ربیعی: نظر شمخانی درباره برجام موضع دولت نیست/ سفر ظریف به فرانسه پنهانی نبود/دنبال مذاکره با آمریکا نیستیم

۰۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۸:۲۲ کد : ۱۹۸۵۷۹۲ سرخط اخبار

سخنگوی دولت گفت: فشار آمریکا نتوانسته نفوذ دیپلماسی کشور را محدود کند و دولت در مرحله اول می‌خواهد تحریم‌ها را رفع کرده و در مرحله دوم می‌خواهد برای برداشتن آثار سوء آنها تلاش کند.

به گزارش خبرآنلاین، علی ربیعی در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته دولت گفت: ما ۱۸ ماه سختی را گذراندیم و ترامپ با تحمیل بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها اقدامات خود را آغاز کرد.  وی فکر می‌کرد ایران از هم می‌پاشد؛ دچار اخلال در بازار ارز شدیم اما مردم ایستادند.

وی افزود: هیچ جلسه دولت نبود که مشکلات مردم در آن بحث نشود. متاسفانه برخی بی‌مهری‌های داخلی بر تلخی‌ها افزود. با این همه با لطف خدا و همراهی مردم و رهنمودهای رهبری ثبات نسبی پدید بیاوریم. هرچند شوک‌ها آثاری بر جامعه خواهد گذاشت اما علائم بهبود وضعیت امروز هویدا شده است.

تهدید فیزیکی عاملان بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها از سوی ایران دروغی مضحک است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرآنلاین درباره اقدام وزارت امور خارجه در تحریم بنیاد ضد ایرانی اف دی دی (بنیاد دفاع از دموکراسی» و واکنش دولت آمریکا به این اقدام ایران، گفت: از نظر ما تحریم اعمال شده از سوی ایران علیه این بنیاد، چیزی جز تحریم تروریسم اقتصادی و تلاش های آمریکا برای آسیب رساندن و به وحشت انداختن مردم و معیشت آنها نیست.

وی افزود: موسسه اف دی دی در حالی خود را یک موسسه حامی دفاع از دموکراسی معرفی می کند که تمام شواهد گویای آن است که مهم ترین پشتیبان تروریسم اقتصادی و مشورت دهنده به دولت آمریکا در این زمینه بوده است. به طور طبیعی در پی اقدام وزارت امور خارجه ایران، این موسسه و اعضای آن را به منزله حامیان تروریسم تلقی خواهیم کرد.

ربیعی گفت: اینکه دولت آمریکا ماجرا را بزرگنمائی کرده و به دروغ تحریم ایران را نوعی تهدید فیزیکی اعضای این موسسه مطرح می کند دروغی مضحک است. ترور و تهدید فیزیکی سیاست هایی است که معمولا از سوی آمریکا و إسرائیل انجام شده است. 

سخنگوی دولت گفت: باید مطمئن باشند که تحریم ایران در چارچوب قوانین داخلی مربوط به نهادهای خارجی و تحت مقررات بین المللی است و انصافا ترور فیزیکی و روانی شهروندان ایران کاری است که از سوی ایالات متحده در حال انجام است. این موسسه مشاوره های بسیاری را برای اعمال تحریم علیه ایران به سیاست گذاران ایالات متحده ارایه می کند که برای وزارت امور خارجه ما کاملا مسلم است و باز هم تاکید می کنم که طرح موضوع ترور فیزیکی بحثی اغراق آمیز است که نه در سیاست ها ، نه فکر و نه ایده ایرانی ها مطرح نیست.

اهم اظهارات سخنگوی دولت را در ادامه بخوانید؛

* ترامپ پدیده شوم برای امنیت جهانی فشارهای زیادی با تحریم‌های بی‌سابقه به ملت ایران وارد کرد، آمریکایی‌ها فکر می‌کردند ایران بزرگ کوچک می‌شود و فرو خواهد پاشید اما مردم کنار دولت ایستادند.

