نتانیاهو در یک قدمی قدرت

بازگشت یک چهره افراطی

۱۲ آبان ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۵۶۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
آخرین نتایج شمارش آرا در حوزه‌های انتخاباتی سرزمین‌های اشغالی که دیروز چهارشنبه (۲نوامبر) اعلام شد، نشان می‌دهد حزب «لیکود» به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل با پیشتازی در انتخابات کنست توانست در یک‌قدمی بازگشت به قدرت قرار گیرد.
بازگشت یک چهره افراطی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: آخرین نتایج شمارش آرا در حوزه‌های انتخاباتی سرزمین‌های اشغالی که دیروز چهارشنبه (۲نوامبر) اعلام شد، نشان می‌دهد حزب «لیکود» به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل با پیشتازی در انتخابات کنست توانست در یک‌قدمی بازگشت به قدرت قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آی‌۲۴، پس از پایان شمارش، آرای مأخوذه حکایت از آن دارد که لیکود با کسب 32 کرسی در صدر انتخابات کنست جای گرفت و پس از آن حزب «یش عتید» به رهبری یائیر لاپید، نخست‌وزیر فعلی کابینه تل‌آویو با 24 کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت. احزاب مهم دیگر نظیر حزب «صهیونیسم مذهبی» به رهبری «بزالل اسموتریچ» و «ایتمار بن غفیر» ۱۴ کرسی  و حزب «شاس» نیز 11 کرسی به دست آورده‌اند. ائتلاف دولتی «وحدت ملی» به ریاست بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل با ۱۲ کرسی، حزب «یهودیت تورات» با ۱۰ کرسی، حزب «آویگدور لیبرمن» از سیاسیون برجسته تل‌آویو با 5کرسی، حزب کارگر به رهبری «میراو میخائیلی‌» ۴ کرسی و ائتلاف تغییر با ۴ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

خیز نتانیاهو برای تشکیل دولت

به‌ طور کلی نتایج به‌ دست آمده حاکی از آن است که متحدان و احزاب متمایل به ائتلاف نتانیاهو ۶۹ کرسی به دست آورده‌اند، در حالی که ائتلاف مقابل، به رهبری لاپید مجموعاً ۴۷ کرسی را از آن خود کرده‌اند. نکته حائزاهمیت در مورد آرای جناح راست، افزایش خیره‌کننده و باورنکردنی آرای ائتلاف صهیونیسم مذهبی است که به سبب رویکردهای افراط ‌گرایانه و نژادپرستانه علیه فلسطینیان و اعراب شناخته می‌شوند.

در سمت مقابل، جناح چپ‌گرای میانه‌رو به رهبری یائیر لاپید نهایتاً موفق شد 50 کرسی را از آن خود کند. در صورت تثبیت این نتیجه تا زمان اعلام نتایج نهایی انتخابات باید شاهد خداحافظی لاپید و ائتلاف متبوع وی از قدرت باشیم.

رسانه‌های عبری دیروز (چهارشنبه) اعلام کردند بنیامین نتانیاهو تماس‌های خود را با سران احزاب وابسته به ائتلافش آغاز کرده است. طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم» رهبر حزب لیکود اولین گفت‌وگوهای خود را با رهبران احزاب جناح راست‌گرا که می‌توانند بخشی از ائتلاف دولت آینده وی باشند، آغاز کرده است.

واکنش گروه‌های فلسطینی

محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، پیشتازی احزاب راست‌گرای افراطی در انتخابات کنست را نتیجه طبیعی گرایش فزاینده شهرک‌نشینان و اشغالگران به افراط‌‌گرایی و نژادپرستی دانست. به گزارش پایگاه خبری معا، اشتیه در بیانیه‌ای گفت: «مردم فلسطین سال‌ها است از این احزاب افراطی رنج می‌برند؛ آن‌هم با رنج‌هایی مثل قتل، دستگیری، خشم، شهرک‌نشینی، هتک‌حرمت شهرها، روستاها و شهرک‌ها، روانه کردن شهرک‌نشینان و سربازان اشغالگر برای ارتکاب جنایات خود و تضعیف راه‌حل دو دولت با سیاست استانداردهای دوگانه که به مجرمان اجازه می‌دهد بدون مجازات بمانند.»

