اراده سیاسی می تواند به ادغام در جامعه بین المللی بیانجامد

توصیه ای به ایران در آستانه آغاز به کار یک دولت جدید در آمریکا

۰۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۹۹۱۶۰ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
نویسنده خبر: باربارا اسلاوین
زمانی در جواب انتقاد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از روابط نژادپرستانه در ایالات متحده توئیت کرده بودم: «شما ابتدا کشور خود را اصلاح کنید. ما کشور خودمان را درست خواهیم کرد.» اکنون با توجه به آن پیشینه، فکر می کنم در مقام یک تحلیلگر در جایگاهی هستم که بتوانم به جمهوری اسلامی ایران یا در حقیقت هر دولت خارجی، توصیه ای کنم. آمریکایی ها با روی کار آمدن رئیس جمهوری منتخب جو بایدن، رهبری دارند که وعده بازگشت به توافق های بین المللی را می دهد و دیدگاه او با دونالد ترامپ درباره نقش آمریکا در جهان متفاوت است. ایران باید با درک این تغییر، از فرصت استفاده کند تا نه تنها به انطباق با برنامه جامع اقدام مشترک بازگردد، بلکه بنیادی مستحکم تری برای توافق و روابط خودش با همسایگان و جهان بنا کند.
توصیه ای به ایران در آستانه آغاز به کار یک دولت جدید در آمریکا

دیپلماسی ایرانی: زمانی در جواب انتقاد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از روابط نژادپرستانه در ایالات متحده توئیت کرده بودم: «شما ابتدا کشور خود را اصلاح کنید. ما کشور خودمان را درست خواهیم کرد.» اکنون با توجه به آن پیشینه، فکر می کنم در مقام یک تحلیلگر در جایگاهی هستم که بتوانم به جمهوری اسلامی ایران یا در حقیقت هر دولت خارجی، توصیه ای کنم.

آمریکایی ها با روی کار آمدن رئیس جمهوری منتخب جو بایدن، رهبری دارند که وعده بازگشت به توافق های بین المللی را می دهد و دیدگاه او با دونالد ترامپ درباره نقش آمریکا در جهان متفاوت است. ایران باید با درک این تغییر، از فرصت استفاده کند تا نه تنها به انطباق با برنامه جامع اقدام مشترک بازگردد، بلکه بنیادی مستحکم تری برای توافق و روابط خودش با همسایگان و جهان بنا کند.

مذاکره کنندگان برجام- ایالات متحده، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایران- اگرچه بر محدود کردن برنامه هسته ای تمرکز کردند، اما امید داشتند که همانطور که ظریف هم گفته بود، این توافق کف تعاملات مثبت ایران با جامعه جهانی باشد و نه سقف آن. اقدام ترامپ در رد توافق و اعمال مجدد تحریم های سختگیرانه علیه ایران آن هم در زمانی که این کشور در انطباق کامبل با توافق بود، اگرچه روند این تعاملات را قطع کرد اما نتوانست به نابودی آن بیانجامد.

اکنون، اولین اقدام ایران می تواند معکوس کردن روند عقب نشینی آن از توافق هسته ای باشد که در واکنش به خروج آمریکا از برجام در سال 2019 آغاز کرد. این تغییر رویکرد از سوی ایران باید با تسهیل تحریم ها از سوی ایالات متحده دنبال شود و همین حالا هم مقامات دولت بایدن و کارشناسان خارجی به سناریوهای محتمل و جدول زمانی چنین اتفاقاتی می اندیشند. برای ایران تحقق این هدف که صادرات اورانیوم غنی شده اضافی، برچیدن سانتریفیوژهای پیشرفته و متوقف کردن غنی سازی در تاسیسات زیرزمینی فردو را شامل می شود؛ در بازه زمانی شش تا هشت هفته ای ممکن خواهد بود. در حالت ایده آل، کل فرایند می تواند تا تعطیلات نوروز در ماه مارس به پایان برسد و بدین ترتیب، احتمالا امکان جلوگیری از پیروزی کارزار یک رئیس جمهوری ستیزه جو علیه غرب در انتخابات ماه ژوئن وجود خواهد داشت. آژانس بین المللی انرژی اتمی هم برای تایید گام هایی که ایران بر می دارد، آماده خواهد بود.

