قبل از درگیری احتمالی ایران و عربستان پایگاه‌های آمریکا بمباران می‌شود

۲۶ آذر ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۵ کد : ۱۹۸۸۲۳۶ سرخط اخبار

گزارش جدید تحلیل‌گران کاخ سفید ادعا می‌کند که مقامات ایران برای انتقام از تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده، پیش از درگیری با عربستان در ابتدا ممکن است حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه را به‌عنوان گزینه انتخاب کنند.

ترس آمریکا و اسرائیل از واکنش‌های ایران این روز‌ها به اخبار روز رسانه‌های خارجی بدل شده است. چندی پیش ژنرال مک‌کنزی، دیروز نتانیاهو و امروز نیز تحلیل‌گران نظامی کاخ سفید ادعا کردند که ایران آماده واکنش و درگیری بزرگی در منطقه است. این جوسازی‌های رسانه‌ای البته بیشتر برای بدبین کردن افکارعمومی به نیرو‌های ایرانی است، اما در ضمن این تبلیغات، اعتراف‌های جالبی از توانایی‌های ایران در زمینه نظامی می‌شود. اخیرا نیز پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی فاکس نیوز (نزدیک به جمهوری‌خواهان تندرو) در گزارشی به نقل از تحلیل‌گران کاخ سفید، از امکان واکنش ایران علیه پایگاه‌های آمریکایی در منطقه نوشته‌اند. متنی که می‌خوانید ترجمه این گزارش است:

تیغ تیز انتقام بالای سر پایگاه‌های نظامی

گزارش جدید تحلیل‌گران کاخ سفید ادعا می‌کند که مقامات ایران برای انتقام از تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده، در ابتدا ممکن است حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه را به‌عنوان گزینه انتخاب کنند.

براساس این گزارش، تصمیم هدف قرار دادن تسهیلات متعلق به شرکت نفتی دولتی آرامکو عربستان در ماه سپتامبر زنگ خطری برای پایگاه‌های نظامی آمریکایی در منطقه محسوب می‌شود. در این راستا، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران نیز گفته است که: «بزودی درس سنگینی به دشمنان خواهیم داد!»
بیشتر بخوانید:
موسویان: آمریکا نهایتا مجبور به ترک منطقه خواهد شد
مقامات کاخ سفید به خبرگزاری‌ها اعلام کردند که ایران برای هدایت آتش واکنشی خود در جنگ احتمالی یک مجتمع دارای سازوکار بسیار پیچیده دارد که ادوات نظامی مونتاژ شده در پنج مرحله در آنجا طراحی می‌شود. این مقامات تشریح کردند که بنابر ارزیابی پنتاگون، پس از تاسیسات نظامی آمریکا در عربستان، فرودگاه‌ها و بنادر و چاه‌های نفت عربستان سعودی، از اهداف اصلی ایران خواهد بود.

یکی از مقامات به رویترز گفته است: مشخص نیست که مکان‌های پایگاه‌های ایالات متحده، بندر و فرودگاه عربستان سعودی که گفته می‌شود به‌عنوان اهداف اولیه در نظر گرفته شده‌اند، چگونه هدف قرار خواهند گرفت و موقعیت و کیفیت مقابله با آن‌ها چه خواهد بود.

مقامات گفته‌اند که آیت‌الله خامنه‌ای و سایر مقامات ایران مسئولیت حمله به میادین نفتی و پالایشگاه‌های عربستان را به‌عهده نگرفتند، اما اصل ماجرای حمله واکنشی یمن به حملات عربستانی‌ها را تایید کردند. با این‌حال ایرانی‌ها و متحدانشان در درگیری‌های مختلف اصرار دارند که غیرنظامی‌ها و نیرو‌های فرامنطقه‌ای (آمریکایی‌ها) را هدف قرار ندهند و این را در ماجرای هدف قرار ندادن هواپیمای ۳۰ سرنشین آمریکا و هدف قراردادن پهپاد جاسوسی به‌جای آن، می‌توان مشاهده کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در ماه سپتامبر گزارش داد که بیش از ۱۰۰ پیمانکار در پی این حملات به آرامکو از میادین نفتی عربستان گریختند، ولی هیچکدام زخمی نیز نشدند.

حملات متحدان ایران به عربستان در ماه سپتامبر تقریبا به‌طور موقت پنج درصد از منابع نفتی جهان را از بین برد؛ که همه این‌ها حاکی از مهلک بودن توانایی‌های طرف مقابل دارد و نباید آن را دست‌کم گرفت.

با این حال، ظریف وزیر خارجه ایران در سازمان ملل در نیویورک، گفته است که ایران هیچ نقشی در این ماجرا‌ها نداشته و رهبر ایران هرگز اجازه چنین عملیات نظامی بزرگی را نداده و حوثی‌های یمن مسئولیت آن را برعهده گرفتند.
منبع: نامه نیوز
 

کلید واژه ها: ایران و عربستان


( ۴ )

نظر شما :