روزگار اسفناک نفت/ جنگ آشکار سعودی با تزارها قیمت را به زیر ۲۰ دلار می‌برد

۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۳ کد : ۱۹۹۰۰۸۳ سرخط اخبار

عربستان عنوان کرده قصد دارد برای مشتریان نفت خود تخفیف ویژه ۴ الی ۱۰ دلار زیر قیمت جهانی اختصاص دهد. از سویی دیگر ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است قصد دارد جهت تامین بودجه سال ۲۰۲۱ ، ۱۲ ملیون بشکه نفت خام از ذخایر استراتژیک خود را در بازار عرضه کند.

آیزاک سعیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به عدم توافق اوپک و اوپک پلاس در اجلاس اخیر برای کاهش تولید قیمت نفت اظهار داشت: پس از اعلام رسمی عدم توافق بر کاهش تولید قیمت نفت سیر نزولی خود را ادامه داد و تا کانال 41 دلار کاهش را به ثبت رساند .

وی افزود: روسیه بزرگترین مخالف این تصمیم در برابر بزرگترین عضو موافق یعنی عربستان تمام قد ایستاد و با توجه به عدم دستیابی به توافق سران اوپک بر کاهش تولید، پیش بینی می شود بهای نفت در روز های آتی باز هم کاهش داشته باشد.

عربستان تخفیف می دهد، امریکا افزایش عرضه

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: پس از برگزاری ناموفق اجلاس اوپک عربستان سعودی در یک اقدام کم سابقه اعلام کرد سطح تولید نفت خود را افزایش خواهد داد و حجم تولید را از روزانه 7 میلیون بشکه به 10 میلیون بشکه افزایش خواهد داد. هم چنین عنوان کرده است قصد دارد برای مشتریان نفت خود تخفیف ویژه 4 الی 10 دلار زیر قیمت جهانی اختصاص دهد.از سویی دیگر ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است قصد دارد جهت تامین بودجه سال 2021 ، 12 ملیون بشکه نفت خام از ذخایر استراتژیک خود را در بازار عرضه کند .

وی در ادامه گفت: رقابت بین کشورهای عرضه کننده نفت، برای فروش بسیار سرعت یافته اما سوال اصلی این است که اگر اوپک تصمیم می‌گرفت سطح تولید را کاهش دهد قیمت نفت سیر نزولی را به اتمام می‌رساند و با افزایش قیمت مواجه بودیم؟ پاسخ این سوال بسیار روشن است، توافق کاهش تولید برای قیمت نفت حکم یک مسکن زودگذر را ایفا می کرد و قیمت نفت فقط در کوتاه مدت می توانست اندکی افزایش یابد.

کرونا تقاضا را حذف کرد

سعیدیان به شیوع ویروس کرونا در جهان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: شیوع کرونا نگرانی سرمایه گذاران و افت شدید شاخص‌های عمده بورس در چین، اروپا و آمریکا را به همراه داشت و عملا تقاضای واقعی  بخصوص از سوی صنایع کشورها برای خرید نفت حذف شد و انتظار می‌رود با عدم تقاضای واقعی خرید و حجم بزرگ عرضه در سطح جهان قیمت نفت در هفته‌های آتی کاهش‌های چشم گیری را به ثبت برساند.

سقوط آزاد؛ تا 20 دلار

این کارشناس حوزه انرژی در پاسخ به این پرسش که قیمت نفت تا کجا می‌تواند کاهش داشته باشد؟ توضیح داد: از بعد تحلیل تکنیکال اگر قیمت نفت نتواند بالای 43 دلار تثبیت شود، پتانسیل بسیار زیاد برای کاهش تا 39 و 29 دلار را خواهد داشت. در صورت تشدید عرضه نفت از سوی آمریکا، عربستان و روسیه احتمال دارد در میان مدت قیمت هر بشکه نفت خام تا مرز 20 دلار کاهش را به ثبت برساند و این موضوع می‌تواند بر کلیات اقتصاد ایران در سال آتی اثرگذار باشد.

اوضاع نه چندان بسامان ایران

وی خاطرنشان کرد: در کلیات لایحه بودجه سال 99 با توجه به نوع تحریم‌های نفتی سعی شده است تکیه، کشور بر درآمدهای نفتی بسیار محدود بوده و بر درآمدهای مالیاتی تکیه شود. از سویی دیگر با توجه به حجم بزرگ نقدینگی فعلی در اقتصاد ایران و افزایش پایه پولی کشور و در مقابل عدم رشد تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی و تبعات شیوع ویروس کرونا در کشور، احتمال می‌رود منابع پیش بینی شده در بودجه سال 99 به سختی محقق شود و موضوع کسری بودجه دولت در سال آتی جدی‌تر خواهد شد.

کلید واژه ها: نفت


( ۵ )

نظر شما :

علی ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۰:۰۲
آخه به ایرانی جماعت چه ربطی داره که نفت چند دلاره ،خبر نفت برای کسانی که روزانه میلیون ها بشکه نفت میفروشند یا خریداراند در بازار مهمه ،نه ما که دیگر یک کشور نفتی حساب نمی شیم و چشم به افق های روشن اقتصاد بدون نفت دوختیم ، پس خواهش دارم با نشر مطالب که دیگر دغدغه مردم نیست ، سر مردمو درد نیاورید ، ممنون