نگاهی به دیدار آتی رهبران امریکا و کره شمالی در ویتنام

مسائلی که بر دیدار ترامپ و اون در هانوی سایه انداخته است

۰۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۷ کد : ۱۹۸۱۹۳۱ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
مرتضی سلطانپور می نویسد: مرور زمان و گذشت بیش از ۹ ماه از دیدار اول این واقعیت را بیشتر روشن کرد که با زورگویی و و اصرار بر دیدگاه ها مشکلی حل نمی شود. و به همین خاطر بعد از مدتها سردی در روابط و گفت وگوی طرفین قبول کردند که مجددا با یکدیگر ملاقات کنند.
مسائلی که بر دیدار ترامپ و اون در هانوی سایه انداخته است

نویسنده: مرتضی سلطانپور ابیانه، کارشناس مسائل شبه‌کره

دیپلماسی ایرانی: در تیر ماه (12 ژوئن) سال جاری که رهبران کره شمالی و امریکا  با وساطت رئیس جمهور بخش جنوبی کره، آقای مون جه در سنگاپور با یکدیگر ملاقات کردند سیر تحولات کره شتاب فراوانی گرفت، به طوری که کیم جونگ اون در پایان دیدار تاریخی خود با ترامپ به خبرنگاران گفت که رسیدن به اینجا راحت نبود. گذشته و قضاوت‌های قدیمی بر سر راه مانع ایجاد کرده بود. اما بر تمام آن مسائل غلبه کردیم و الان اینجا هستیم. همین نگاه باعث شد تا اینکه خوش بینی ها نسبت به حل مشکلات  شبه جزیره بیشتر شود. اما تحولات بعد از این ملاقات و تندروی های و درخواست های غیرمعمول و غیرمنطقی تیم امنیتی و سیاسی ترامپ از کره شمالی روند آب شدن یخ های روابط دو کشور را کند کرد. 

مرور زمان و گذشت بیش از 9 ماه از دیدار اول این واقعیت را بیشتر روشن کرد که با زورگویی و و اصرار بر دیدگاه ها مشکلی حل نمی شود. و به همین خاطر بعد از مدتها سردی در روابط و گفت وگوی طرفین قبول کردند که مجددا با یکدیگر ملاقات کنند. اما آنچه مسلم شد، گذشت زمان  اهداف هر سه کشور کره شمالی و جنوبی و نیز ایالات متحده امریکا از انجام گفت وگو را شفاف تر کرد و با روشن شدن این اهداف به نظر می رسد گفت وگوها  برای رسیدن به یک تفاهم نسبی اما رو به جلو در آینده متصور است. 

آنچه مسلم است کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ابتدای زمامداری خود است و مهمترین اولویت وی بهبود معیشت و وضعیت اقتصادی کشور است. او دقیقا می داند بحران اقتصادی می تواند مشکلاتش را برای اداره کشور سخت کند و با تفکرات اقتصاد دولتی و کمونیستی نمی تواند کشور را در آینده مدیریت کرد. بنابر این هدف اصلی او از انجام مذاکرات با ایالات متحده امریکا در هانوی پیدا کردن راهی برای حل مشکلات اقتصادی است. 

اما امریکا دارای چه هدفی از دیدار مجددا با کیم جونگ اون است؟ آنچه مسلم است سیاست هایی که هم اکنون توسط ایالات متحده در قبال کره شمالی اعمال می شود مواضع و راهبردهای سنتی جمهوری خواهان در قبال کره شمالی نیست بلکه ابتکارات و دیدگاه های شخص ترامپ است. او معتقد است نه بوش پدر و نه پسر و حتی کلینتون و اوباما هم نتوانستند موضوع کره شمالی را حل کنند. اما او این کار را خواهد کرد جالب اینجاست که  او بارها در محافل خصوصی امریکا به این موضوع اشاره کرده است. بنابراین ادامه روند گفت وگوی سطح بالا با کره شمالی برای رسیدن به اهداف حتی نمایشی دور از ذهن نیست. حتی به دلیل عدم موفقیت ترامپ  در سیاست خارجی امریکا دردیگر مسائل بین المللی شاید امتیاز ویژه ای نیز به کره شمالی بدهد. 

در این میان کره جنوبی هدفش از کمک به موفقیت مذاکرات امریکا و کره شمالی در ویتنام رفع تهدید و ایجاد امنیت اقتصادی است. اگر این مهم به انجام برسد اهداف بلند پروازانه و رویای کره جنوبی برای رسیدن به جایگاه بالاتر اقتصادی در جهان  ملموس تر خواهد شد. به هر حال آنچه مسلم است شبه جزیره به سمت آرامش بیشتری در حال حرکت است.
 

کلید واژه ها: دونالد ترامپ کیم جونگ اون امریکا و کره شمالی


( ۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۲:۳۳
دغدغه کره شمالی بهیچ وجه اقتصادی نیست.اگر اقتصادی بود با قبول تحریم ها دنبال تهیه سلاح هستهای در ان اندازه وحجم وقدرت نبود.ساختار کره شمالی بسیار در مقابل مشکلات اقتصادی در مقایسه با کشورهای پر مصرف زباله سازمقاوم است.دغدغه کره شمالی امنیت خود ومنطقه است.
ابراهیم قدیمی ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۲:۳۹
من فکرنمی کنم کره شمالی عروسک اسباب بازی کودکان و ایفون ۵ وبالاتر ودیگرابزار وادوات را که اسباب بازی بزرگترها است را بخواهد. امنیت خود ومنطقه ونزدیکی با برادران وخانواده خود درکره جنوبی را میخواهد.