جبیر هم خواست در اتهام‌زنی به ایران در موضوع آرامکو، از دیگران عقب نماند

۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۰ کد : ۱۹۸۶۳۷۰ سرخط اخبار

عادل الجبیر با تکرار ادعاهای مقامات آمریکایی و سایر مقامات کشورش مبنی بر این که سلاح مورد استفاده در حمله به آرامکو ایرانی بوده است، گفت: این مساله نه تنها تجاوز به عربستان به شمار می رود بلکه تجاوزی بر تمام دنیا است.

به گزارش ایسنا، عادل الجبیر، وزیر دولت عربستان در امور خارجه در رابطه با حملات انصارالله یمن به آرامکو در صفحه توییتر خود مدعی شد: هدف قرار دادن پالایشگاه های بقیق و خریص با سلاح ایرانی نه تنها تجاوز به عربستان به شمار می رود بلکه تجاوزی به تمام دنیا است زیرا این حملات بازار انرژی جهان را هدف قرار داده است.

وی مدعی شد که این تجاوز در ادامه سیاست‌های تخریبی و خصمانه ایران انجام شده و جامعه بین‌المللی باید موضع قاطعی در رابطه با آن‌چه رفتارهای جنایتکارانه ایران، خواند اتخاذ کند.

الجبیر در توییت دیگری مدعی شد  که آسان گرفتن به ایران این کشور را به انجام هرچه بیشتر اقدامات تخریبی و  خصمانه تشویق می کند و این مساله نه تنها بر امنیت و صلح منطقه بلکه بر امنیت و صلح بین المللی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا، سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به انصارالله پیش از این اعلام کرد که یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور صبح  روز شنبه برابر با ۱۴ سپتامبر با ۱۰ پهپاد دو پالایشگاه نفت بقیق و خریص در شرقی‌ترین نقطه عربستان را در قالب عملیات دوم "توازن بازدارندگی" هدف گرفته است.

هیأت عربستان سعودی در سازمان ملل پیش از این در دو نامه جداگانه به دبیرکل سازمان ملل و دبیر شورای امنیت، موضع خود را در رابطه با حملات انصارالله یمن به پالایشگاه‌های سعودی اعلام کرد. عربستان در این نامه از سازمان ملل خواست در ادامه تحقیقات در رابطه با این حمله با ریاض همکاری کند.

در این نامه ادعا شده است، تمام تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تسلیحات مورد استفاده در این حملات ایرانی بوده است.

عربستان همچنین اعلام کرده است که تمام اقدامات قانونی را برای پاسخ به این حملات اتخاذ خواهد کرد.

این اتهامات و ادعاها در شرایطی مطرح می‌شود که مقامات رسمی کشورمان از همان ابتدا گفته‌اند که راه حل بحران یمن، راهکار نظامی نیست و کسانی که فکر می‌کردند با قدرت نظامی و خرید تسلیحات از آمریکا می‌توانند مردم بی‌دفاع یمن را در چند روز شکست دهند، اکنون می‌بینند که بعد از چندین سال وضعیت چگونه است؛ چنانچه سیستم‌های پیشرفته دفاعی قدرت رهگیری موشک‌ها و پهپادهای یمن را ندارد و برای این که این شرمساری را جبران کنند، به دیگران تهمت می‌زدند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این زمینه تاکید دارد که راه حل بحران یمن پایان دادن به این جنایت‌ها و درگیری‌ها و انجام گفت‌وگوهای یمنی-یمنی است. ظریف اعلام کرده است: ایران از ابتدای بحران یمن طرح چهار ماده‌ای خود برای راه حل سیاسی یمن را اعلام کرد و آنهایی که به قدرت نظامی آنقدر می‌نازیدند که حاضر نشدند طرح سیاسی را بپذیرند، اکنون باید پاسخ دهند که چرا در شرایط کنونی قرار گرفته‌ایم. هنوز دیر نیست و هنوز این امکان وجود دارد که با راه حل صلح آمیز و با مذاکره بحران یمن را پایان دهیم تا این جنایات انسانی خاتمه پیدا کند.

همچنین امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره حملات پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی با رد برخی اظهارات درباره نقش داشتن ایران در این عملیات اظهار کرد: فکر می‌کنم موضوع بسیار روشن است و این اتفاق بین دو کشور در حال درگیری با یکدیگر رخ داده است، یک طرف درگیری‌ها که یمنی‌ها هستند به صراحت اعلام کرده‌اند که این کار را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه منطق کار یمنی‌ها روشن است ادامه داد: کشوری که سالیان سال تحت حملات شدیدی بوده و تعداد زیادی تلفات در جنگ و محاصره به مردم آنها وارد شده، دست به چنین کاری زده است. به لحاظ نظامی نیز این موضوع دور از دسترس نیست؛ حدود دو سال قبل یمنی‌ها عملیاتی علیه یک فرودگاه در امارات انجام دادند و طی آن یک موشک با برد 1200 کیلومتر را شلیک کردند؛ هر چند به نظر می‌آمد این شلیک از دقت لازم برخوردار نیست اما اینکه یمنی‌ها بعد از دو سال به دقت بالایی رسیده باشند از لحاظ نظامی قابل قبول است.

انتهای پیام


( ۱ )

نظر شما :