سفیر ترکیه در تهران: ایران را یکپارچه دوست داریم

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۷:۲۱ کد : ۱۹۸۳۱۷۵ سرخط اخبار

سفیر ترکیه در تهران همزیستی مسالمت آمیز اقوام در ایران در کنار هم را امتیاز برشمرد و گفت: دوستدار ملت و دولت ایران هستیم و ایران را یکپارچه دوست داریم.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «دریا اورس» سفیر جدید ترکیه در تهران امروز (چهارشنبه) در نشستی برای آشنایی با خبرنگاران و رسانه‌های ایرانی ضمن تشریح مناسبات جاری به روابط خوب دو کشور اشاره کرد. 

وی به همسایگی، مذهب و مرز و تاریخ مشترک دو کشور اشاره کرد و افزود: اشتراکات دو کشور از اختلافات بیشتر است و اراده سیاسی برای گسترش روابط در همه زمینه‌ها وجود دارد.

سفیر ترکیه عنوان کرد: در منطقه معضلات و مشکلات زیادی وجود دارد که خیلی از آنها به روابط دو کشور مربوط نیست و عامل آنها کشورها و طرف‌های دیگر هستند و باید برای حل این مشکلات به هم کمک کنیم. 

وی به حمایت‌های ترکیه از ایران در زمینه‌های مختلف از جمله محکومیت اقدام آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران اشاره کرد.

سفیر ترکیه در تهران به محکومیت اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن اشغال جولان توسط رژیم صهیونیست در نشست اخیر روند صلح سوریه از سوی ایران، ترکیه و روسیه نیز پرداخت.

وی گفت: امیدواریم تمامیت ارضی و سیاسی سوریه به حالت عادی برگردد و مشکلات ما در شمال ترکیه حل و امنیت برقرار شود. 

*سه نرخی شدن ارز ایران مشکلی در مسیر استفاده از ارزهای ملی

اورس همچنین به مناسبات اقتصادی دو کشور اشاره کرد و افزود: در روابط تجاری ایران و ترکیه باید توجه کنیم که اقتصاد ترکیه بر پایه بازار آزاد است، در حالی که در ایران تعداد زیادی از سازمان‌ها در دست دولت هستند که همین مشکلاتی را در برقراری مناسبات تجاری و اقتصادی ایجاد می‌کند.

وی گفت: اینکه برخی از دوستان ایرانی می‌گویند شما در مقابل تحریم‌ها سر فرود می‌آورید، اینگونه نیست. ترکیه بلافاصله بعد از اعلام آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌ها برای خریداران نفت ایران به این اقدام اعتراض کرد.

وی ادامه داد: آمریکا هر کشوری که به اعتقادش حرف گوش کن نیست را تحت تحریم قرار می‌دهد. هر کشوری در تحریم قرار می‌گیرد باید از اقتصاد قوی برخوردار باشد و علیرغم فشارها، ترکیه با اقتصاد و سیاست و دموکراسی خود با تحریم‌ها مبارزه می‌کند.

این دیپلمات عالیرتبه ترکیه با اشاره به بحث استفاده از ارزهای ملی نیز عنوان کرد: سه نرخی شدن ارز ایران در این مسیر مشکل ایجاد می‌کند. اینکه ایران را از سوئیفت خارج کردند و همه کشورهایی که با ایران کار می‌کنند با مشکلات زیاد مواجهند. 

*دوستان در بانک مرکزی، بانک‌های خصوصی و دولتی ترکیه به دنبال راه‌حل

وی ادامه داد: دوستان ما در بانک مرکزی، بانک‌های خصوص و دولتی ترکیه به دنبال راه‌حل هستند و امیدواریم مکانیسمی در این زمینه پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سفر وزیر راه ترکیه به توافقات خوبی رسیدیم و امیدواریم تجارت مرزی و هوایی ایران پیشرفت خوبی یابد و مشکلات در آینده نزدیک رفع شود.

*برنامه مخفی نداریم و شفاف کار می‌کنیم/ ایران را یکپارچه دوست داریم

اورس افزود: من به عنوان سفیر ترکیه برای مردم و دولت ایران احترام خاصی قائلم و می‌خواهم با رعایت تمام ارزش‌ها نماینده تمام عیار ترکیه باشم. به تمام ارزش‌های ایران پایبندیم و شفاف کار می‌کنیم و هیچ برنامه مخفی نداریم و همه چیز رک و راست است.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است در برخی چیزها اختلاف نظر داشته باشیم کوچکترین دشمنی و سوءنیتی در قبال ایران نداریم. دوستدار ملت و دولت ایران و همسایه‌ایم. ایران را یکپارچه دوست داریم، برای همه اقلیت‌ها احترام قائلیم.

اورس همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام در کنار هم را از امتیازات ایران خواند.

 وی خاطرنشان کرد: حوادث و اتفاقات در ایران را مثبت گزارش می‌دهیم، ما طرفدار نیک و بهتر شدن روابط هستیم و مخالف با کلی‌گویی‌هایی هستیم که همه چیز را منفی می‌بیند. 

این دیپلمات ترکیه عنوان کرد که می‌خواهد از دیپلماسی عمومی و فرهنگی استفاده کند. 

دریا اورس با بیان اینکه آماده پاسخگویی در خصوص روابط دو کشور هستم، خطاب به رسانه‌های حاضر گفت: شما هم به دوستی و برادری ملت و دولت ترکیه کمک کنید. از احساسات و پیش داوری‌ها پرهیز و برای بهبود روابط تلاش کنید. 

وی گفت که روزنامه و سایت‌های خبری در ایران را هر روز دنبال می‌کند. 

سفیر ترکیه ابراز امیدواری کرد که رسانه‌ها در ارتقای روابط دو کشور نقش موثری ایفا کنند.

اورس در پایان هم غزلی از مولانا برای خبرنگاران خواند.

 

کلید واژه ها: ایران و ترکیه


( ۱ )

نظر شما :