واکنش غرب به رونمایی از باور ۳۷۳

۰۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۳ کد : ۱۹۸۵۷۳۶ سرخط اخبار

ایران، روز ۳۱ شهریور ماه از سامانه پدافند موشکی باور ۳۷۳ رونمایی کرد. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در مراسم رونمایی از این سامانه گفت باور ۳۷۳ از سیستم پدافند موشکی اس ۳۰۰ روسیه هم پیشرفته‌تر است.

رونمایی از این سامانه دفاع موشکی جدید بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. رویترز درباره باور ۳۷۳ نوشت: ایران در حالی از سامانه ساخت داخل پرتاب موشک زمین به هوا و دفاع هوایی‌اش رونمایی کرده که تنش میان ایران و آمریکا روز به روز بیشتر می‌شود. ایران اخیرا پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک را در خلیج فارس با استفاده از یک سامانه زمین به هوا سرنگون کرده و گفته این پهپاد در حریم هوایی سرزمین ایران قرار داشته در حالی که آمریکا مدعی است پهپادش در حرم هوایی بین المللی مشغول پرواز بوده است.

این رسانه در ادامه به اظهارات روحانی در زمان رونمایی از باور ۳۷۳ نیز اشاره کرده و نوشته حسن روحانی گفته این سیستم پدافند موشکی از اس-۳۰۰ روسیه هم بهتر است. رویترز همچنین به اظهارات امیر حاتمی وزیردفاع ایران اشاره کرده که گفته بود: با سامانه دور برد دفاع هوایی ما می‌توانیم اهداف و هواپیما‌هایی با فاصله‌ای بیش از ۳۰۰ کیلومتر را هدف قرار دهیم.
 
در گزارش این رسانه آمده تحلیلگران غربی امور نظامی معتقدند ایران اغلب درباره ظرفیت‌های تسلیحاتی‌اش اغراق می‌کند اگرچه نگرانی‌هایی از بابت برنامه موشک‌های بالستیک دوربرد ایران وجود دارد.

به گزارش رویداد۲۴ روز دوشنبه همزمان با رونمایی سامانه باور، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد که به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل بر اساس برجام نزدیک می‌شویم. تاریخ انقضای این تحریم‌ها اکتبر ۲۰۲۰ است.

از میان رسانه‌های اروپایی روزنامه بریتانیایی اکسپرس نیز درباره این سامانه جدید ضد موشکی ایران نوشت: به نظر می‌رسد صنعت نظامی ایران رو به رشد است و این سیگنالی به واشنگتن است که خود را آماده درگیری با تهران کرده است.

این رسانه همچنین نوشته هدف تهران از ساخت باور ۳۷۳ نابودی اهداف دشمنانش است. به این ترتیب ایران در حریم هوایی می‌تواند از خود دفاع کند. باور ۳۷۳ می‌تواند ۳۰۰ هدف را به طور همزمان نشانه برود و ۶۰ تای آن‌ها را دنبال کند و به دفاع هوایی تهران در برابر حملات دشمنان متعددش کمک خواهد کرد.

در این گزارش به اظهارات روحانی در مقایسه سامانه باور با اس-۳۰۰‌های روس نیز اشاره شده و گفته اس-۴۰۰‌های روسیه از سامانه‌های پاتریوت آمریکا قوی‌ترند. این سامانه اخیرا با وجود مخالفت‌های واشنگتن به ترکیه هم فروخته شده است. اوایل ماه ایران موجی از تعجب را با سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط بمب‌های هوشمند به وجود آورد. موشک یاسین ایرانی، پهپاد آمریکایی رادر ۵۰ کیلومتری زمین هدف قرار داد.

اکسپرس به نشست قریب الوقوع گروه ۷ نیز اشاره کرده و نوشت: در حالی که روسیه در این نشست غایب خواهد بود، محمد جواد ظریف برای مذاکره با ماکرون عازم پاریس شده و فرانسه نقش میانجی را میان تهران و واشنگتن بازی می‌کند.

ان دی تی هندوستان نیز در گزارشی در این باره نوشته ایران صنایع نظامی خود را در حالی که باتحریم‌های بین المللی روبروست با تولید داخل تقویت کرده است.

همزمان با گزارش‌های مربوط به رونمایی ایران از سامانه دفاعی داخلی جدید، واشنگتن تایمز از تولید کارت بازی سلاح‌های ایرانی توسط ارتش آمریکا برای آشنا کردن سربازان آمریکایی با سلاح‌های ایرانی خبر داده است.

یک رسانه آمریکایی روز پنجشنبه خبر داد که دسته‌های پاسور و کارت بازی که تصاویر سلاح‌های ایرانی با نام، ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، برد‌ها و دیگر مشخصات مرتبط روی آن نقش بسته توسط ارتش آمریکا تولید شده است. هدف از تولید این کارت‌های بازی آشنا شدن سربازان آمریکایی با انبار‌های سلاح ایرانی و تسهیل شناخت این سلاح‌ها در میدان جنگ عنوان شده است.

رسانه فدراسیون دانشمندان آمریکایی که اولین بار خبر تولید این کارت‌ها را منتشر کرده نوشته کارت بازی مربوط به انبار سلاح‌های روسی و چینی و کره شمالی نیز پیش از این تولید شده است.

کلید واژه ها: باور ۳۷۳


( ۷۳ )

نظر شما :