اقدام تازه واشنگتن برای کاهش تنش با ایران

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۹۹۱۲۸۹ سرخط اخبار

ایالات متحده آمریکا قصد دارد 4 سامانه دفاع ضد موشکی پاتریوت خود را از خاورمیانه و عربستان سعودی خارج کند.

به گزارش عصرایران به نقل از وب سایت "بلومبرگ" آمریکا، یک مقام آمریکایی گفته است آمریکا 2 سامانه موشکی "پاتریوت" خود را از عربستان سعودی و 2 سامانه دیگر را از منطقه خارج می‌کند.

همچنین بنا به گفته این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود ایالات متحده آمریکا دهها پرسنل نظامی خود را به همراه 2 اسکادران جنگنده از عربستان سعودی خارج کرده است.

بنا بر اظهار این مقام آمریکایی کاهش ادوات نظامی آمریکا در عربستان سعودی و منطقه خاورمیانه در پی کاهش تنش با ایران انجام می‌شود. بنا بر این گزارش مقامات آمریکایی در ارزیابی جدید خود معتقدند که تهران دیگر تهدیدی فوری علیه منافع راهبردی آمریکا در منطقه به شمار نمی‌رود.

این مقام آمریکایی تاکید کرده: همچنان 12 سامانه پاتریوت و یک سامانه "تاد" که می‌توانند موشک‌های بالستیک را در ارتفاعات بالاتر رهگیری کنند ، در منطقه باقی خواهند ماند.

برخی از سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت و دهها پرسنل نظامی آمریکا در سپتامبر (شهریور) سال گذشته میلادی و در پی حمله موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی سعودی (آرامکو) به عربستان سعودی اعزام شدند. ایالات متحده آمریکا این حملات را به ایران نسبت داد، اتهامی که از سوی جمهوری اسلامی ایران رد شده است.

بنا به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا ایالات متحده آمریکا قصد داشته 4 سامانه موشکی پاتریوت را در ماه مارس از منطقه خارج کند اما حملات موشکی به پایگاه‌های آمریکا در عراق این اقدام را تاخیر انداخت. دولت آمریکا شبه‌نظامیان شیعه (گروه‌های مقاومت) تحت حمایت ایران را به انجام این حملات متهم می‌کند.

طی هفته‌های گذشته و در پی سقوط تاریخی قیمت نفت، دولت ترامپ و دولت سعودی در موضع مقابل و مخالف هم قرار گرفته‌اند. دولت ترامپ عرضه اضافی و بیش از حد نیاز بازار از سوی دولت‌های سعودی و روسیه را یکی از علل و عواملی می‌داند که در سقوط تاریخی قیمت نفت در بازار جهانی و زیان کم‌سابقه شرکت‌های نفتی آمریکایی و منفی شدن مقطعی قیمت نفت "وست تگزاس اینتر میدیت" آمریکا موثر می‌داند.

هفته گذشته خبرگزاری رویترز در خبری مدعی شده بود ترامپ در یک مکالمه تلفنی اخیر خود با "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی، او را تهدید کرده در صورت عدم کاهش صدور نفت از سوی سعودی به بازارهای جهانی، دولت آمریکا نیروهای خود را از این کشور خارج کرده و سعودی‌ها را در برابر ایران تنها خواهد گذاشت.

با وجودی که دولت ترامپ روابط نزدیکی با دولت سعودی دارد، اما شخص ترامپ بارها در سخنرانی‌های خود با لحنی تحقیرآمیز درباره پادشاه و خاندان سعودی سخن گفته و بارها تاکید داشته هیچ رییس ایالات متحده آمریکا در طول تاریخ این کشور مثل او قادر به دوشیدن پول‌های کلان خاندان حاکم بر عربستان سعودی نبوده است.

کلید واژه ها: ایران و امریکا


( ۹ )

نظر شما :