در ویدئوکنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران

موسوی: امید امریکایی ها به مذاکره خیال باطلی است/کرونا فرصت نزدیک شدن مواضع را ایجاد کرده است

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۳ کد : ۱۹۹۰۸۳۷ اخبار اصلی خاورمیانه
سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر امریکایی ها امید دارند ایران در شرایط کنونی تن به مذاکره با آنها بدهد، خیال باطلی است.
موسوی: امید امریکایی ها به مذاکره خیال باطلی است/کرونا فرصت نزدیک شدن مواضع را ایجاد کرده است

دیپلماسی ایرانی: سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران که به خاطر کرونا غیرحضوری و از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد، با بیان اینکه ایران آمادگی مذاکره مجدد با آمریکایی‌ها را ندارد، گفت: اگر امید دارند ایران در شرایط کنونی تن به مذاکره با آنها بدهد، خیال باطلی است.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با رسانه‌ها که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

موسوی همچنین با همه خانواده‌ها و بازماندگان کسانی که در این ایام عزیزان خود را در سراسر دنیا از دست دادند، از طرف دولت و ملت ایران ابراز همدردی و ابراز امیدواری کرد شر این ویروس منحوس دست از سر بشریت بردارد.

وی افزود: به رغم تحولاتی که در زمینه پزشکی در دنیا رخ داده دیپلماسی کماکان ادامه دارد و مانعی نشده در دیپلماسی ایران وقفه‌ای ایجاد شود و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و حسن روحانی، رئیس جمهوری تماس‌هایی داشتند و برنامه‌های دیگری در دستور کار مقامات کشور ماست که اطلاع رسانی خواهد شد.

موسوی خاطرنشان کرد: ظریف ۱۴ تماس تلفنی با مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی و سیاسی دنیا داشته و عمده مباحث درباره شرایط جاری دنیا، کرونا، تروریسم و تحریم‌های آمریکا ضد کشورهای مستقل وضع کرده و یکی دو مورد هم بحث افغانستان و یمن را در دستورکار جدی دیپلماسی کشور است که در حال پیگیری آن موضوع است.

وی گفت: ظریف امروز عازم دمشق، پایتخت سوریه شد و با مقامات سوریه از جمله بشار الاسد دیدار می‌کند.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اوضاع افغانستان و اقدامات ایران برای حل مسائل افغانستان عنوان کرد: ایران به عنوان کشور همسایه مایل است افغانستان امن، آرام و باثبات در کنار مرزهای شرقی ما باشد. متاسفانه اختلافات سیاسی در افغانستان بعد از انتخابات در این کشور، ایران را بر آن داشته است به عنوان کشور دوست همیشگی افغانستان، اقدامات خود را شروع کند. تماس‌هایی ظریف با مقامات افغانستان داشت و دستیار وزیر امور خارجه در امور افغانستان چند سفر به افغانستان داشت و با مقامات بلندپایه افغانستان و شخصیت‌های آن کشور دیدار کرده و می‌کند. همه تلاش ایران این است دولت فراگیری تشکیل شود که به صلح و ثبات در افغانستان کمک کند و این گام اساسی برای داشتن یک افغانستان امن و آرام در کنار مرزهای ماست و همواره همسایگان در اولویت ما بودند.

وی افزود: تلاش‌های ایران مستقل است که در چارچوب منافع دولت و ملت افغانستان است و به عنوان کشور همسایه وظیفه خود می‌دانیم در این شرایط اگر کاری از دستمان برمی‌آید برای بازگشت آرامش به آن کشور انجام دهیم. 

موسوی همچنین درباره سفر ظریف به سوریه گفت که در سفر ظریف به دمشق طیف وسیعی از مسائل مطرح می‌شود و لازم بود سفری صورت بگیرد و این سفر اخیرا برنامه‌ریزی شد و ظریف در آنجا راجع به تحولاتی که در منطقه رخ داده و تحولات در داخل خاک سوریه در مبارزه آنها علیه تروریسم است رایزنی و تبادل نظر خواهد کرد.