* ما در دوران تثبیت و عبور از شوک فشار هستیم و با تعهد به آینده بهتر دولت دوساله خود را آغاز خواهد کرد. دیداری با رهبری داشتیم و لازم است از رهبری تشکر کنم که رهنمودها و ارشادات زیادی را مطرح کردند و گفتند همه توجه داشته باشند که دولت میان‌دار است. ایشان فرمودند کسانی که از بن‌بست در جامعه حرف می‌زنند سخت در اشتباه هستند. من فکر میکنم حمایت همه قوا از تولیدکنندگان امروز ضروری است و دولت توصیه‌های معظم له را در دستور کار خود قرار داد.

*دولت با مالکیت فکری موافقت کرد. در این هفته هفته شلوغی برای دیپلماسی چندجانبه بود و فشار آمریکا نتوانسته نفوذ دیپلماسی کشور را محدود کند و دولت در مرحله اول می‌خواهد تحریم‌ها را رفع کرده و در مرحله دوم می‌خواهد برای برداشتن آثار سوء آنها تلاش کند. ما نخواهیم گذاشت تحریم و تروریسم اقتصادی عادی‌سازی شود. علت تحریم‌ها رفتار غیرمسئولانه آمریکا است.

* آثار اولیه تحریم بر زندگی مردم بوده و ما برای رفع این تحریم‌ها در کنار مردم هستیم، دیروز شاهد صحبت‌های مهم سیدحسن نصرالله بودیم که نشان می‌دهد اقدامات اسرائیل بی جواب نخواهد ماند. تل آویو باید بداند صبر ملت‌ها لبریز شده و ما هرگونه تجاوز را به لبنان محکوم می‌کنیم و هرگونه اقدام حزب الله مورد حمایت ما است.

سفر ظریف ارتباطی به نشست گروه هفت نداشت

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص دیدار روز گذشته وزیر امور خارجه با مقام‌های فرانسوی}: سفر دکتر ظریف ارتباطی به نشست گروه هفت نداشت و تمایلی هم در ایران برای ملاقات با مقامات آمریکایی وجود نداشت.

* فرانسه برای کاهش تنش ابتکاراتی را دنبال می‌کند و ما نقشی در گفت‌وگوهای فرانسه و آمریکا نداریم و آنچه برای ما مهم است این است که همه طرف‌ها به تعهدات خود عمل کنند.

* ادعای پنهانی بودن سفر ظریف هم کذب است و همه طرف ها از حضور آقای ظریف مطلع بودند، ما برای بررسی بسته پیشنهادی آقای ماکرون که در چهارچوب برجام است با فرانسه گفت‌وگو کردیم. مسائل موشکی را نپذیرفتیم. قطعا اعلام می‌کنم این سفر در چهارچوب نحوه اجرای تعهدات اروپا است و سفر مفیدی بوده و ما منتظر اعلام ابعاد بیشتر بعد از جمع‌بندی هستیم.

در زمین ترامپ بازی نمی‌کنیم

*{  در خصوص تلاش چین برای بازطراحی راکتور اراک}: این توافق در چهارچوب برجام صورت گرفته و ما خواهان تسریع در آن و کاهش زمان ناشی از تحریم‌ها هستیم و از انجام تعهدات چین استقبال می‌کنیم. 

*{ در رابطه با نابجا خواندن سفر وزیر امور خارجه به فرانسه}: من به روشنی مواضع دولت را گفتم، ما در زمین ترامپ بازی نمی‌کنیم و می‌خواهیم اقدامات ما کنشگری فعال باشد. ایران چهارچوب‌های منطقی بحث را دنبال می‌کند. البته هرکس می‌تواند نظر خود را در این رابطه بیان کند. تحریم تقدیر این جامعه نیست ما تلاش می‌کنیم آثار تحریم کاهش پیدا کند. آنها که ظالمانه ما را تحریم کردند باید عقب‌نشینی کنند.