نخست‌وزیر رام‌الله تأکید کرد: «با توجه به سیاست‌ها و اقدامات تهاجمی که مردم ما از آن رنج می‌برند، هیچ‌گاه توهم و تصوری بر این مبنا نداشتیم که صندوق‌های رأی در انتخابات اسرائیل می‌توانند شریکی برای صلح باشند.» پیش از این نیز «عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش حماس فلسطین تأکید کرده بود این جنبش به نتایج انتخابات رژیم‌صهیونیستی امیدی ندارد و رژیم اشغالگر با فروپاشی داخلی مواجه است.

در این میان عرین الاسود فارغ از تحولات و نتایج انتخابات در سرزمین‌های اشغالی به جای تحلیل اوضاع و ابراز نگرانی از بازگشت جریان راست افراطی، دوباره دست به تهدید تل‌آویو زد. به گزارش شبکه خبری المیادین، گروه مقاومتی عرین الاسود (بیشه شیرها) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دشمن اشغالگر صهیونیستی گمان کرد می‌تواند عرین الاسود را از بین ببرد، اما شکست خورد. دشمن هیچ چیزی درباره گروه ما نمی‌داند و در مقابل شدت ضربات و حملات غافلگیرکننده ما شوکه خواهد شد.»

این گروه خطاب به اسرائیل اعلام کرد: «مثل زمانی که شهید رائد الکرمی را ترور کردید، مقاومت، شما را با کشتن صدها نفر از نیروهایتان غافلگیر کرد. جنین، الخلیل، نابلس و رام‌الله نیز شما را غافلگیر خواهند کرد. کسی که فکر می‌کند آتش ما خاموش شده در توهم به سر می‌برد. ما یک آتشفشان در حال غرش هستیم.» این گروه خطاب به ملت فلسطین نیز گفت: «شما شایسته این هستید که ما برایتان سپر و شمشیر باشیم. مقاومت، شما را رها نخواهد کرد و نمی‌گذارد خوار شوید.»

نگرانی بیروت

به دنبال نتایج انتخابات کنست و بازگشت نتانیاهو به عرصه قدرت، علاوه بر نگرانی جریان‌های فلسطینی برای اوج‌گیری افراط‌‌گرایی و فشار بر فلسطینیان، بیروت نیز نگران توافق اخیر خود با تل‌آویو است. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان دیروز (چهارشنبه) تأکید کرد توافق تعیین مرزهای دریایی با اسرائیل حتی با بازگشت بنیامین نتانیاهو ادامه خواهد یافت. 

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، میقاتی در این باره گفت: «تضمین‌های امریکا به این معنا است که لبنان از احتمال لغو توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی در صورت پیروزی نتانیاهو در انتخابات نمی‌ترسد.»

این در حالی است که نتانیاهو روز دوشنبه هفته جاری(31اکتبر) تهدید کرده بود در صورت پیروزی در انتخابات، این توافق را لغو خواهد کرد. او توافق کابینه تل‌آویو با بیروت را «توافق تسلیم دیگری» توصیف کرده و تشریح کرده بود: «همان‌طور که با توافق اسلو برخورد کردم، با آن (توافق) برخورد خواهم کرد.» حال باید دید این انتخابات با این نتایج و احتمال بازگشت نتانیاهو به قدرت چه شرایطی را برای سرزمین‌های اشغالی، کل منطقه خاورمیانه و نظام بین‌الملل به همراه خواهد داشت؟/ایران

کلید واژه ها: بنیامین نتانیاهو نفتالی بنت یائیر لاپید لیکود اسرائیل فلسطین عرین الاسود


( ۵ )

نظر شما :