روایت صالحی از مونتاژ ۲۰ سانتریفیوژ IR۶ در سالن‌های جدید /افزایش غنی‌سازی از ۳۰۰ به ۳۷۰ کیلو /عراقچی درباره برجام به نمایندگان چه گفت؟

۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۸ کد : ۱۹۸۵۶۱۸ سرخط اخبار

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت که تا زمانی که منافع ایران تامین شود ایران در برجام می‌ماند.

مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به حضور سید عباس عراقچی در جلسه صبح امروز فراکسیون مستقلین اظهار کرد: در این جلسه آقای عراقچی این موضوع را مطرح کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارای مشروعیت بین‌المللی است و تا زمانی که منافع ایران در برجام تامین شود ایران در برجام می‌ماند و با هر تهاجمی مقابل به مثل خواهد کرد.

بنا به گزارش ایسنا وی افزود: معاون وزیر خارجه در خصوص عملکرد این وزارتخانه نیز گفت که وزارت خارجه به هر شکلی توطئه‌های آمریکا را خنثی می‌کند و تدابیری اندیشیده که مانع ایجاد اجماع حول محور آمریکا علیه ایران می‌شود و تا الان هم تدابیرش در این زمینه موفق بوده است.

سخنگوی فراکسیون مستقلین خاطرنشان کرد: در این جلسه همچنین راه‌هایی برای مبادلات اقتصادی و فروش نفت ایران مطرح و عنوان شد که این تدابیر کمک می‌کند ما نفت خود را بفروشیم و کالا وارد کنیم.

مونتاژ ۲۰ سانتریفیوژ IR۶ در سالن‌های جدید/ افزایش غنی‌سازی از ۳۰۰ به ۳۷۰ کیلو

سیدحسین نقوی‌حسینی با اشاره به نشست صبح امروز(یکشنبه، ۲۷ مردادماه) فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی که با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی برگزار شد، گفت: در این جلسه نمایندگان سوالات خود را از رئیس سازمان انرژی اتمی مطرح کردند.

تأکید بر ضرورت استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید مطابق کشورهای پیشرفته

بنا به گزارش خانه ملت، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت توجه و استفاده از ظرفیت و توان داخلی کشور و عدم اعتماد به آمریکا و اروپا، اظهار داشت: نمایندگان درخواست ارائه توضیحاتی در خصوص گام های اخیر مربوط به کاهش تعهدات برجامی پس از خروج آمریکا، قابلیت برگشت به شرایط قبل از برجام، ضرورت تقویت سایت اصفهان، استفاده از ظرفیت جوان و نخبگان کشور در بخث فناوری هسته ای داشتند.

وی افزود: همچنین سوالاتی پیرامون اقدامات اخیر در زمینه کاهش تعهدات برجامی بلافاصله بعد از خروج آمریکا از برجام، برنامه سازمان روی نسل های جدید و پیشرفته سانتریفیوژها، اقدامات در حوزه پیشران های هسته ای، دستاوردها در حوزه اکتشافات، تأکید بر ضرورت استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید مطابق کشورهای پیشرفته و رساندن غنی سازی اورانیوم به ۵۰ درصد مطرح کردند.

بندهای بیانیه ۹ بندی رهبری درباره فناوری هسته‌ای از سوی سازمان انرژی اتمی اجرایی شده است

نقوی حسینی در ادامه به پاسخ های صالحی به سوالات نمایندگان اشاره و بیان کرد: آن قسمت از بیانیه ۹ بندی مقام عظم رهبری که مربوط به شروط قبل از امضای بود و جز وظایف سازمان انرژی اتمی کشور بود، اجرایی شده که از جمله آن بند های ۳، ۴ و ۵ است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: صالحی عنوان کرد که بعد از خروج آمریکا از برجام تمام دستورات مقام معظم رهبری که مربوط به حوزه فناوری هسته ای بود اجرایی کرده اند ولی بندهای غیر فنی در حوزه اختیارات آنها نبوده و وزارت امور خارجه باید پاسخگو باشد. 

وی افزود: بحث مذاکره با آمریکا از دولت دهم شروع شد که از طریق پادشاه عمان دنبال می شد که از همان ابتدا مقام معظم رهبری آن را قبول نداشته و می فرمودند آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند. همچنین ایشان همواره تاکید داشتند حق غنی سازی ایران باید به رسمیت شناخته شود. 

آمریکا زمان دولت دهم به حق غنی سازی ایران اعتراف کرده بود

نقوی حسینی در ادامه با بیان اینکه آمریکا در دولت دهم از طریق پادشاه عمان اعتراف به حق غنی سازی ایران کرد که نامه آن موجود است، اظهار داشت: یکی از تاکیدات رهبری این بود که در فرایند مذاکره، گام به گام جلو بروید و امکان برگشت پذیری هم باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: ترامپ می گوید قرارداد برجام بدترین قرارداد بود و باید فناوری هسته ای ایران متوقف یا کند می شد همچنین عملکرد ایران بعد از خروج آمریکا از برجام خوب بود به طوری که افکار عمومی جهان را به همراه خود داشتیم.

وی اضافه کرد: اگر همزمان با خروج آمریکا از برجام ایران از برجام خارج می شد ممکن بود آمریکا به همراه اروپا اجماع جهانی علیه ایران تشکیل دهد و قطعنامه های قبلی را بازگرداند لذا این اقدام صورت نگرفت و گام های بعد از خروج آمریکا از برجام در رابطه با نوع رفتار ایران و کاهش تعهدات توسط کمیته ای به نام هیأت نظارت بر برجام تصمیم گیری می شود.

نقوی حسینی در ادامه با اشاره به توضیحات صالحی بیان داشت: تا امروز از لحاظ سیاسی اجازه اجماع جهانی علیه ایران را نداده ایم و دشمنان ما در جهان غرب مجبور به اعتراف به اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران شده اند.

قابلیت برگشت پذیری کامل به شرایط پیش از برجام را داریم

نماینده مردم ورامین در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه جلسه هیات نظارت بر برجام دو هفته پیش برای گام سوم تشکیل جلسه داده و پیشنهاداتی هم به رئیس جمهور داده شده، اظهار داشت: سالن مونتاژ سانتریفیوژهای جدید و مدرن را ساخته ایم که حدود ۲۰ سانتریفیوژ IR۶ در این سالن مونتاژ شده است همچنین قابلیت برگشت پذیری به شرایط قبل از برجام را داریم و ظرف چند ماه آینده خبرهای خوبی از اراک خواهید شنید.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه صالحی اظهار داشت که در حوزه پیشران ها کار کرده و دستاوردهای خوبی داشته ایم، خاطرنشان کرد: وی اعلام کرد که میزان غنی سازی ما از ۳۰۰ کیلو به ۳۷۰ کیلو رسیده و روی نسل های IR۶ و IR۷ کار کرده ایم و همچنین IR۸ را نیز در دستور کار داریم ضمن اینکه برای انجام امور خود به استفاده از ظرفیت جوانان و نخبگان اهتمام و اعتقاد داریم.

کلید واژه ها: برجام سانتریفیوژ سید عباس عراقچی


( ۲ )

نظر شما :