اظهارات شمخانی درباره برجام موضع دولت نیست

*{ در خصوص اظهارات علی شمخانی مبنی بر اشتباه در امضای برجام}: جناب آقای شمخانی تاکید کردند نظرشان شخصی است و این موضع دولت نیست و دولت معتقد است امضای برجام نه تنها برای منافع ملی بلکه برای صلح جهانی مهم بوده است.

*{ در خصوص اعلام نام بدهکاران دانه درشت}: با آقای همتی در این رابطه صحبت کرده‌ام. این افراد در ۲۰ سال گذشته از ایفای تعهدات خود سر باز زدند. ضمنا بانک مرکزی پرونده آنها را تهیه کرده و از سوی قوه قضاییه این مساله دنبال می‌شود.

امیدوارم سازمان ملل در رابطه با اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی سکوت نکند

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص نظر ایران درخصوص حمله اسرائیل به پایگاه حشدالشعبی}: حمله اسرائیل به عراق نقض آشکار حاکمیت عراق است و ما آن را محکوم می‌کنیم. امیدوارم سازمان ملل در این رابطه سکوت نکند. این خط بطلانی بر صحبت در خصوص حقوق ملت‌ها است. ما توقع داریم کشورها این اقدامات را سند جاه‌طلبی اسرائیل بدانند. قطعا دولت عراق قوی است تا پاسخ لازم را بدهد. معتقد هستیم این اقدامات اسرائیل برای مصرف داخلی خودشان است.

*{ در رابطه با سیاست دولت در رابطه با جلوگیری از خام فروشی}: صادرات ما افزایش پیدا کرده است و یکی از مواردی که می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی است که در ستاد اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت که ارزآوری خوبی خواهد داشت. پیش‌بینی ما را آقای زنگنه بررسی کردند که از مردم برای سرمایه‌گذاری دعوت خواهیم کرد. حوزه دوم معدن است که سرمایه‌گذاری برای بهبود زیرساخت صورت گرفته که تاثیراتش به زودی مشخص می‌شود. این دو حوزه اشتغال‌زایی هم خواهد داشت.

مقصد کشتی آدریان دریا را صاحب نفت آن مشخص می‌کند

*{ در خصوص مقصد کشتی آدریان دریا}: مقصد را صاحب نفت مشخص می‌کند. ما مقصد را تعیین نمی‌کنیم. باز هم از تهدید آمریکا و رصد این کشتی اقدامات غیرقانونی آمریکا مشخص شد. مطمئن هستیم که در نهایت صاحب نفت کشتی مقصد نهایی را اعلام می‌کند اما ما اطلاعی نداریم.

برخی دستگاه‌ها تاکنون برای اعلام حقوق مدیران همکاری نکرده‌اند

*{ در رابطه با عدم انتشار حقوق مدیران قوه قضائیه}: براساس مصوبه دولت اعلام حقوق مدیران در همه سطوح باید بارگذاری شود. سازمان اداری و استخدامی اعلام آمادگی کرده که سامانه برخط را هم راه‌اندازی کند و دولت کار را به جلو می‌برد. البته برخی دستگاه‌ها تاکنون همکاری نکرده‌اند که انتظار داریم به قانون عمل کنند.

*{ در رابطه با ابهام در رتبع‌بندی معلمان}: رتبه‌بندی براساس قانون برنامه ششم و  با تصویب مجلس در قالب بودجه سالانه است. امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و با توجه به کاهش بودجه با افزایش ۱۰ درصدی مواجه شده و قطعا اعمال خواهد شد. معلمان عزیز نگران نباشند و این موضوع اعمال خواهد شد. همچنین طرحی است برای معلمانی که خواهان تدریس بیشتر هستند افزایش حقوق داشته باشند. در خصوص سیستم گرمایش مدارس هم اقدامات خوبی صورت گرفته است. معتقدیم جامعه پویا با معلمان راضی تحقق پیدا می‌کند.

