تغییر رویکرد دموکرات ها نسبت به ایران

چه ترامپ پیروز شود چه بایدن، کاخ سفید راحت به برجام بر نمی گردد

۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۹۲۹۴۳ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
چنین به نظر می رسد که در صورت پیروزی بایدن اگر ویلیام برنز و سولیوان به عنوان مشاوران سیاست خارجی  انتخاب شوند، امریکا به برجام باز نگردد. چه بایدن پیروز شود و چه ترامپ، کاخ سفید برای دستیابی به توافق هسته ای تازه با ایران برای مهار فعالیت های هسته ای این کشور و رفتاری که ایالات متحده و متحدان غربی اش بی ثبات کننده در منطقه می دانند تلاش خواهد کرد.
چه ترامپ پیروز شود چه بایدن، کاخ سفید راحت به برجام بر نمی گردد

دیپلماسی ایرانی: زمانی که برایان هوک برای تحویل گرفتن مایکل وایت، زندانی آمریکایی آزاد شده در ایران به سوئیس رفت، در واقع هدف دیگری از این سفر داشت. وقتی هوک وارد سوئیس شد در حالی که وایت توسط مقامات ایران همراهی می شد پیشنهاد کرد که با میانجیگری سوئیس با ایران وارد گفت وگو شود اما ایرانی ها به گفته برایان هوک، این پیشنهاد را رد کردند.

سخنان نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران در یک سمینار اینترنتی (وبینار) تائید کرد که  جان کری به محمد جواد ظریف در پی خروج ترامپ از توافق هسته ای توصیه کرده تا پایان یافتن دوره ریاست جمهوری ترامپ، منتظر بمانند. چنین به نظر می رسد که ایران به این توصیه جان کری، از جان و دل عمل کرده است.

حال باید دید اگر دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر پیروز شوند آیا به توافق هسته ای بازخواهند گشت؟ دو سال پیش دموکرات ها با خروج ترامپ از توافق هسته ای مخالفت کردند اما از آن زمان به این طرف، چنین به نظر می رسد که مواضع آنها در قبال این توافق تغییر کرده است. یکی از کسانی که دیدگاهش درباره توافق هسته ای تغییر یافته جیک سولیوان، مشاور ارشد هیلاری کلینتون در دوره تصدی او بر وزارت امور خارجه امریکا در دولت اوباماست. وی سپس مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون اوباما شد.

در سال 2016 وقتی هیلاری کلینتون خود را برای ریاست جمهوری نامزد کرد جیک سولیوان مشاور ارشد وی در امور سیاست خارجی بود و اکنون انتظار می رود که در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات، سولیوان که اکنون مشاور سیاست خارجی وی است در همین سمت باقی بماند. 

سولیوان از حامیان جدی توافق هسته ای و از مخالفان عمده خروج ترامپ از توافق هسته ای بود. وی در مقاله ای در نشریه آتلانتیک نوشت تحریم علیه ایران زمانی کارساز خواهد بود که همه شرکای تجاری ایران، این کشور را تحریم کنند. 

اکنون دیدگاه سولیوان در این زمینه تغییر کرده است. چندی پیش وی در مقاله مشترکی با ویلیام برنز در نیویورک تایمز نوشت تحریم های آمریکا علیه ایران از آنچه تصور می شد کارسازتر بوده است. سولیوان در سمینار اینترنتی دیگری در ماه مه که از سوی موسسه هودسون برگزار شده بود گفت تحریم های یکجانبه امریکا علیه ایران قدرت دلار آمریکا و نظام مالی این کشور را نشان داد. 

البته سولیوان در مقاله مشترک دیگری با ویلیام برنز که در ماه ژانویه در مجله آتلانتیک به چاپ رسید نوشته بود که پی آمدهای منفی ترور ژنرال سلیمانی برای آمریکا بیشتر از ایران خواهد بود. آنها در این مقاله نوشتند سلیمانی با مرگ خویش نیز از آمریکا  انتقام خود را گرفت.

واکنش ایران به ترور ژنرال سلیمانی بسیار ملایم بود. در حمله موشکی ایران، هیچ آمریکایی کشته نشد ولی در عوض حذف سلیمانی، بی تردید ایران و گروه های مسلح طرفدار این کشور را تضعیف کرد و آمریکا تاوانی پس نداد. 

اکنون سولیوان و برنز هر دو موضع خود را تغییر داده اند و در مقام مشاوران سیاسی جو بایدن می گویند که پیروزی دموکرات ها در انتخابات به این معنی نیست که تحریم ها علیه ایران کاهش خواهد یافت مگر اینکه ایران بی درنگ تضمین دهد که آماده است برای تجدید نظر در مفاد توافق هسته ای از جمله تمدید مدت اعتبار آن، موشک های بالستیک و راستی آزمایی، با آمریکا وارد مذاکره شود. هیچ یک از این دو کارشناس مسائل سیاست خارجی به تازگی درباره ایران اظهار نظر نکرده اند اما می توان گفت که احتمالا مواضع آنها در قبال تهران از گذشته نیز تندتر شده است.

