دموکرات ها می خواهند مانع جنگ ترامپ با ایران شوند

جنگ پارتیزانی در کنگره بر سر سیاست خارجی در قبال تهران

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۸۲۶۰۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ و تهدیدهای او به پاره کردن توافق هسته ای و در نهایت خروج ایالات متحده از برجام، قانون گذاران دو حزب دموکرات و جمهوری خواه بارها در رابطه با سیاست خارجی در قبال ایران در برابر یکدیگر ایستاده اند. این مرتبه به نظر می رسد وحشت دموکرات ها از جنگ با ایران آنها را به اقدام وا داشته است. اگرچه جمهوری خواهان نیز بیکار ننشسته اند و سعی دارند پیشگیری های لازم در ممانعت از دولت بعدی در عقب نشینی از تحریم ها علیه ایران را به عمل آورند.
جنگ پارتیزانی در کنگره بر سر سیاست خارجی در قبال تهران

دیپلماسی ایرانی: 12 سناتور ایالات متحده پنجشنبه اعلام کردند که قانونی را در ممنوعیت حمله دولت ترامپ به ایران بدون گرفتن تاییدیه کنگره تصویب خواهند کرد. این لایحه توسط سناتور دموکرات تام یودال از نیو مکزیکو و با حمایت رهبر اقلیت دموکرات سنا، دیک دوربین از ایالت النوی و همچنین برنی سندرز، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 تهیه و ارائه شده، توانسته است حمایت یک جمهوری خواه مطرح یعنی سناتور رند پال از کنتاکی را به دست آورد.

این مساله از آن جهت اهمیت دارد که این لایحه درست نقطه مقابل لایحه ای است که یودال ابتدا در ماه سپتامبر ارائه کرده بود و به علاوه، جدیدترین موضوع در جنگ فزاینده پارتیزانی بر سر آینده سیاست خارجی ایالات متحده در قبال ایران به شمار می رود. گروه لابی گری لیبرال «جی استریت» بلافاصله این لایحه قانونی را مورد تمجید قرار داد و این مساله را مطرح کرد که «رویکرد مخرب» دولت ترامپ «عامل کلیدی در اختلافات بین ایالات متحده و متحدان آن» و آغاز یک فاجعه خواهد بود.

با توجه به اینکه یودال و دوربین ماه گذشته در مقاله ای در واشنگتن پست دولت ترامپ را به تحریک به آغاز یک جنگ با ایران متهم کرده اند، بعید است که این لایحه قانونی بتواند حمایت گسترده قانون گذاران از هر دو حزب را به دست آورد. با این حال، دموکرات ها که کنترل مجلس نمایندگان را بر عهده دارند، دست کم در یکی از مجلس های کنگره تصویب خواهد شد و به مباحثات گسترده بر سر سیاست واشنگتن در قبال تهران در آستانه انتخابات سال 2020 خواهد انجامید.

12 سناتور در زمان ارائه لایحه نوشتند: «اگرچه نمی توان ایران را یک بازیگر تماما بی گناه قلمداد کرد، اما سیاست گذاری ها و اظهارات دولت ترامپ صرفا به افزایش تنش ها در منطقه می انجامد. از زمانی که رئیس جمهوری ترامپ به طور جدی از توافق هسته ای ایران عقب کشید، اظهارات شدید الحن و تحریک کننده ای را علیه ایران آغاز کرد که تنها هدف آنها تسریع دشمنی ها بوده است.»

در حقیقت با نزدیک شدن سالگر خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای سال 2015، دولت ایالات متحده از نیت اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران خبر داده است. در چند روز گذشته هم وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که ایالات متحده ایران را برای مرگ 603 آمریکایی (یا 17 درصد همه آمریکایی های کشته شده در زمان حمله عراق) مقصر می داند و بدین ترتیب، فضای عمومی را علیه ایران بیشتر برانگیخته است.

جمهوری خواهان هم در برابر دموکرات ها ایستاده اند. اندکی پیش از آنکه کنگره قطعنامه ای را خطاب به ترامپ برای پایان دادن به حمایت ایالات متحده از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن در برابر حوثی ها تصویب کند، مایک مک کال، نماینده جمهوری خواه از ایالت تگزاس (جمهوری خواه ارشد در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان) این لایحه را «در طرفداری از ایران» توصیف کرد.

در همین حال، مخالفان ایران در واشنگتن که نگران این هستند که یک رئیس جمهوری دموکراتیک از تحریم های اعمال شده توسط ترامپ عقب نشینی کند نیز دست به کار شده اند. مارک دوبوویتز، مدیرعامل موسسه مخالف ایران «دفاع از دموکراسی ها» در مطلبی در وال استریت ژورنال از دولت ترامپ درخواست کرد تا تحریم ها علیه بانک مرکزی ایران را تشدید کند و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را یک سازمان تروریستی بنامد.

دوبوویتز نوشت: «از نظر سیاسی فراهم آوردن شرایط برای لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران دشوار است چراکه همه شواهد موجود از اقدامات اشتباه ایران حکایت دارند.» اگر دولت بعدی از تسهیل تحریم های ایران باز داشته شود، آنگاه هیچ گزینه ای جز استفاده از اهرم اقتصادی ایالات متحده و مذاکره بر سر توافقی مجدد که در آن به نقص های اساسی توافق هسته ای رسیدگی شده باشد، نخواهد داشت.

منبع: المانیتور / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: توافق هسته ای ایران خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران تحریم های آمریکا علیه ایران سیاست ترامپ در قبال ایران اظهارات تحریک آمیز ترامپ در برابر ایران


( ۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۰:۱۴
اگر بگوئیم جنگ زرگری در کنگره ها ومجالس سرمایه داری جهت انتفاع کشورهای جهان سوم وطبقات زحمتکش مناسب تر است.فیلم سینمائی است. بقول مرحوم شاملو بگو چمن است بگو چمن است این تیماج سبز میرغضب نیست حتی اگر دیری است بهار بر این مسلخ برنگذشته باشد.