ماجرای تشکر ترامپ از ایران/ وقتی آمریکا عاجز می شود

۰۲ تیر ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۰ کد : ۱۹۸۴۳۹۲ سرخط اخبار

در روزهای اخیر و پس از انهدام پهباد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکایی ها به خصوص ترامپ واکنش های مختلفی نشان دادند.
به گزارش افکارنیوز، هر چند گفته می شد ترامپ قصد حمله به ایران را داشته اما منصرف شده اما در چرخشی جالب وی گفت که از ایران به خاطر هدف قرار ندادن هواپیمای سرنشین‌دار امریکایی قدردانی می‌کند.
رئیس‌جمهور امریکا پیش از رفتن به تفرجگاه کمپ دیوید برای رایزنی درباره ایران در جمع خبرنگاران گفت: از اینکه ایران هواپیمای سرنشین‌دار امریکایی را بر فراز تنگه هرمز سرنگون نکرد قدردانی می‌کنیم. ترامپ گفت که واشنگتن در مسیر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح‌ هسته‌ای است.
وی افزود: امیدوارم نظام ایران از هوشمندی کافی برای رعایت منافع ملتش بهره‌مند باشد. ترامپ با اشاره به اینکه در حال رفتن به کمپ‌دیوید برای انجام رایزنی‌های بیشتر درباره ایران است، گفت: اقدام نظامی علیه ایران همچنان گزینه‌ای است که وجود دارد.
رئیس‌جمهور امریکا در بخش دیگری از سخنان خود گفت که بیایید دوباره به ایران عظمت ببخشیم. شعار تبلیغاتی ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی وی در سال ۲۰۱۶ نیز این شعار بوده است: بیایید دوباره به امریکا عظمت ببخشیم. رئیس‌جمهور امریکا در ادامه سخنان خود مدعی شد: «آن‌ها به سلاح هسته‌ای دست نخواهند یافت و زمانی که آن‌ها این موضوع را قبول کنند، به کشور ثروتمندی تبدیل خواهند شد و بسیار خوشحال می‌شود و من بهترین دوست آن‌ها خواهم بود. امیدوارم این موضوع اتفاق بیفتد.
ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران گفت: ایران زمانی که پهپاد امریکایی را سرنگون کرد با ساقط نکردن هواپیمایی که سرنشین داشت «بسیار هوشمندانه» عمل کرد و ما از این اقدام آن‌ها قدردانی می‌کنیم.
روز شنبه نیز یک مقام ارشد نظامی امریکایی تأیید کرد که یک هواپیمای جاسوسی P-۸ با چندین نظامی امریکایی در شبی که پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک نیروی دریایی توسط ایران سرنگون شد بر فراز تنگه هرمز در حال پرواز بود.
سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه نیز اعلام کرده بود که همان لحظه‌ای که پهپاد جاسوسی رهگیری شد، هواپیمای جاسوسی دیگری با نام P-۸ نیز در نزدیکی آن در حال پرواز بود که حدود ۳۵ سرنشین داشت و می‌توانستیم آن را سرنگون کنیم، اما این کار را نکردیم.
در ماجرای انهدام پهباد جاسوسی آمریکا برخی تحلیلگران وابسته به غرب در کشور به دنبال ایجاد ترس و نا امنی هستند تا بار دیگر موضوع مذاکره با آمریکا را از ترس جنگ مطرح کنند، اما آنچه مشهود است پیام های ترامپ نشان می دهد آمریکا قصد حمله به ایران را ندارد زیرا به خوبی از قدرت نظامی جمهوری اسلامی خبر دارند و هر گونه تعرضی به خاک ایران پاسخی دندان شکن را به دنبال خواهد داشت.
از سوی دیگر ترامپ در گفت‌وگوهای خصوصی، درباره مشاوران جنگ‌طلب خود به یکی از معتمدانش گفته است: این آدم‌ها می‌خواهند ما را به سمت جنگ ببرند و این خیلی زننده است. ما به جنگ‌های بیشتر نیاز نداریم.
حتی در جملاتی جالب ترامپ اعلام کرده که جان بولتون دارد کارش را خوب انجام می‌دهد ولی معمولاً مواضع سفت و سختی دارد. تنها کسی که اهمیت دارد، من هستم.
این سخنان نیز نشان می دهد مشاوران ترامپ به دنبال جنگ با ایران هستند اما رئیس جمهور آمریکا می داند جنگ نظامی با ایران تبعات بسیار زیادی برای آنها خواهد داشت، اول اینکه ترامپ که خود را در انتخابات رئیس جمهوری ضد جنگ معرفی کرده بود با ریزش آراء در انتخابات آینده شکست می خوذد. دوم اینکه ترامپ می داند ایران، افغانستان و عراق زمان صدام نیست و امروز به تجهیزات نظامی پیشرفته دست پیدا کرده و نخواهد توانست ایران را شکست دهد و سوم اینکه با هر نوع حمله نظامی آمریکا اسرائیل به عنوان متحد درجه اول این کشور با خطر مواجه می شود.
ترامپ عاجز از هر نوع تصمیم گیری در مقابل ایران شده زیرا با خارج شدن از توافق برجام نشان داد هیچ اعتمادی به مذاکرات مجدد نیست و هیچ انسان عاقلی با کشوری که زیر تعهداتش می زند دوباره مذاکره نمی کند و از سوی دیگر توان حمله نظامی را ندارد و به همین دلیل از طریق فرستادن نمایندگان دیگر کشورها عجز خود را در مقابل قدرت جمهوری اسلامی نشان داده است.
ترامپ تنها کاری که در حال حاضر با توجه به مواضع اخیرش نشان داده اینکه التماس مذاکره می کند اما باید بداند به اشتباهات استراتژیک خود در مقابل ایران اعتراف کند.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ایران و امریکا


( ۲۰ )

نظر شما :