وی افزود: روند آستانه به عنوان مهمترین روند سیاسی که ممکن است به شرایط بهتری در این وضعیت فعلی بینجامد همچنان موضوع و در دستورکار کشورهای عضو از جمله ایران قرار دارد و بنا بود نشست سران عضو روند آستانه را در تهران داشته باشیم که به دلیل کرونا این امر به تعویق افتاده ولی این بدان معنا نیست که رایزنی‌ها و هماهنگی‌های ما در این زمینه مختل شود. این سفر لازمی بود که در این شرایط انجام شد و امیدوارم به نتایج خوبی منجر شود.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا، عنوان کرد: حضور نیروهای بیگانه به ویژه آمریکا را عامل تنش و بی ثباتی و ناامنی در منطقه می‌دانیم. حضورشان غیرقانونی است و اینجا منطقه ماست و اگر قرار است نیروهای مسلح ما گشت زنی کنند باید با آرامش و طیب خاطر این کار را انجام دهند. نیروهای آمریکایی مانع از گشت زنی قانونی و عادی نیروهای ما در منطقه شده بودند و این باعث شد که نیروهای گشتی ما هم واکنش نشان داده و هشدارهای لازم را به آنها بدهند.

وی افزود: هزاران سال است که ایران در این منطقه حضور دارد و امنیت این منطقه  به دست ایران و کشورهای همجوار خلیج فارس به ویژه عمان که روبه روی تنگه هرمز با مشارکت هم حفظ امنیت این آبراه حیاتی دنیا را بر عهده داریم. همانطور که برادران در سپاه گفتند از نیروهای بیگانه که به صورت نامشروع در منطقه ما هستند می‌خواهیم در منطقه ما نباشند و ثانیا مقررات دریایی و عبور و مرور را رعایت و نیروهای ما را ناچار نکنند به آنها هشدار و تذکر دهند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما از این حضور ابراز ناخرسندی و نارضایتی می‌کنیم و امیدواریم مجاب شوند که هر چه زودتر منطقه ما را ترک کنند.

موسوی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا توقیفی در خلیج فارس صورت گرفته است، گفت: نیروی دریای ایران گشت‌های معمول دارد و اگر به مواردی مشکوک شود با آنها صحبت و طبق قانون و مقررارت و حقوقی داریم با آنها گفت وگو می‌شود و احتمالا سوء تفاهمی بوده که برطرف شده و بحث توقیف نبوده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره تعهدات اروپا نیز گفت: اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات دیگری که اروپایی‌ها در قبال ایران بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام داشتند و آنها برای اجرای تعهداتشان عنوان کردند نیازمند سازوکار مالی هستند. ما از راه‌اندازی این کانال مالی استقبال ولی اعلام کردیم این همه تعهدات اروپایی‌ها نیست و باید همه تعهدات ۱۱ گانه از جمله در زمینه انرژی حمل و نقل و بیمه و.. را اجرا کنند.

وی درباره  گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره زندانیان در ایران عنوان کرد: این گزارش‌ها و حرف‌ها را رد می‌کنم براساس مقررات و نگاه انسانی که ایران داشته چیزی حدود اواسط فروردین ۹۵ هزار زندانی داخل زندان‌های ایران با تشخیص قاضی و بررسی پرونده‌ها به مرخصی رفتند و تبعیضی بین زندانیان ایرانی و خارجی و حتی دوتابعیتی قائل نشدند و همه زندانیانی که شرایط را داشتند و حتی بیمار نبودند و ممکن بود به کرونا مبتلا شوند بررسی کردند.

موسوی افزود: گزارش‌هایی که درباره تبعیض و موارد دیگر مطرح می‌کنند قبول نداریم و رد می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره طرح ایران برای همکاری منطقه‌ای بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در شرایط کنونی نیز گفت: از جمله اتفاقات خوب و فرصت‌هایی که کرونا در کنار تهدیدها علیه ما در دنیا داشته، قدری نزدیک شدن مواضع و دیدگاه‌های کشورهای مختلف و تغییر اولویت‌های کشورهای مختلف در این زمینه بوده است و ما رگه‌هایی از این تغییر اولویت‌ها و جهت گیری‌ها را در منطقه خود شاهد هستیم.

وی افزود: ایران همیشه در هر شرایطی آماده بود با همسایگانش در منطقه به ویژه در خلیج فارس وارد تعامل و گفت وگوی نزدیک شود و طرح‌ها و ابتکارات زیادی را در این زمینه اعلام و به آنها ارائه دادیم و بدون پیش شرط گفتیم آماده‌ایم با دوستان در منطقه گفت وگو کنیم. اگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه یکی دو کشوری که قدری دچار سوء تفاهم بیشتری هستند، آماده باشند ایران آمادگی دارد در هر سطح و شرایطی که این زمانه ایجاب کند وارد گفت وگو و تعامل با این برادران شود که امیدواریم این اتفاق رخ بدهد.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره پاسخ رسمی کشورهای منطقه به طرح صلح هرمز نیز گفت: نامه‌ای که رئیس جمهور نوشت و اقدامات بعدی و رفت و آمدها بین ما و کشورهای خلیج فارس به آنها اعلام کرده بودند در حال بررسی طرح صلح هرمز هستند که ما گفتیم اگر تک تک یا همه کشورهای حوزه خلیج فارس آمادگی داشته باشند راجع به جزییات طرح آماده‌ایم گفت وگو کنیم و کماکان آماده هستیم این آمادگی در طرف مقابل ایجاد شود.

