اینترسپت|«صدای آمریکا» چگونه بلندگوی تروریست‌های منافقین و ترامپ شد؟

۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۲:۲۵ کد : ۱۹۸۵۵۳۲ سرخط اخبار

پایگاه اینترسپت در گزارشی به بررسی این پرداخته که بخش فارسی «صدای آمریکا» چگونه به بلندگوی تروریست‌های منافقین و دولت ترامپ تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک پایگاه آمریکایی در گزارشی به بررسی رویه‌های خبررسانی «صدای آمریکا» پرداخته و شرح داده این رسانه چطور به بلندگوی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و تروریست‌های منافقین تبدیل شده است. 

پایگاه «اینترسپت» نوشته خبرنگاران بخش فارسی «صدای آمریکا» در فضای مجازی به افرادی که به نظر آنها به اندزه کافی از سیاست‌های ترامپ علیه ایران حمایت نمی‌کنند حمله می‌کنند. 

اینترسپت نوشته پایگاه صدای آمریکا و تعداد زیادی از کارکنان آن، بعد از انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر سال ۲۰۱۶ مأموریت ادعایی خود در خصوص «ارائه اخبار متعادل به ایرانی‌ها» را زیر پا گذاشته و به سرعت به حامیان ترامپ تبدیل شده‌اند و شاید جای تعجب نباشد که الان دارند در فضای مجازی شبیه خود او هم رفتار می‌کنند. 

در سال‌های گذشته، سیاستمداران ضد ایران در آمریکا با طرح این ادعا که بخش فارسی «صدای آمریکا» به اندازه کافی ضد حکومت ایران نیست، خواستار ایجاد تغییراتی در آن شده بودند. در سال ۲۰۱۲، اندیشکده هریتیج در گزارشی مدعی شده بود که بخش فارسی صدای آمریکا «طرفدار ایران» و ضد آمریکا است. 

با آنکه بخش فارسی صدای آمریکا در سال‌های گذشته همواره به سیاه‌نمایی از اوضاع ایران اشتغال داشته اندیشکده هریتیج این ادعا را صرفاً بر اساس پخش گزارش‌هایی از این رسانه در ضدیت با حمله آمریکا به عراق مطرح کرده بود. 

پایگاه اینترسپت هم به رویکردهای همواره ضدایرانی «صدای آمریکا» اذعان کرده و نوشته صدای آمریکا که کارش را از دهه ۱۹۴۰ به عنوان یک شبکه رادیویی آغاز به کار کرد، بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹، همواره ضد حاکمیت این کشور بوده است. 

«علی سجادی»، از مدیران ارشد صدای آمریکا که سال گذشته بازنشسته شد گفت: «صدای آمریکا همیشه ضد حکومت ایران بوده است.»

یکی دیگر از مدیران قبلی صدای آمریکا اعتراف کرده که بسیاری از کارکنان صدای آمریکا را حامیان گروهک تروریستی منافقین که هیچ جایگاهی در جامعه ایران ندارند، تشکیل می‌داده است. 

اینترسپت نوشته «محمد منظرپور»، سردبیر سابق بخش فارسی صدای آمریکا می‌گوید وقتی که سال ۲۰۱۳ وارد بخش فارسی صدای آمریکا شده از مشاهده اینکه این رسانه پر از سلطنت‌طلب‌ها و حامیان مجاهدین خلق (منافقین) است شوکه شده است. 

بعد از روی کار آمدن ترامپ، این رسانه به بلندگوی رسمی دولت او تبدیل شده و در حال پخش «پروپاگاندای صرف» بدون هیچ شواهد عینی و واقعی است. 

اینترسپت می‌نویسد: «به عنوان مثال، بخش فارسی صدای آمریکا در حال پخش اخبار مثبت و زیاد از گروهک مجاهدین خلق (منافقین) است، در حالی که این گروه هیچ طرفداری در ایران ندارد، کارنامه‌اش آکنده از خشونت‌های تروریستی است و به داشتن رفتارهای فرقه‌ای شهره است.»

