"هدیه کریسمس" کره شمالی و ترس و نگرانی آمریکا و متحدانش

مذاکرات واشنگتن - پیونگ یانگ در آستانه شکست کامل هستند

۰۷ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۸۸۴۵۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
محمود بلند اختر در یادداشتی می‌نویسد: "دانیل راسل"، دستیار امور شرق آسیا و اقیانوس آرام وزارت امور خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما می گوید: «از بین "کیم جونگ اون" و "دونالد ترامپ" به نظر می رسد تنها "اون" است که راهبرد دارد. چون ترامپ برخلاف رئیس جمهوری قبلی آمریکا، دو بار با رهبر کره شمالی دیدار کرد اما پیونگ یانگ در این مدت قابلیت های دفاعی خود را گسترش داد.»
مذاکرات واشنگتن - پیونگ یانگ در آستانه شکست کامل هستند

نویسنده: محمود بلند اختر

دیپلماسی ایرانی: با نزدیک شدن به پایان مهلت تعیین شده از سوی پیونگ یانگ برای واشنگتن، گزارش منابع خبری از تشدید پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا بر فراز شبه جزیره کره حکایت دارد.

در همین راستا، یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا پنجشنبه شب گذشته بر فراز شبه جزیره کره به پرواز درآمد. در روزه های سه شنبه و چهارشنبه نیز چهار فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا در آسمان شبه جزیره کره به پرواز در آمده بودند. 

افزایش شمار پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا بر فراز شبه جزیره کره واکنشی به تهدید تلویحی کره شمالی به آزمایش موشک قاره پیماست که از آن به عنوان "هدیه کریسمس" برای آمریکا یاد کرده است.

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهوری آمریکا که پس از سه دیدار با رهبر کره شمالی بارها ادعا کرده بود راهبرد او در قبال کره شمالی متفاوت از همه روسای جمهوری آمریکا بوده و موثر واقع شده است، در مرحله کنونی و با افزایش احتمال آزمایش موشک قاره پیما از سوی پیونگ یانگ، رویکرد خود را در خطر شکست کامل می بیند.  

این درحالی است که ترامپ که هیچ دستاوردی در سیاست خارجی نداشته و برای انتخابات 2020 آمریکا بیش از گذشته نیازمند ادامه مذاکرات با کره شمالی است تا دولت خود را در عرصه خارجی موفق نشان دهد.

از همین رو، دولت کنونی آمریکا تمام توان خود را به کار گرفته است تا از بروز هر گونه اقدامی از سوی پیونگ یانگ که باعث تحریک افکار عمومی در آمریکا شود جلوگیری کند.

اما به رغم این نگاه ترامپ به مساله کره شمالی، واقعیت این است که پس از 20 ماه از آغاز گفت وگوهای آمریکا و کره شمالی برای بسیاری اکنون مشخص شده که دولت ترامپ فاقد یک راهبرد درباره کره شمالی است.

"دانیل راسل"، دستیار امور شرق آسیا و اقیانوس آرام وزارت امور خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما می گوید: «از بین "کیم جونگ اون" و "دونالد ترامپ" به نظر می رسد تنها "اون" است که راهبرد دارد. چون ترامپ برخلاف رئیس جمهوری قبلی آمریکا، دو بار با رهبر کره شمالی دیدار کرد اما پیونگ یانگ در این مدت قابلیت های دفاعی خود را گسترش داد.»

در این که کره شمالی حتی در دوره مذاکره با آمریکا نیز بنیه دفاعی خود را تقویت کرده است کمتر کسی تردید دارد. این رویکرد کره شمالی در بدعهدی های گذشته آمریکا و همچنین رفتار دولت کنونی کاخ سفید با کشورهای دیگر در سطح جهان ریشه دارد که نشان می دهد واشنگتن بازیگری غیرقابل اعتماد است.

بنابراین،‌ فارغ از این که دولت ترامپ چه تصوری درباره مذاکرات با کره شمالی دارد، واقعیت این است که از نظر پیونگ یانگ این مذاکرات مدت‌ها پیش به علت رویکرد خصمانه و تاریخ گذشته کاخ سفید، پایان یافته است. 

اکنون در آمریکا حتی حامیان ترامپ نیز باور پیدا کرده اند که رئیس جمهوری آمریکا قادر نیست مساله هسته ای کره شمالی را از بن بست خارج کند. 

"جان بولتون"، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا که چندی پیش از سوی ترامپ برکنار شد می گوید: «دولت ترامپ درباره کره شمالی بلوف می زند و به زودی ناچار است به طور علنی به شکست سیاست های خود اذعان کند.»

بنابراین، در حالی که کمتر کسی در شکست رویکرد دولت ترامپ درباره کره شمالی تردید دارد، به نظر نمی رسد پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا بر فراز شبه جزیره کره بتواند از درد ناشی از شکست مذاکرات واشنگتن و پیونگ یانگ بکاهد.

افزون براینکه چه کره شمالی موشک قاره پیما آزمایش و چه آن را به زمان دیگری موکول کند، تردیدی نیست که بازگرداندن قطار مذاکرات دو کشور به ریل گذشته، مدت‌ها زمان خواهد برد. / مطالعات شرق آسیا

کلید واژه ها: دونالد ترامپ کیم جونگ اون موشک دوربرد کره شمالی آزمایش موشکی کره شمالی امریکا و کره شمالی مذاکرات امریکا و کره شمالی


( ۱ )

نظر شما :