موسوی در ادامه این نشست خبری درباره تلاش مقامات آمریکایی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران علیرغم اینکه مهر ماه پایان می‌یابد؟ اظهار داشت: این هم از عجایب روزگار و طنز جالب روزگار است که دولت قانون شکنی که از برجام خارج و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را که رای داده بود نقض کرده همچنان پیگیر مفاد و موضوعات آن است و همچنان به نقض خود ادامه می‌دهد و دیگران را وادار می‌کند قطعنامه مشروع شورای امنیت را نقض کنند. آمریکایی‌ها می‌خواهند اذهان عمومی دنیا را از تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران منحرف کنند و ممکن است برخی اقدامات و جنگ افروزی‌ها و تنش زا بودن اقدامات خود در منطقه را با این گونه اتهامات و مسائلی که به آنها مربوط نیست دنبال کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دلیلی ندارد شورای امنیت به نقض مقررات قطعنامه ۲۲۳۱ تن دهد و این درخواست آمریکا اقدام گزاف و خلافی است. آمریکایی‌ها خیلی نباید نگران وضعیت ما در این زمینه باشند. به آنها توصیه می‌کنیم اگر نگران وضعیت تسلیحاتی در منطقه و جهان هستند فروش دیوانه وار و حریصانه انواع سلاح‌های مرگبار به کشورهای منطقه و جهان را که حاصلی جز بی ثباتی و برادرکشی نداشته را متوقف کنند.

موسوی درباره اینکه چقدر تلاش‌های ایران در بحث افغانستان به نتیجه برسد؟ گفت: تلاش‌های ایران در ابعاد و اشکال مختلفی ادامه دارد و در ادامه تلاش‌های ظریف و تماس‌ها با مقامات و شخصیت‌های مهم افغانستان برقرار کرد و طاهریان‌فرد از نزدیک در حال گفت وگو و رایزنی با مقامات افغانستان هستند و هدف اصلی ایران نزدیک کردن دیدگاه‌های موجود در افغانستان است و امید داریم هر چه زودتر این اقدام انجام و منجر به تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان شود

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایران احساس وظیفه و مسئولیت می‌کند اگر کاری از دستش برمی‌آید در این زمینه انجام دهد برخلاف قدرت‌هایی که از وضعیت افغانستان خوشحال هستند ایران از نزدیک و با نگرانی تحولات افغانستان را دنبال می‌کند وظیفه دارد از توان و رفاقتی که با احزاب و گروه ها در افغانستان دارد استفاده کند تا آرامش به افغانستان برگردد و دولت فراگیر تشکیل و بعدها به گفت وگوهای بین الافغان منجر شود و امید داریم این تلاش‌ها به نتیجه برسد.

وی گفت: اولویت اول تشکیل دولت مستقر و فراگیر در افغانستان و کاهش اختلافات سیاسی که الان در بین مقامات مختلف افغانستان است و تشکیل این دولت فراگیر مقدمه‌ای است که به سمت گفتگوهای صلح و بین الافغانی برویم که طالبان می‌تواند ذیل پروسه‌ای که دولت افغانستان حضور دارد قرار بگیرد و  آینده باثبات و نوید بخشی را برای افغانستان رقم بزنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازگشت تعدادی از دانشجویان ایرانی از خارج از کشور نیز گفت: با توجه به تحولات خوبی که در کنترل و درمان بیماری کرونا در ایران رخ داده که جا دارد از همه دست اندرکاران این امر تشکر و قدردانی کنم و متعاقب اتفاقات بدتری که در کشورهای دیگر به ویژه اروپایی رخ داده اتباع ایرانی و به ویژه دانشجویان ترجیح دادند به ایران بازگردند و اگر بیمار هستند از امکانات کشور استفاده کنند و اگر نیستند سلامت خود را حفظ کنند. خیلی از اتباع را از طریق سفارتخانه‌ها با دولت‌های محل رایزنی کردیم. در این شرایط گرفتن مجوز پرواز و پروتکل‌های بهداشتی کار دشواری است و هموطنان از اروپا، هند و خلیج فارس به کشور بازگشتند.