دولت ایران همچنین باید این پیام را به دولت بایدن برساند که اصل مذاکرات بعدی برای رسیدگی به نقص های برجام را که با خروج ترامپ از توافق آشکارتر شد، می پذیرد. از جمله این نقص ها، غروب بندهایی از توافق مربوط به محدودیت هسته ای ایران و سهولت بازگشت یک دولت ایالات متحده از تعهدات پیشین خود است. اگر ایران مایل باشد محدودیت ها را تمدید کند، دولت بایدن هم باید با لغو جدی تر و کامل تر تحریم ها پاسخ دهد. یک راه برای بایدن تصویب قانون حذف برخی از تحریم های اساسی است که اجرای آن با چشم انداز کنترل دموکرات ها بر هر دو مجلس نمایندگان و سنای کنگره چندان دشوار نخواهد بود. طبق برجام، کنگره آمریکا ملزم است این کار را تا سال 2023، در دوره اول بایدن، انجام دهد و ایران هم موظف است پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را تصویب کند.

همچنین، نیاز به یک روند موازی گفت و گوهای منطقه ای و تنش زدایی به وضوح وجود دارد. گروه 1+5 برای مذاکره بر سر هر گونه تفاهم جدید هسته ای با ایران گروه مناسبی هستند، اما در رابطه با مذاکرات منطقه ای لازم است شرکای عرب خلیج فارس و به طور غیرمستقیم اسرائیل و ترکیه نیز در گفت و گوها حضور داشته باشند. برگزاری یک کنفرانس بزرگ مانند نشست مادرید که پس از جنگ خلیج فارس در سال 1991 برگزار و در آن به درگیری اعراب و اسرائیل پرداخته شد، نه لازم است و احتمالا نه عاقلانه. پیشنهادها برای ایجاد نهادهای مشابه سازمان های پسا جنگ سرد در اروپا در خاورمیانه شاید از روی حسن نیت باشد، اما جواب نمی دهد. در مقابل، لازم است روی پایان دادن به جنگ ویرانگر یمن، ایجاد ثبات در عراق و سوریه و لبنان، کاهش شکاف بین ایران و عربستان سعودی و کاهش تنش بین ایران و اسرائیل انرژی جدیدی گذاشته شود که این امر مستلزم مشارکت ایران در شماری از مجامع مختلف است.

در روابط دو جانبه با آمریکا نیز ایران کارهای زیادی می تواند برای کاهش تنش ها انجام دهد. آزاد کردن افرادی مانند سیامک نمازی و خودداری از زندانی کردن شهروندان خارجی می تواند یک گام آشکار باشد. در همین حال، بایدن وعده داده در اولین روز خود در کاخ سفید «ممنوعیت سفر» شهروندان کشورها با اکثریت مسلمان به آمریکا را که به طور نامتناسبی بر مسافران ایرانی به ایالات متحده تاثیر گذاشته، لغو کند. بایدن همچنین باید به پرداخت وام اضطراری صندوق بین المللی پول به ایران برای تسکین آسیب های همه گیری کرونا چراغ سبز نشان دهد و امکان دسترسی این کشور به منابع ارزی مسدود شده در بانک های خارجی را برای خرید مواد غذایی، دارو و وسایل پزشکی فراهم آورد.

یکی از بزرگ ترین ناامیدی های ایران از برجام که لزوما با لغو تحریم ها از بین نمی رود، عدم تمایل شرکت های بزرگ چندجانبه برای سرمایه گذاری در ایران و یا حتی تجارت با این کشور به دلیل عدم شفافیت درباره مورد مصرف نهایی کالای وارداتی و مساله مالکیت شرکت های خصوصی است. در اینجا، دولت ایران می تواند با تصویب نهایی قانونی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم گروه ویژه اقدام مالی (اف ای تی اف)، نگرانی ها درباره وضعیت اقتصادی خود را رفع کند.

کشوری با 80 میلیون نفر جمعیت عمدتا تحصیل کرده کاملا سزاوار تعامل و ارتباط بهتر در منطقه و در اقتصاد بین المللی است. پایان دوران ترامپ و آغاز دوران بایدن یکی از بهترین فرصت های ایران و همسایگان آن برای کاهش درگیری ها و تنش ها و رونق و شکوفایی آنهاست و برای تبدیل چنین چشم اندازی به واقعیت، همه طرف ها باید اراده سیاسی قابل توجهی نشان دهند.

منبع: شورای آتلانتیک / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

باربارا اسلاوین

نویسنده خبر

باربارا اسلاوین روزنامه نگار مشهور آمریکایی و عضو ارشد شورای آتلانتیک است. او در حال حاضر، با رسانه های معتبری همچون واشینگتن پست و المانیتور همکاری دارد، اسلاوین که تاکنون ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: توافق هسته ای ایران ریاست جمهوری جو بایدن فرصت ریاست جمهوری بایدن برای ایران تحریم های آمریکا علیه ایران لغو تحریم های آمریکا علیه ایران سیاست ترامپ در قبال ایران برجام روابط ایران و همسایگانش فعالیت های ایران در خاورمیانه


( ۵ )

نظر شما :

