دموکرات‌ها خوش خیال نباشند احتمال تکرار نتیجه ۲۰۱۶ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاهست

۰۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۷ کد : ۱۹۹۲۶۸۳ سرخط اخبار

دونالد ترامپ در حالی که به چهار ماهه نهایی باقی مانده تا روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وارد می‌شود که این کشور درگیر بحران سلامت عمومی، بیکاری گسترده و تسویه حساب‌های نژادی است. جو بایدن، رقیب دموکرات او اما سرگرم بهره برداری از شرایط به نفع خود است و نتایج چندین نظرسنجی خبر از وجود موانع گوناگون بر سر راه پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات می دهند. اما رقابت انتخاباتی همچنان ادامه داشته و هنوز تنگاتنگ نشده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جو بایدن و حامیان ارشد او هر چه بیشتر به دموکراتها در خصوص اجتناب از هرگونه خوش خیالی هشدار می‌دهند. باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی و فرماندار ایالت میشیگان تاکید دارند که خیلی چیزها ممکن است از الان تا سوم نوامبر تغییر کند و اینکه حزب آنها باید همچنان در قبال ترامپ هوشیار باشد؛ ترامپی که حد و مرز چندانی به هنگام مقابله با رقبای سیاسی خود نمی‌شناسد.

فرماندار می‌گوید: ما درک می‌کنیم آنچه که پنج ماه قبل از انتخابات اتفاق می‌افتد با آنچه که در زمان برگزاری انتخابات رخ می‌دهد، بسیار متفاوت باشند.

میشیگان یکی از ایالتهای حوزه غرب میانه آمریکا است که ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ در آن پیروزی شکننده‌ای کسب کرده و همین به او در پیروز شدن در انتخابات کالجهای الکترال به رغم شکست در انتخابات آرای مردمی کمک کرد.

عده‌ای از دموکراتهای دیگر در این ایالت می گویند نباید قدرت حمایت از ترامپ را دست کم بگیریم.

دبی دینگل، نماینده میشیگان گفت: اگر انتخابات همین امروز برگزار شود من فکر می کنم که بایدن در میشیگان پیروز می شود. اما حامیان ترامپ همچنان آن بیرون هستند و همچنان شدیدا تلاش می کنند.

چند روز پیش اوباما نیز نکته مشابهی را در زمان اولین شرکتش با بایدن در یک مراسم اینترنتی جذب کمکهای مالی مطرح کرده و گفت: ما نمی توانیم خوش خیال و خودخواه باشیم و این منظور را برسانیم که این رئیس جمهور کار خوبی انجام نداده است.

اوباما خطاب به هزاران حامی مالی که در این دیدار اینترنتی شرکت داشتند تاکید کرد: او یک بار پیروز شد و این طور نیست که ما دیگر سرنخی از اینکه آخرین بار او چطور عمل کرد نداشته باشیم.

دموکراتها در این احتیاط به خرج دادن حق دارند. چهار سال پیش ابتدا به نظر می  رسید که هیلاری کلینتون، رقیب آن زمان ترامپ در انتخابات، با اختلاف بالایی در سطح آمریکا و در ایالتهای میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا (ایالتهایی که به پیروزی نهایی ترامپ کمک کردند) پیروز است. اما در هفته های پایان قبل از انتخابات جمهوریخواهان پیرامون حمایت از گزینه خود یعنی ترامپ توافق کردند و این منجر به پیروزی او شد.

ترامپ امسال هم به دنبال تکرار این تجربه است. او دست به راه انداختن نبردی در حوزه های بهداشت و درمان و روابط نژادی زده است. ترامپ بعد از هشدار در خصوص امکان وقوع تقلب در انتخابات ۲۰۱۶ علیه خودش، بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرکی عنوان کرد کمپین انتخاباتی پاییز امسال منجر به "فاسدترین  انتخابات تاریخ" می شود.

ترامپ و بسیاری از جمهوریخواهان مشغول سرکوب طرح رای گیری غیابی هستند که به گفته آنها دست بالاتر را به دموکراتها می‌دهد هر چند که سند و مدرکی در حمایت از آن ارائه نکردند.

بسیاری از جمهوریخواهان بی سرو صدا نسبت به وضعیت بدبین هستند اما برخی دیگر نیز از بابت همان عواملی که دموکراتها را نگران کرده دلخوش هستند.

کلید واژه ها: دموکرات ها


( ۳ )

نظر شما :