وی افزود: وزارت بهداشت برای هر ورودی یکسری پروتکل بهداشتی دارد که دانشجویان و اتباع ایرانی باید اینها را رعایت کنند ولی متاسفانه بعد از پروازی که از ایتالیا انجام شد برخی عزیزان تمکین نکردند و این قواعد الزام آوری است که مختص ما نیست و همه کشورها چنین است. این عدم تمکین برخی از دوستان ما باعث شد که وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی مبارزه با شیوع کرونا در ایران، ریسک را نپذیرد که منجر به بیماری خانواده‌های آنها و بقیه مردم نشود و قرار شد اگر شرایط آماده و آنها این پروتکل‌ها را رعایت کنند این سیر بازگشت مجددا احیا شود که فکر می‌کنم پیشرفت‌هایی حاصل شده ولی همه اینها منوط به این است اتباع ایرانی و دانشجویان ما مقررات را رعایت کنند که ورودشان به کشور تسهیل شود.

موسوی گفت: از تعداد ایرانیان مبتلا به کرونا در خارج از کشور آماری به ما ارائه نشده و از سفارتخانه‌هایمان خواستیم که اطلاعات را در این زمینه دریافت و به ما گزارش دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره تلاش آمریکا مبنی بر اینکه ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان تکثیر شده است، گفت: ایران هر اقدامی که با هدف سیاسی کردن اپیدمی کرونا در دنیا باشد تقبیح می‌کند و متاسفانه آمریکا در سیاسی کردن موضوع کرونا پیشقدم و پیشتاز است. زمانی که کرونا وارد کشورشان نشده بود دنبال متهم کردن دیگران بودند و الآن هم چنین می‌گویند. این کشور از متهمان ردیف اول است و این را سازنده نمی‌دانیم در حالی که مردم دنیا دست به گریبان با این ویروس هستند حرف هایی زده شود که در مبارزه جهانی علیه شیوع کرونا اختلال ایجاد کند.

موسوی همچنین عنوان کرد: مقامات آمریکایی به جای مبارزه با کرونا به اتهام زنی و طرح مباحث بی پایه روی آوردند که هم هدف انتخاباتی دارد و اینکه سوء مدیریت و مشکلات در کشورشان را بپوشانند و ذهن افکار عمومی را منحرف کنند. سنگ اندازی دیگری که کردند اعلام قطع بودجه سازمان جهانی بهداشت بود. بهتر است اینکه منشا این ویروس کجا بوده به سازمان‌های جهانی از جمله سازمان جهانی بهداشت بسپاریم و از منحرف کردن افکار عمومی دنیا دست برداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای ترامپ مبنی بر اینکه ایرانی‌ها به دنبال توافق با آمریکاست نیز بیان کرد: ایشان مدت‌هاست که چنین ادعاهایی دارد و همه هم دروغ از آب درمی‌آید و اخیرا گفت نامه‌ای از رهبر کره شمالی دریافت کردم که تکذیب شد. مثل اینکه ترامپ دنبال جلب نظرها به سمت خودش است و طبیعتا ایران بعد از خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا و بعد از فشارهای اقتصادی و تروریسم اقتصادی که علیه ملت ما ایجاد کرده است این آمادگی را برای مذاکره مجدد با آمریکایی‌ها ندارد. کارنامه آمریکایی‌ها در نقض عهد و پیمان شکنی سیاه است و الان هم آنها دنبال استفاده از این شرایط خاص کرونایی هستند که جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران را با فشاری که وارد می‌کنند و جلوی بسیاری از اقدامات مثبت ما و سایر کشورها را می‌گیرند امید دارند ایران در این شرایط تن به مذاکره با آنها بدهند که طبیعتا خیال باطلی است و قبلا به آنها اعلام کردیم و متاسفانه با ادبیات نازل و بد که شایسته خودشان است صحبت می‌کنند در حالی که خودشان نیازمند تجهیزات پزشکی و کمک‌های مختلف هستند و دست به دامان کشورهای خارجی شدند اعلام کردند دستگاه ونتیلاتور زیاد داریم و اگر بخواهند به آنها می‌دهیم که ظریف پاسخ محکمی به آنها داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: اگر داخل اشباع شد و ما حاضر هستیم کمک‌هایی در اختیار مردم آمریکا در این زمینه قرار دهیم. آنها نمی‌توانند از این شرایط سوء استفاده و درخواست‌های غیرمنطقی را بیان کنند. تا زمانی تحریم‌های غیرقانونی آمریکا است به سمت هیچ گفتگویی با آنها نخواهیم رفت و اجازه نمی‌دهیم از این موقعیت سوء استفاده کنند.

