانیه خود توقف هر چه سریع‌تر عملیات نظامی در پایتخت لیبی را خواستار شدند.

دبیرخانه شورای همکاری اسلامی نیز در بیانیه‌ای نسبت به تنش نظامی در طرابلس ابراز نگرانی کرده و تمامی طرف‌های درگیر در این کشور را به خویشتن‌داری فراخواند.

در بیانیه دبیرخانه شورای همکاری اسلامی آمده است: گفت‌وگو، تنها راه حل اختلافات در لیبی است و سازمان همکاری اسلامی از تلاش‌های سازمان ملل برای تحقق صلح ملی همه‌جانبه در لیبی از طریق گفت‌وگو حمایت می‌کند.

لازم به ذکر است که طرابلس محل استقرار دولت وفاق ملی لیبی به ریاست "فایز السراج" است.

کلید واژه ها: لیبی


( ۱ )

نظر شما :