انتخابات پارلمانی اسرائیل؛ همان آش و همان کاسه!

نتانیاهو در دو راهی ائتلاف و کناره گیری از قدرت؟

۱۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۹۹۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
احمد زیدآبادی در یادداشتی پیرامون سومین دور از انتخابات پارلمانی اسرائیل می نویسد: لیکود و مجموعه احزاب متحد آن در انتخابات روز دوشنبه ۵۹ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دادند و این بدان معناست که اکثریت لازم را برای تشکیل دولت در دست ندارند و مجبورند با دیگر احزاب ائتلاف کنند، اما شرط پیوستن دیگر احزاب به ائتلاف تحت رهبری لیکود را کناره گیری نتانیاهو از رهبری این حزب و انصرافش از تلاش برای به دستگیری پست نخست‌وزیری اعلام کرده‌اند. این وضع در دو انتخابات قبلی نیز عیناً تکرار شد. با این حساب، بن‌بست سیاسی برای تشکیل دولت در اسرائیل ادامه خواهد داشت.
نتانیاهو در دو راهی ائتلاف و کناره گیری از قدرت؟

احمد زیدآبادی، کارشناس مسائل اسرائیل

دیپلماسی ایرانی - بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود اسرائیل خود را پیروز انتخابات پارلمانی اسرائیل اعلام کرد، اما شرایط برای او نسبت به دو انتخابات گذشته هیچ تغییری نکرده است!

لیکود و مجموعه احزاب متحد آن در انتخابات روز دوشنبه 59 کرسی از 120 کرسی پارلمان را به خود اختصاص دادند و این بدان معناست که اکثریت لازم را برای تشکیل دولت در دست ندارند و مجبورند با دیگر احزاب ائتلاف کنند.

احزاب دیگر، اما شرط پیوستن به ائتلاف تحت رهبری لیکود را کناره گیری نتانیاهو از رهبری این حزب و انصرافش از تلاش برای به دستگیری پست نخست‌وزیری اعلام کرده‌اند.

این وضع در دو انتخابات قبلی نیز عیناً تکرار شد، به طوری که نه نتانیاهو از سودای ادامه نخست‌وزیری‌اش منصرف شد و نه احزاب دیگر رغبتی برای پذیرش او در مقام رئیس دولت از خود نشان دادند.

با این حساب، بن‌بست سیاسی برای تشکیل دولت در اسرائیل ادامه خواهد داشت. راه آسانِ شکستن این بن‌بست اعلام انصراف نتانیاهو از ادامه نخست وزیری است تا با فراغ بال، وقت خود را برای بازجویی پس دادن در پرونده‌های مربوط به فسادش صرف کند، بازجویی‌هایی که به طور رسمی از هفته آینده آغاز خواهد شد.

نتانیاهو اما چنان به قدرت چسبیده که به این راه حل تن نمی‌دهد! به هر حال اگر او از ریاست لیکود کناره‌گیری نکند و در عین حال، احزاب مخالفش نیز  بر وعده خود مبنی عدم همکاری با او پایدار  بمانند، اسرائیلی‌ها برای چهارمین بار در یک سال اخیر، باید آماده حضور در پای صندوق های رأی شوند!

در واقع نتانیاهو "دموکراسی اسرائیلی" را  که مورد مباهات سران آن و حامیان بین‌المللی آن است عملاً به ابتذال کشانده است. هوادارانش او را "شاه اسرائیل" می‌دانند اما از نگاه رهبران احزاب چپ و میانه اسرائیل او فقط یک رهبر مافیایی بدون هرگونه پرانسیپ سیاسی است.
 

کلید واژه ها: احمد زیدآبادی اسرائیل بنیامین نتانیاهو لیکود


( ۲ )

نظر شما :