پاریس: توقف بخش‌هایی از برجام منجر به بازگشت تحریم‌های ایران می‌شود

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۰:۳۱ کد : ۱۹۸۳۲۹۲ سرخط اخبار

یک مقام فرانسوی روز سه‌شنبه گفت در صورتی که ایران توافق هسته‌ای را نقض کند اروپا آماده باز اعمال تحریم‌ها خواهد بود.

به گزارش رویترز، وی افزود: «ما نمی‌خواهیم که تهران فردا اقداماتی را اعلام کند که توافق هسته‌ای را نقض می‌کند چون در این حالت ما اروپایی‌ها مجبور خواهیم بود بر اساس شرایط توافق، به باز اعمال تحریم‌ها بپردازیم.»

در پی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و لغو معافیت‌های خریداران نفت دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است طی روزها‌ی آینده تصمیمات ویژه‌ای را در واکنش به تحریم‌های یکجانبه آمریکا عملیاتی کند.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او سرانجام 18 اردیبهشت‌ماه سال گذشته به مشارکت آمریکا در این توافق خاتمه داد.

دولت ترامپ همچنین بعد از خروج از برجام کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته و در تلاش است کشورهای دیگر را به حمایت از تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران فرا بخواند. 

کلید واژه ها: برجام فرانسه


( ۱ )

نظر شما :

حسین کاظمی ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۲
ما یاد نمیگیرم اربده میزینیم : دیگر آن زمان گذشته است که دنیا را به دو بلوک تقسیم میکردیم . به دو بلوک شرق و غرب یا کمونیست و غیر کمونیست و گرچه هنوز ماده ی اول قانون اساسی اغلب حکمومتها ی جهان همین خر رنگ کن بزرگ قرن بیستم است , اما لاسی که آمریکا و روسیه (شوروی) در قضیه کانال سوئز و کوبا با هم زدند نشان داد اربابان دو ده مجاور , به راحتی با هم سر یک میز می نشینند و به دنبالش قرار داد منع آزمایش های اتمی و دیگر قضایا ( کتاب غرب زدگی , جلال آل احمد )