وی درباره درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول و تلاش آمریکا برای ممانعت از اعطای این کمک اظهار داشت: روندهایی که انجام شده دوستان در بانک مرکزی اطلاع رسانی کردند. ما جزء اعضای قدیمی صندوق که حق عضویت می‌دهیم این درخواست را دادیم و یک وامی را آنها برای شرایط کرونا در نظر گرفته بودند که مطلع شدیم با سنگ اندازی آمریکایی‌ها و برخی کشورهای دیگر با دلایل واهی و بی اساس مواجه شده است و ما این را در راستای فشار حداکثری آمریکا بر ملت ایران ارزیابی می‌کنیم.

موسوی افزود: ابراز امیدواری کردیم که نهادهای بین‌المللی و صندوق بین‌المللی پول خود را از این بازی سیاسی مبرا کرده و تحث تاثیر فشار آمریکا و قلدرها قرار نگیرند. رایزنی‌های ما ادامه دارد و تلاش‌هایی در این زمینه در حال انجام است که امیدوایم با هم افزایی نهادها و دستگاه‌ها با نیت خوب و دوری از سیاسی کردن موضوع که امیدوایم در صندوق بین‌المللی پول شاهد باشیم این امر محقق شود و تسهیلات لازم را برای مبارزه با کرونا دریافت کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه آیا روسیه طرحی برای یمن دارد گفت: همیشه بر این اعتقاد بودیم راهکار یمن که توسط ائتلاف سعودی ایجاد شده نظامی نیست و سیاسی است.کشور روسیه و مقامات این کشور دیدگاه‌های مشابهی با ما دارند و دو کشور متفق القول هستیم که می‌توانیم به راهکار سیاسی کمک کنیم اگر در طرف‌های مقابل یمنی حسن نیت باشد. تا حالا حسن نیتی در طرف‌های مقابل یمن و ائتلاف سعودی مشاهده نکردیم. موضوع در دست یمنی‌هاست و هرگونه بدانند عمل می‌کنند.

وی افزود: در بحث آتش بس هم سعودی‌ها پایبند نبودند. ما از هر توافق سیاسی که منجر به آتش بس شده و گفت وگوها بین یمنی‌ها را آغاز کند استقبال می‌کنیم و از هر کمکی که از دست ایران بربیاید دریغ نخواهیم کرد.

موسوی گفت: سفارتخانه‌های ما براساس قواعدی که در محل استقرارشان است فعالیت می‌کنند. تعداد دیپلمات‌های ما اندک است که شاید چند نفر بوده که درمان شده یا در حال درمان هستند. از تعداد ایرانیانی که در سایر کشورها به کرونا مبتلا شده یا متاسفانه فوت کردند اطلاعی نداریم چون نهادهای داخلی آن کشورها گزارشی به ما ندادند ولی بخش‌های کنسولی ما در خارج از کشور پیگیر این موضوع هستند که چنانچه ایرانی‌ها بیمار شده و نیاز به کمک داشته باشند دولت‌های محلی اقدامات لازم را انجام دهند و اگر ما می‌توانیم کمکی صورت بدهیم انجام خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما طبق پروتکل های بهداشتی کشور میزبان اقدام می‌کنیم و همچنین پروتکل‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت عمل می‌کنیم و همچنین پروتکل‌های خودمان را رعایت می‌کنیم و اجرای این پروتکل ها کفایت می‌کند.

وی درباره شرایط عراق گفت: با ایران در خصوص انتخاب نخست‌وزیر و اعضای کابینه مشورت نمی‌شود و ما هم علاقه‌ای به دخالت در این امور نداریم و دولت و ملت عراق را در این زمینه به اندازه کافی بالغ و رشید می‌دانیم که سرنوشت خود را در دست بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای این نشست خبری اول اردیبهشت را تبریک گفت و افزود: ما باید به داشتن سعدی که هنوز که هست بشریت نیازمند گفتار و نصایح این شاعر پرآوازه ایران زمین است، ببالیم. وی همچنین یاد سهراب سپهری و اقبال لاهوری را گرامی داشت.

کلید واژه ها: سید عباس موسوی کنفرانس خبری سید عباس موسوی با خبرنگاران ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا


( ۳ )

نظر شما :