یکی از کارکنان صدای آمریکا که خواسته نامش فاش نشود گفت: «بخش فارسی صدای آمریکا برای اولین بار در چند دهه گذشته در نقش بازوی رسانه‌ای مجاهدین خلق ظاهر شده است و همایش‌ها و برنامه‌های آنها را به صورت زنده و لحظه به لحظه گزارش می‌کند.»

بخش فارسی صدای آمریکا، به علاوه، چندین مقاله از فردی مجعول به نام «حشمت علوی» منتشر کرده. پایگاه اینترسپت اخیراٌ فاش کرده که فردی با این هویت وجود ندارد و حساب کاربری او در توئیتر متعلق به گروهک تروریستی منافقین است. 

  منابعی که با اینترسپت مصاحبه کرده‌اند، نزدیکی رویکرد رسانه‌ای صدای آمریکا به  مواضع دولت ترامپ را ناشی از عوامل درونی می‌دانند. به نوشته این رسانه‌، روزنامه‌نگاران ضد ایرانی و کارکنان آن در تلاش هستند برای خودشان نزد دولت ترامپ بازارگرمی کنند. برخی دیگر، صرفاً به دنبال آن هستند که شغلشان را از دست ندهند و بیکار نشوند.

 همزمان، بعد از انتخاب ترامپ، برخی از نزدیکان او کارزارهایی را برای تغییر رویکرد بخش فارسی صدای آمریکا و سوق دادن آن به سمت مواضع ضدایرانی‌تر و نزدیک‌تر به گروهک تروریستی منافقین آغاز کردند. 

به عنوان مثال، «کنث تیمرمن»، از تحلیلگران سیاسی نومحافظه‌کار در یادداشتی از بخش فارسی صدای آمریکا به عنوان «فاجعه» یاد کرد و گفت که نام این رسانه را باید «صدای تهران» گذاشت. تحلیلگران دیگر هم یادداشت‌های مشابهی در وال‌استریت‌ژورنال و واشنگتن‌اگزماینر نوشتند. 

اینترسپت نوشته دسامبر سال ۲۰۱۶ که نماینده‌های جمهوری‌خواه در کنگره «هیئت کارفرمایان پخش» را منحل کردند مشخص بود که تغییراتی در رویکرد «صدای آمریکا» در راه است. هیئت کارفرمایان پخش، سازمانی بود که وظیفه نظارت بر برخی رسانه‌های آمریکا از جمله صدای آمریکا را به عهده داشت.

ژانویه ۲۰۱۷، حساب کاربری صدای آمریکا در توئیتر ادعاهای اثبات نشده سخنگوی وقت کاخ سفید مبنی بر اینکه مراسم تحلیف ترامپ، شلوغ‌ترین مراسم تحلیف در طول تاریخ آمریکا بود را بازنشر کرد. 

چند ماه بعد، از اندیشکده شورای سیاست خارجی آمریکا خواسته شد در برنامه‌های «هیئت کارفرمایان پخش» در خصوص ایران تجدید نظر کند. این اندیشکده اندکی بعد در گزارشی مدعی شد که «صدای آمریکا» به اندازه کافی منتقد حکومت ایران و توافق هسته‌ای برجام نبوده است. 

سال ۲۰۱۸ کمیته اعتبارات مجلس سنای آمریکا طرحی ارائه کرد که «مایک پامپئو»، وزیر خارجه این کشور را به همکاری با «هیئت کارفرمایان پخش» (BBG) برای تدوین برنامه‌هایی جهت مقابله با نفوذ ایران ملزم می‌کرد. در این طرح قانونی، ردیف بودجه مشخصی هم برای مقابله با نفوذ رسانه‌ای ایران از طریق فضاسازی تبلیغاتی در نظر گرفته شده بود. (هیئت کارفرمایان پخش، البته بعد از انحلال تغییر نام داد و به « آژانس رسانه‌های جهانی ایالات متحده» تبدیل شد.)

