تحریم اندیشکده صهیونیستی توسط ایران، صدای آمریکا را درآورد

۰۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۷ کد : ۱۹۸۵۷۵۸ سرخط اخبار

اقدام وزارت خارجه ایران در قرار دادن اندیشکده آمریکایی نزدیک به رژیم صهیونیستی در لیست تحریم‌ها، صدای اعتراض و هشدار وزارت خارجه آمریکا را درآورده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار یک بیانیه به قرار دادن اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» مستقر در واشنگتن و مدیر آن در لیست تحریم‌های ایران واکنش نشان داده است؛ اندیشکده‌ای که مواضعی شدیدا ضد ایرانی دارد و از آن به عنوان لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا یاد شده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه شنبه، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها(اف‌دی‌دی) و مدیر آن را با استناد به «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» در فهرست تحریمی جمهوری اسلامی ایران قرار داد.

در بخشی از بیانیه وزارت خارجه ایران در توضیح این اقدام آمده است: «با عنایت به اینکه موسسه آمریکایی با نام متقلبانه «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» - و به ویژه مارک دوبوویتس مدیر این بنیاد - آگاهانه و عامدانه از طریق اقداماتی از قبیل تولید و انتشار دروغ، تشویق، مشورت، لابیگری و کارزار تبلیغاتی منفی به نحوی موثر در طراحی، اعمال و تشدید اثرات تروریسم اقتصادی علیه کشورمان مشارکت داشته و دارند؛ و به شکلی جدی و فعال در جهت آسیب وارد کردن به امنیت و منافع حیاتی مردم ایران تلاش کرده و می‌کنند».


مارک دوبوویتس مدیر اندیشکده «اف‌دی‌دی»

به گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، دولت آمریکا به ایران هشدار داده که «این تهدیدات را جدی تلقی کرده و درباره به خطر افتادن امنیت هر آمریکایی، ایران را مسئول می‌شناسد».

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای درباره اعمال تحریم ایران علیه این اندیشکده صهیونیستی لحنی سراسر ضد ایرانی اتخاذ کرده و به تهران هشدار داده است.

این مقام آمریکایی در پیام توییتری نوشت: «رژیم قانون‌شکن در ایران بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها یک اندیشکده آمریکایی و مدیرش را تهدید کرده است. ایالات متحده این تهدیدات را جدی می‌گیرد. ما در نظر داریم که ایران را درباره به خطر افتادن مستقیم یا غیرمستقیم امنیت هر آمریکایی مسئول بدانیم».

اف‌دی‌دی در واکنش به قرار گرفتن در لیست تحریم‌های ایران، ادعاهای بی‌اساس قبلی خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرده و همچنین مدعی شده که در «تحقیق و تحلیل موضوعات امنیت ملی، به گونه مستقل عمل می‌کند».

ادعای اف‌دی‌دی درباره «مستقل بودن» در حالی صورت گرفته که پیشتر از این رسانه‌های آمریکایی در گزارش‌های خود به خصومت شدید این اندیشکده علیه ایران و نزدیکی آن به مواضع رژیم صهیونیستی اذعان کرده‌اند.

پیش از این، تحرکات این اندیشکده برای تشدید فشارهای آمریکا علیه ایران و پیوستن برخی از اعضای اف‌دی‌دی به دولت ترامپ، سوژه گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی شده بود (جزئیات بیشتر اینجا و اینجا).

کلید واژه ها: تحریم اندیشکده صهیونیستی


( ۴ )

نظر شما :