محمد ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۵
این خانم گویا ما رو همانند روز های خوشی توافق برجام که با پشت پا زدن به شروط مذکور در مصوبه شورای عالی امنیت ملی ما ابتدا تعهداتمان را اجرا کردیم و بعد نوبت به تعهدات انجام نشده آن ها رسید، خر فرض کرده است. لب کلامشان این است که همانند زمان اوباما دوباره گول بخورید و به وعده نسیه ما و امضای وزیر امور خارجه ما اعتماد کنید. البته رفتار توافق کنندگان برجام ایشان را پر رو نیز کرده است و وسط دعوی نرخ هم تعیین می کنند و می گویند باید بر سر بندهای غروب برجام و همچنین سایر مسائل که همه می دانند چیست مذاکره صورت بگیرد و دیکته ما را هم قبول کنید. اما به نظرم یک چیز روشن است، ملت ایران این امتیاز ها را به ترامپ ندادند و حالا هم بعید می دانم که بایدن هم به این امتیاز ها برسد.
حمید ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۲
بسم الله الرحمن ارحیم اولا به طور قطع میتوان گفت نویسنده مقاله به احتمال ۸۰تا۹۰درصد از دسایس آمریکا علیه ایران و عزمش برای نابودی نظام حتی پس از ۴۰ سال گذشته از انقلاب بی خبر است. ثانیا این که ایران باردیگر به مذاکرات برجام برگرددمیتواند گزیده شدن از یک سوراخ دوباره نباشد اما واقعا اقدامات ترامپ و بی وفایی‌ امید به هرگونه صلح را در ما از بین برده و برای ایجاد اعتماد دوباره یقینا زمان نیاز است.ثالثا حرف اساسی این است که اگر ما باردیگر به شرایط اولیه برگردیم چه کسی و چه کشوری و چه نهادی تضمین میکند این آمریکای لعنتی و دار و دسته ملعونش دوباره ما را تحریم نکنند؟تابه کی ما نصایح پدرانه چین و روسیه و اروپا و ....را بشنویم که به ما توصیه می کنند که ایران جوانی نکن بیا با آمریکا دوست شو و.....؟؟چرا خانم اسلاوین و دیگران یک بار حتی یک بار این سوال را از خود نکردند و یا جرات نکردند از خود بپرسند تا کی ایران را میخواهیم مچل کنیم و وعده سر خرمن به او بدهیم وعده ای که هرگز حاصل نمی شود؟حتی غربگرایان کشور هم با این همه بی وفایی و دورویی آنگل و ساکسونها از هرگونه اصلاحات اگر نگوییم ناامید لااقل امیدشان بسیار کمرنگ شده و مردم ما به تمام معنی کلمه از آمریکای ترامپ و بایدن بیزارند.رابعا خانم اسلاوین از ورود ایران به اف ای تی اف می گویند،که ورود به آن یقینا موجب میشود که آمریگا کانال های مالی سپاه قدس و ....را بداند آیا ایشان از این مطالب بی خبرند؟؟؟؟آیا روزنامه نگاران و خبرگزاری های غربی از مطالب بالا بی خبرند یا خود رابه بی خبری زده اند؟؟؟هرچه که هست در یک جمع بندی مختصر بگویم امریکا اگر قصد جدی برای مذاکره دارد حداقل یکبارهم شده کار خوبی بکند مثلا حداقل یکی از دارایی های ایران را یکجا بدهد ایران هم میتواند به شرایط اولیه برجام باز گردد آنهم با تضمین قطعی ولی یک مطلب در میان مردم و سیاستمداران ازجریانهای گوناگون معلوم است آنهم آن است که به این نتیجه رسیدند که حق گرفتنی است و نه دادنی و نباید منتظر دادن حق بود و باید حق خود را گرفت (به عنوان نمونه گرفتن نفتکش کره ای و آزادی دارایی بلوکه شده و نیز گرفتن نفتکش انگلیسی و آزاد شدن نفتکشمان نمونه ای از این رویکرد تازه است که اتفاقا کم کم دارد جواب میدهد)
پویا علامه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۸
خیلی جالبه من این متن را به دقت خواندم. خب باشه، ایران باید این کار را بکند و آن کار را بکند. آماریکا باید چه کاری بکند؟ در این زمینه زبان نویسنده الکن است. انگار نه انگار آمریکا از توافق خارج شده.
خسرو ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۷
اینکه ایران همه چیز را قبول کند به معنی مذاکره و توافق نیست ، ایران باید ضمن حفظ لاشه برجام ، و تشنج زدایی از روابط با غربیها ، دنبال مرثیه خوان دیگری باشد ، دنیا که فقط امریکا و اورپا نیست ، روابط اقتصادی با همسایه ها و آسیا و امریکای جنوبی و افریقا و اتکا به توان داخلی می تواند راه حل خوبی باشد