این قانون، هیئت کارفرمایان پخش را موظف می‌کرد منابع خود را به پررنگ کردن حضور نیروهای مرتبط با ایران در سوریه و یمن اختصاص دهد. فوریه سال ۲۰۱۹، یکی از مخالفان انقلاب اسلامی ایران به نام «مسیح علی‌نژاد» که از مجریان صدای آمریکا است در واشنگتن با پامپئو عکس یادگاری گرفت.  

در بخشی از گزارش کمیته بودجه سنا، آمده است: «وزیر خارجه باید با مشورت با سران دیگر آژانس‌های فدرال مربوطه، از جمله بی. بی. جی، برنامه‌های ضدنفوذ ایران را که بودجه آن در این لایحه تامین شده، هماهنگ کند.»

این گزارش می‌افزاید: «این برنامه‌ها باید: (۱) با اظهارات غلط حکومت ایران علیه ایالات متحده و دیگر کشورهای دموکراتیک مقابله کند؛ (۲) حمایت این حکومت از گروه‌های نیابتی تروریستی را تشریح کند؛ و (۳) آثار حمایت از این گروه‌های نیابتی بر وضعیت مردم سوریه، یمن و دیگر مناطقی که آن‌ها فعال هستند را ارزیابی و تشریح کند.»

در متن لایحه بودجه هم ذیل عنوان «برنامه‌های دیپلماتیک»، بودجه مشخصی برای «برنامه‌های دموکراسی برای ایران» در نظر گرفته و مسئولیت این برنامه‌ها به دستیار وزیر خارجه در امور آسیای نزدیک محول شده است.

بی. بی. جی هرچند با عنوان یک آژانس مستقل دولتی توصیف شده، اما بودجه مستقیم خود را از دولت آمریکا دریافت می‌کند و عملکرد آن تحت نظارت کنگره آمریکا قرار دارد. رسانه‌هایی چون «صدای آمریکا» و «رادیو فردا» تحت مدیریت این نهاد فعالیت می‌کنند.

 در ماه‌های گذشته، خبرنگاران بخش فارسی صدای آمریکا در فضای مجازی به ابراز حمایت از دولت ترامپ پرداخته و از او خواسته‌اند در قبال ایران سختگیرانه‌تر عمل کند. 

روز ۲۰ مه سال ۲۰۱۸، موشکی که گمان می‌رفت از شرق بغداد شلیک شده در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد فرود آمد. ترامپ بعد از این اتفاق در توئیتر نوشت: «ایران اشتباه خیلی بزرگی کرد.» یکی از خبرنگاران صدای آمریکا در پاسخ ترامپ نوشت: «آقای رئیس‌جمهور، شما باید رژیم ایران را تنبیه کنید. آنها به مقر سفارت آمریکا حمله کرده‌اند و باید تنبیه شوند. هشدار ساده کافی نیست.»

کارکنان صدای آمریکا گاهاً به برخی از منتقدان سیاست‌های ترامپ حمله می‌کنند. یکی از کارکنان این رسانه چند وقت پیش که ترامپ به فحاشی علیه «ایلهان عمر»، نماینده مسلمان کنگره آمریکا پرداخته بود، ایلهان عمر را مخاطب قرار داد و حجاب او را به کلاه‌هایی تشبیه کرد که «کوکلاکس‌کلان‌ها»-از گروه‌های نژادپرست سفیدپوست در آمریکا- می‌پوشند. 

انتهای پیام/ 


( ۱ )

نظر شما :

محمد حسین ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۶:۱۶
دوستان این متن البته با حذف هایی همراه بوده است و بر این گمانم که آنچه حذف شده است اگر گذاشته می شد می توانست کمک شایانی به روشن شدن خیلی چیزهای مهم داشته باشد!
نیا ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۲۳
حذفیات را اضافه و باز نشر کنید.. حقیقت جوی ابیست که راه خود را میابد. انتشار حقایق در رابطه با شبکه اینترنشنال به وضوح کارساز بود.