هرکس را که آمریکا تحریم کند، بیشتر بین مردم عزیز می‌شود

*{ در خصوص عملکرد وزیر امور خارجه بعد از تحریمش}: آن چیزی که ما شاهد هستیم فعالیت بیشتر وزیر امور خارجه است و کشورهای خارجی هم بیشتر ایشان را دعوت می‌کنند و تحریم‌ها نتیجه عکس داشته است. هرکس را که آمریکا تحریم کند، بیشتر بین مردم عزیز می‌شود.

*{ در رابطه با منابع آزاد شده ناشی از ارز دولتی}: بخش اعظم این مساله باقی ماند و باقی آن صرف یارانه مثل یارانه گندم شد و به چرخه بودجه و نظام اداری بازنگشت. می‌توانم بعدا اعداد و ارقام را اعلام کنم.

در مورد سازمان خصوصی‌سازی هیچ گزارشی مبنی بر تخلف دریافت نکردیم

*{ در خصوص اهداف سفر وزیر امور خارجه به پکن}: با توجه به اهمیت چین ما در دو حوزه دوجانبه و بین‌الملل با این کشور همکاری داریم. در مسائل دوجانبه چین از شرکای اصلی اقتصادی ما است و چین البته از ناحیه ترامپ ضربه خورده است. ما در مورد پروژه‌های مشترک صحبت خواهیم کرد و در خصوص برجام هم مواضع خود را با طرف چینی تبیین خواهیم کرد. چین به عنوان یک کشور بزرگ حق دارد که در مسائل منطقه مورد مشورت قرار بگیرد.

*{ در خصوص بازداشت دو مدیر دولتی خصوصی‌سازی و مدیر ایران خودرو در هفته‌های گذشته}: در مورد سازمان خصوصی‌سازی ما هیچ گزارشی مبنی بر تخلف دریافت نکردیم و دوستان به تدین و صداقت ایشان معتقد هستند. آنچه در مورد ایشان مطرح شده بحث ایران ایرتور و مجموعه مغان بود. آقای دژپسند واگذاری ایران ایرتور را جزو افتخارات واگذاری دانسته‌اند و و دوستان وزارت اطلاعات هم تایید کرده‌اند که هیچ نفع شخصی وجود نداشته است.

مدیرعامل ایران‌خودرو برای عدم همراهی در قیمت‌گذاری عزل شد/ گزارشی از تخلف نداریم

* ممکن است برخی تصمیم‌ها مورد ضرر و زیان شده باشد که تخلفی در آن صورت نگرفته است. براساس اطلاعاتی که گرفته‌ایم هیچ نفع شخصی در این رابطه وجود نداشته است. اینکه چه کسی باید قضاوت کند، بحث گسترده‌ای است. روزی قوه قضاییه دادسراها را ادغام کرد بعد گفتند تصمیم درستی نبود. کار مدیر تصمیم گیری است.

* من باید بگویم که ایشان فرد صادقی است. در مورد ایران خودرو هم باید تاکید کنم که وزیر صمت برای عدم همراهی در قیمت‌گذاری ایشان را عزل کردند و ما گزارشی از تخلف نداریم. بنابراین در مورد ایران خودرو هم بحث ما تنها گرانی بود.

* ممکن است یک روزی بگویند قانونی در مجلس بگذارند، سپس عنوان کنند تصمیم اشتباه بوده است. آیا آنها را بازداشت می کنند؟ ما از هیچ تخلفی دفاع نمی کنیم.

* خرید کشتارگاه از سوی پورحسینی در زمان دولت آقای احمدی نژاد بوده و ربطی به پست او در این دولت نداشته است.

* در مورد رئیس ایران خوردو من هم گفتم که ایراد در زمینه افزایش هزینه از سوی وزیر صمت بوده و ما هیچ اطلاعاتی از این موضوع نداریم.

* آئین دادرسی ما وضوح دارد؛ زمانی که فرد بازداشت و احضار می شود، اظهار نظرها شروع می شود.

