هدف اروپایی‌ها خیر بود!/ به واشنگتن بهانه ندهیم

۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۳ کد : ۱۹۹۲۵۲۹ سرخط اخبار

کوروش احمدی دیپلمات سابق کشورمان در خصوص قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادداشتی در روزنامه اعتماد منتشر کرده است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه می‌آید.

قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اگرچه الزام‌آور نیست و در آن تنها از ایران خواسته شده تا با آژانس همکاری کند و از جمله بدون تاخیر بیشتر اجازه دسترسی به دو سایت مدنظر آژانس را بدهد، اما عاری از عوارض حقوقی برای کشور نیز نیست.

مصوبات مجامع بین‌الدولی قابلیت ایجاد بستری حقوقی و سیاسی برای اقدامات بعدی را دارند که نباید از آنها غافل شد.

هدف اروپایی‌ها خیر بود!
اگرچه اقدام بانیان قطعنامه، یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان، اقدامی غیرسازنده و غیرمسوولانه بوده، اما ظاهرا هدف آنها در این مرحله طرح موضوع و زمینه‌سازی برای اقدامات بعدی و در عین حال جلوگیری از دادن حربه‌ای قوی به دست امریکا بوده است.

اروپا نشان داده که حفظ برجام سیاسی برای منافع امنیتی‌اش مهم است و به‌رغم کوتاهی یا ناتوانی در تامین منافع اقتصادی ایران نمی‌خواهد شاهد فروپاشی کامل آن و دست بالا یافتن دولت ترامپ در این حوزه باشد. سه کشور اروپایی این روزها سرگرم تلاش برای هماهنگ کردن مواضع‌شان در ارتباط با طیفی از موضوعات مربوط به ایران و در راس آن مساله تمدید یا لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است.
اگرچه آنها در پی نشست جمعه در برلین گفته‌اند موافق اقدام یکجانبه امریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نیستند، اما در مورد تحریم‌های تسلیحاتی سکوت کرده‌اند.

این قطعنامه جدید آژانس به عنوان یک اهرم فشار جدید می‌تواند بالقوه در جهت تقویت دیگر اهرم‌هایی که امریکا مدتی است در حال ردیف کردن آنهاست، عمل کند. هدف فوری امریکا اکنون جلب همکاری اعضای دایمی شورای امنیت برای جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است.
این در حالی است که هدف غایی طیف وسیعی از عناصر تندرو در امریکا نابودی برجام به گونه‌ای است که رییس‌جمهور جدید احتمالی در امریکا هم قادر به احیای آن نباشد.
در حالی که فشار حداکثری امریکا ادامه دارد، علاوه بر قطعنامه جدید آژانس، گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل مبنی بر ادعای شرکت موشک‌ها و پهپادهایی با «منشا ایرانی» در برخی حملات به عربستان فاکتورهای جدیدی هستند که وارد معادله شده‌اند.

به دست واشنگتن بهانه ندهیم/ با آژانس مذاکره کنیم
در چنین شرایطی هدف ایران باید تا حد مقدور گرفتن بهانه از عناصر تندرو در واشنگتن و منطقه باشد. اگرچه ایران حق دارد نسبت به ادعاهای جدید آژانس مشکوک باشد، چراکه منشا آنها ادعاهای اسراییل است و به‌ طور کلی، آژانس تنها در صورتی می‌تواند خواستار بازدید از یک سایت اعلام نشده شود که دلایلی منطقی و متقن برای شک خود ارایه کرده باشد. اما ادامه مذاکره با آژانس ممکن است بتواند به یافتن راه‌حلی برای این مشکل کمک کند.

به‌رغم منتفی کردن همه محدودیت‌های برجامی، ایران هنوز حربه‌هایی در دست دارد که آخرین آنها تهدید به خروج از ان‌پی‌تی است، اما نباید فراموش کرد که در بستر موجود، بعید نیست که عناصر تندرو در واشنگتن و منطقه در واقع مشتاق توسل ایران به این حربه‌ها بوده و آن را مفید به حال پیشبرد پروژه‌های تجاوزکارانه خود بدانند.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، این توصیه‌ها در حالی از این دیپلمات با سابقه اصلاح‌طلب مطرح شده که سابقه مذاکره با نهادهای بین‌المللی که به شدت از لحاظ مالی به کشورهای به ظاهر قدرتمند دنیا وابسته‌اند نتیجه‌ای جز تکرار اتهام‌زنی به ایران را به دنبال نداشته است و برعکس مقاومت و حتی تهدید به خروج از ان‌پی‌تی اروپایی‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کرده است.

کلید واژه ها: ایران و اروپا


( ۴ )

نظر شما :

ناشناس ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۸
"هدف اروپا خیر بود" زبان قاصر است.