کشور مستقل؛ طرح پیشنهادی فلسطینی‌ها در تقابل با معامله قرن

۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۵ کد : ۱۹۹۲۱۹۸ سرخط اخبار

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین از ارائه پیشنهاد تشکیل کشور مستقل و غیرنظامی فلسطین با برخی تغییرات جزئی در مرزها به عنوان جایگزینی برای طرح به اصطلاح صلح "معامله قرن" خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنانی اعلام کرد که این "طرح متقابل" برای رویارویی با طرح "صلح " موسوم به "معامله قرن" ارائه شده است.

وی در این باره گفت: این پیشنهاد چهار صفحه و نیم است و چند روز پیش آن را به کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه شامل سازمان ملل، آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا ارائه دادیم.

اشتیه تصریح کرد: این پیشنهاد بر تشکیل کشوری دارای حاکمیت و استقلال بدون ارتش و سلاح برای فلسطین تأکید دارد. این پیشنهاد همچنین شامل تغییرات جزئی مرزی در صورت لزوم است.

وی همچنین به مبادله احتمالی اراضی میان فلسطین و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: این مبادله به صورت مساوی از نظر مساحت و ارزش اراضی خواهد بود.

نخست وزیر فلسطین افزود: می‌خواهیم که اسرائیل فشارهای بین‌المللی را احساس کند. برای نخستین بار سیاستمداران اروپایی درحال بررسی اعمال تحریم علیه اسرائیل هستند و این را ما از آنها خواسته‌ایم.

در همین راستا، صائب عریقات، دبیر کل سازمان آزادی‌بخش فلسطین(ساف) گفت که او با نمایندگان روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل ملاقات و درباره طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه غربی رود اردن توسط رژیم صهیونیستی گفتگو کرده و به همین مناسبت نامه‌ای از سوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را به آنها تحویل داده است.

در این نامه، محمود عباس خواستار ایجاد یک ائتلاف بین المللی علیه الحاق بخش هایی از کرانه غربی رود اردن و تشکیل اجلاس کشورهای مخالف این طرح شده است.   

اگرچه اتحادیه اروپا مخالفت خود را با طرح الحاق اراضی فلسطینی در کرانه غربی رود اردن اعلام کرده، اما، هنوز نتوانسته برای ابراز این مخالفت موضعی واحد اتخاذ کند.

کلید واژه ها: فلسطین


( ۱ )

نظر شما :

ن.ط ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۵
حال یه سئوال: نخست وزیر فلسطین پذیرفته که اسرائیل کشوری باشه در کنار فلسطین با این وجود تکلیف سیاست خارجی ما چه میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