لاریجانی: آمریکا و بعضی کشورهای منطقه، پشت صحنه کمک‌ به تروریسم بوده‌اند

۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۲ کد : ۱۹۸۹۶۲۰ سرخط اخبار

رئیس مجلس گفت: در مبارزه‌ای که سوریه علیه تروریسم داشت، همواره از مردم سوریه حمایت کرده‌ایم، در حالی که آمریکا و بعضی کشورهای منطقه، پشت صحنه کمک‌ به تروریسم بوده‌اند.

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به سوریه سفر کرده بود، در  کنفرانس خبری خود که در دمشق برگزار شد، اظهار داشت: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ملت و دولت سوریه همیشه در کنار  ملت و دولت  ایران بوده‌اند و ما هیچ وقت این حمایت‌ها به خصوص حمایت های مرحوم حافظ اسد را  در دوران جنگ تحمیلی صدام علیه ایران فراموش نمی‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در طول ۴۱ سال پس از انقلاب اسلامی، همواره روابطی راهبردی با جمهوری سوریه داشته‌ایم، گفت: سوریه از محورهای مهم مقاومت است.

وی افزود: در شرایطی که آمریکا طرح معامله قرن را مطرح می‌کند، مواضع برخی  کشورهای عربی را که چراغ سبز نشان داده‌اند، با موضع سوریه در مقابل رژیم صهیونیستی مقایسه کنید تا موضع مترقی سوریه روشنتر شود.

لاریجانی ادامه داد: در مبارزه‌ای که ملت و دولت سوریه علیه تروریسم داشته‌اند، همواره از مردم سوریه حمایت کرده‌ایم و مبارزه با تروریسم را مسئله ای مهم می‌دانیم، هر چند که آمریکا و بعضی کشورهای منطقه، پشت صحنه کمک‌ به تروریسم بوده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی گفت: جمهوری اسلامی خواستار آن است که کشورهای منطقه روابطی دوستانه با یکدیگر داشته باشند و اگر اختلافی بین آنهاست، از طریق گفت‌وگو حل شود که  برای این منظور مدل‌‎هایی را دنبال کردیم تا مشکلات از طریق گفت و گو رفع گردد.

لاریجانی همکاری تجاری ایران و سوریه را  مهم توصیف کرد و افزود: دو دولت باید ملزومات این همکاری را  فراهم کنند تا این کار راحت تر و سریعتر صورت گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن اظهار امیدواری نسبت به  افزایش همکاری های اقتصادی ایران و سوریه اظهار داشت: بخشی از مذاکرات با آقای بشار اسد رئیس جمهور محترم سوریه در همین خصوص بود.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال تلویزیون سوریه مبنی بر مهمترین هدف از این سفر،  نقش ایران در بازسازی سوریه و چالش های احتمالی پیش رو گفت: همکاری اقتصادی ایران و سوریه از یکی دو سال پیش شروع شده است و برخی  مسائل نیز مربوط به سال‌ها پیش بوده است. برای بازسازی سوریه و  گسترش روابط اقتصادی،  تجار ایرانی مایلند که با تجار سوری همکاری کرده و حتی برخی از صنعتگران ایران می‌توانند در سوریه سرمایه‌گذاری کنند. 

وی افزود: روش‌هایی که بتواند به انجام این کارها سرعت دهد، موضوع مذاکره ما با مسئولان سوریه بوده  است. ‌نمی‌توان گفت که در این مسیر چالش مهمی وجود دارد، ولی باید ترتیبات اداری بین دو کشور حل شود و لذا مدل هایی را برای انجام این ترتیبات اداری مطرح کردیم و امیدواریم در آینده بخش‌های مرتبط در دو کشور موضوعات را دنبال کنند.

کلید واژه ها: علی لاریجانی ایران و سوریه


نظر شما :