فضاپیمای هندی وارد مدار ماه شد

۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۳ کد : ۱۹۸۵۶۸۲ سرخط اخبار

فضاپیمای هندی چاندرایان ۲ یک ماه پس از پرتاب اکنون وارد مدار ماه شده است. این فضاپیما ۲۳۹ هزار مایل را طی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، فضاپیمای هندی «چاندرایان-۲» وارد مدار ماه شد. این کاوشگر حدود یک ماه قبل به آسمان پرتاب شده بود.

«چاندرایان-۲» نخستین مانور پیچیده خود را طی ۳۰ دقیقه تکمیل کرد و وارد مسیر تعیین شده در مدار ماه شد. چاندرایان۲ از سه بخش تشکیل شده که عبارتند از یک مدار گرد، لندر و یک ماه نورد است. 

طبق اعلام سازمان فضایی هند همه چیز طبق برنامه پیش رفته و فرود سطح‌نشین و ماه‌نورد نیز طبق برنامه در ماه آینده انجام خواهد شد.

براساس این برنامه، فضاپیمای چاندرایان ۲ به مدت دو هفته به دور ماه مدار می زند و به مرور به آن نزدیک خواهد شد. از سوی دیگر جهت مدار فضاپیما نیز طوری تنظیم خواهد شد که از قطبین ماه بگذرد. در اواخر این بازه دو هفته‌ای بخش مدارگرد از لندر جدا خواهد شد.

قرار است مدارگرد چاندرایان ۲ به مدت یک سال در مدار ماه فعالیت کند. در صورت موفقیت فرود لندر و ماه‌نورد این دو ابزار فضایی نیز به مدت یک روز، سطح ماه را بررسی می کنند.

اکنون به نظر می رسد سازمان فضایی هند مطمئن است این کاوشگر در قطب جنوب ماه فرود می آید. این پروژه با بودجه۱۱۶ میلیون پوند انجام شده و نخستین کاوشگری خواهد بود که در قطب جنوب ماه فرود می آید.

هرچند ماموریت پرتاب چاندرایان ۲ به دلیل اختلالات فنی به تعویق افتاد، اما اکنون پس از طی ۲۳۹ هزار مایل به مدار ماه رسیده است.

کلید واژه ها: هند


( ۲ )

نظر شما :