صحبت‌های روحانی به معنای این نیست که ما مذاکره‌ای را در دستور کار داریم

*{ در خصوص میزان اطمینان به فرانسه در خصوص پیگیری اجرای برجام}: در فضای بین‌الملل بحث پیگیری منافع است و بحث اطمینان مطرح نیست. ما از هر کشوری که به تعهداتش عمل کند تشکر می‌کنیم. ما همین اندازه احترام می‌گذاریم و صبر می‌کنیم. اما نمی‌گوییم چون اطمینان نداریم گفت‌وگو نمی‌کنیم.

*{در رابطه با گزارش مربوط به کسانی که ارز دولتی گرفته اما کالای مورد نظر را وارد نکرده‌اند}: در هر وزارتخانه کمیته‌ای تشکیل شده است و بخش کشاورزی و صمت اعلام شده است و تنها وزارت بهداشت هنوز گزارش کامل را اعلام نکرده اما تاکنون ۵ پرونده در این وزارتخانه تشکیل شده است. بحث کاغذ نیز در جریان است.

*{در خصوص اظهارات رییس‌جمهور که گفت اگر مذاکره‌ای منافع ملی را به همراه داشته باشد دریغ نمی‌کنیم در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره با آمریکا در دستور کار است}: صحبت آقای روحانی کلی است و به معنای این نیست که ما مذاکره‌ای را در دستور کار داریم.

خودم هنوز برای دریافت کارت ملی اقدام نکرده‌ام

*{ در رابطه با دلیل معطلی برای دریافت کارت هوشمند ملی}: دلیل را نمی‌دانم اما خودم هنوز برای دریافت کارت ملی اقدام نکرده ام.

*{در خصوص گزینه وزارت گردشگری}: در این رابطه با رییس‌جمهور صحبت نکرده‌ام اما شخصا دوست دارم آقای مونسان گزینه باشند که در حال حاضر مسلط هستند.

قدرت نظامی و منافع ملی را همزمان حفظ کردیم

*{ در پاسخ به این سوال که شما و آقای علوی از دولت حمایت می‌کنید در حالیکه دولت به آن چیزی که در انتخابات گفته عمل نکرده است}: ما گاهی مسائلی را مطرح می‌کنیم اما علت را نمی‌بینیم. ما ۵۵ ماهی را پشت سر گذاشتیم که موفق بودیم و اقتصاددان‌ها می‌توانند شهادت دهند. چه شد که بعد از آن دوره آن بلا سر بازار ارز آمد؟ دولت که همان دولت بود؛ شما نمی‌توانید اثر تحریم‌ها را نادیده بگیرید.

* چه زمانی آمریکا کشتی ما را در آب رصد می‌کرد. البته اینکه امروز آمریکا با چالش مواجه شده نتیجه همین دولت است. ما قدرت نظامی و منافع ملی را همزمان حفظ کردیم. نمی‌خواهم وارد این مساله شوم که برخی فکر کردند یک راهپیمایی راه بیندازند دولت دچار مشکل می‌شود اما ترامپ پیام آنها را گرفت.

علوی برای توضیح درباره مساله مازیار ابراهیمی در مجلس حاضر خواهد شد

*{ در رابطه با روند بازسازی مناطق آسیب‌دیده}: من باید در این رابطه گزارش کامل بگیرم اما تعهد وزارت مسکن در حال انجام است. وام‌ها واگذار شده و آقای جهانگیری پیگیر هستند. بحث خرید گندم انجام شده و آموزش و پرورش تعهد کرده بود مدارس پنج کلاس تمام شده باشد که من پیگیری می‌کنم. جزئیات این مساله را شخصا تقدیم می‌کنم اما می‌دانم دقایقی از هر جلسه هیات دولت مربوط به گزارش همین مناطق سیل‌زده است.

*{ در رابطه با عدم پاسخگویی وزارت اطلاعات نسبت به مسئله مازیار ابراهیمی}: آقای علوی در مجلس حاضر خواهد شد و همه ابعاد مساله را باز خواهند کرد. اجازه دهید وزیر محترم خودشان ورود کنند و پاسخ لازم را بدهند. این پاسخ قطعا قابل انتشار خواهد بود. 

کلید واژه ها: دریادار علی شمخانی برجام


( ۲ )

نظر شما :