چین ارز مجازی دولتی مبتنی بر یوآن راه‌اندازی کرد/ پرداخت حقوق کارکنان با ارز مجازی

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۴ کد : ۱۹۹۱۱۷۲ سرخط اخبار

بر اساس گزارش رسانه‌های چینی اجرای آزمایشی استفاده از ارز مجازی یوآن چین از هفته آینده میلادی در 4 شهر مهم این کشور آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از گاردین، رسانه‌های چین اعلام کردند که این کشور استفاده از ارز مجازی جدید یوآن‌ را از هفته پیش رو در 4 شهر بزرگ خود آغاز می‌کنند.

طی ماه‌های گذشته بانک مرکزی چین، به روند توسعه ارز مجازی یوآن سرعت بخشیده و این امر در صورت فراگیر شدن، نخستین ارز دیجیتالی است که توسط یک اقتصاد بزرگ، ایجاد شده است.

قرار است طرح پایلوت، استفاده از یوآن مجازی در شهرهای شنزن، سوژو، چنگ‌دو، و برخی مناطق جدید در جنوب پکن، در کنار مناطقی که قرار است در سال 2022 میزبان المپیک زمستانی پکن، باشد، اجرایی شود.

روزنامه چاینا دیلی، گزارش داد: بستر استفاده از یوآن مجازی به طور کامل، در نظام پولی این شهرها، ایجاد شده و قرار است از این ماه برخی کارمندان دولتی، و شاغلین خدمات عمومی، پول خود را به ارز مجازی یوآن، دریافت کند.

به گزارش چاینانیوز، قرار است از این ارز برای تخصیص یارانه به بخش حمل و نقل در شهر سوژو استفاده شود اما در شیونگ‌آن، استفاده از یوآن مجازی، بر عرضه محصولات غذایی و خرده فروشی، متمرکز خواهد بود.

برخی گزارشات حاکی از آن است که رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک دونالد، استارباکس، توافق کردند تا در اجرای آزمایشی استفاده از یوآن مجازی، مشارکت کنند. البته استارباکس گفته است که فعلا برنامه‌ای برای حضور در این طرح، ندارد.

بسترهای پرداخت ارز دیجیتال به طور گسترده در چین ایجاد شده و شرکت‌هایی نظیر علی‌بابا و وی‌چت به ارائه خدمات در این زمینه می‌پردازند.

شویوآن، استادیار دانشگاه پکن، می‌گوید: اگرچه ممکن است شاهد تغییرات کمی در رویکرد مردم در استفاده از ارزها باشیم اما از منظر نگاه بالادستی بانک مرکزی، اشکال جدید، تامین مالی، پرداخت، تجارت و مدیریت اجتماعی این اقدام بسیار حائز اهمیت است.

ارز مجازی یوآن دیجیتال، ‌از نظر ارزش وابسته به یوآن است و اگر چه سال‌هاست در چین شاهد کار روی این ارز بودیم اما بانک مرکزی کشور در ماه آگوست سال گذشته اعلام کرد که تقریبا برای فراهم کردن زمینه استفاده از ارز دیجیتال یوآن آماده است.

به گزارش چاینادیلی، ایجاد یک ارز مجازی دولتی می‌تواند جایگزینی کاربردی برای نظام پرداخت دلار باشد و تاثیرات تحریم‌ها و تهدیدهای بین‌المللی را نسبت به قطع دسترسی به نظام پرداخت یوآن، هم در سطوح پایین و هم در سطوح کشوری، ‌خنثی کند.

در این گزارش آمده است: ‌با توجه به کاهش ریسک اعمال فشارهای سیاسی بر این ارز ممکن است شاهد ورود ارز مجازی یوآن در بازار ارز جهانی باشیم.

انتظار می‌رود روند کاهش استفاده از اسکناس به خاطر افزایش استقبال از بسترهای پرداخت دیجیتال و خودداری مردم از تماس فیزیکی با اسکناس به خاطر شیوع کرونا، ادامه یابد.

در روز 17 آوریل، موسسه تحقیقات ارز مجازی وابسته به بانک مرکزی چین،‌ که مسئولیت توسعه نظام پرداخت دیجیتال در این کشور را بر عهده دارد اعلام کرد که روند تحقیق و توسعه پروژه یوآن دیجیتال به طور مستمر در حال پیشرفت است و طراحی‌های سطوح بالای آن تحقیقات کاربردی و توسعه و تلاش‌ها برای از بین بردن اختلالات و باگ‌های آن تا حد زیادی تکمیل شده است.

کلید واژه ها: چین


نظر شما :