چنین به نظر می رسد که در صورت پیروزی بایدن اگر ویلیام برنز و سولیوان به عنوان مشاوران سیاست خارجی  انتخاب شوند، امریکا به برجام باز نگردد. چه بایدن پیروز شود و چه ترامپ، کاخ سفید برای دستیابی به توافق هسته ای تازه با ایران برای مهار فعالیت های هسته ای این کشور و رفتاری که ایالات متحده و متحدان غربی اش بی ثبات کننده در منطقه می دانند تلاش خواهد کرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا می گوید جمهوریخواهان آماده اند تا کناری بایستند و ناظر فروپاشی اقتصادی ایران به دست خودش باشند. اکنون چنین به نظر می رسد که دموکرات ها نیز دقیقا چنین خواهند کرد.

منبع: آسیا تایمز/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: برجام خروج امریکا از برجام ایران و امریکا بازگشت امریکا به برجام جو بایدن دونالد ترامپ انتخابات ریاست جمهوری امریکا حزب جمهوریخواه امریکا حزب دموکرات امریکا


( ۵۹ )

نظر شما :

ایرانی ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۹
به امریکا باید درسی داده شود تا تمدن ایران زمین را بشناسد هرچند پوزه این کشور سرکش در سال ۱۹۷۹ به زمین مالیده شده و سیستم انحصار طلبی امریکا را ایران به معنای واقعی زیر سوأل برد .
محمد ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۵
واقعا چرا واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی اینقدر ضعیف بود؟
مهندس مهراب لاهیجانی ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۴
سیاست های جاری همه شکست خورده و کیان کشور در خطر است . از رهبری عظیم الشان میخواهم بنا بر مصالح عالی ملت و کشور که معظم له حتما مقید به حفظ آن است دستور فر مایند بدون فوت وقت ، مجلسی عاری از سیاست پردازن مستقر و متشکل از دانشمندان دلسوز علوم اقتصادی و .... تشکیل شود و بدور از سیاسی کاری و بر اساس منافع ملی راه کار علمی و عملی گذر از این شرایط بسیار خطر ناک را تبین شود و همه قوا مکلف به تبعییت شوند . به نظر اگر به مبانی علمی رجوع شود کشور آنقدر ظرفیت دارد که هر دشمنی را لگد کوب کوب کند ، لیکن نظام حاکم در حال مبارزه دایم با مسلمات است و چنین است که جاری است . یاد مان نرفته که خداوند متعال نیز کار را با اسباب و مصببات انجام می‌دهد و هیچ کس انتظار معجزه نداشته باشد .
ناشناس ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۷
دوستان هرچه زودتر قید دلبستگی به خارج چه غرب چه شرق را بزنید ومشکلات را ازداخل حل کنید(البته نمیگم دیپلماسی بد است ولی فکر نکنید آب خوردن ما هم به برجام وبیگانگان ربط دارد) راستی مگه بایدن دوست جان کری نیست!مگه امضای کری تضمین نبود؟
سیاوش ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۱
خیلی روی مقاله اسیا تایمز حساب باز کردید؟!
پرویز ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۰
ایران باید مبنای حرکت خود را بر احتمال تداوم خصومتها و دشمنی های دولت بعدی امریکا بگذارد و هیچ امیدی به دموکراتها و بایدن نداشته باشد . تسریع در توسعه روابط اقتصادی با چین و روسیه و همسایگان و دیگر کشورهای جهان باید به سیاست دائمی و پایدار ایران تبدیل شود . البته اگر تمایلی هم در آینده در امریکا و اروپا برای رابطه مناسبتر با ایران مشاهده شود از آن استقبال کند ولی نباید منتظر ابراز چنین تمایلی از سوی آنها باشد باید یکبار و برای همیشه از امریکا و اروپا قطع امید کنیم البته به این معنا نیست که روابط فعلی را تخریب کنیم اما نگاهمان را باید از اروپا و امریکا برگردانیم و در امور توسعه اقتصادی کشور معطل آنها نشویم .
امیر ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۱
چند نکته مهم... اول اینکه فراموش نکنیم اکثر دموکرات ها بیشتر از جمهوری خواهان طرفدار اسرائیل می باشند و حتی تعداد زیادی از سیاستمداران این حزب یهودی میباشند و دارای وابستگی های عمیق فامیلی و سیاسی اجتماعی در اسرائیل! درحالیکه در میان سیاستمداران جمهوری خواه کمتر یهودی دیده میشود. بنابراین اصل موجودیت و امنیت اسرائیل به صورت سنتی در میان دموکرات ها از درجه اهمیت بالاتری برخوردار بوده. جناب آقای اوباما که از پدری مسلمان بدنیا آمده یک استثناء در میان دموکراتها بود که دیگر تکرار نخواهد شد!... دوم اینکه هسته اصلی سیاستگذاری تیم جو بایدن (و نه تیم انتخاباتی او) از دموکرات های نزدیک به کلینتون تشکیل شده که جزو بازها (و نه کبوترها) ی این حزب بحساب می آیند. مقایسه بین دو وزیر خارجه دوران اوباما یعنی خانم کلینتون و آقای کری هم تفاوت فاحش این دو طیف را به خوبی نشان میدهد. خانم کلینتون طرفدار حمله نظامی به سوریه و سرنگونی بشار اسد و مخالف برجام فقط هسته ای بود و برای همین در دور دوم اوباما جای خود را به کری داد که بسیار صلح طلب و لیبرال بوده و از مخالفین سرسخت هر نوع جنگ. شخص اوباما هم همین گونه بود ولی شخصیت جو بایدن بسیار سرسخت تر و جنگ طلبانه تر از اوباما میباشد تا جایی که جو بایدن از طرفداران پروپاقرص حمله به عراق و سرنگونی صدام حسین بود... سوم اینکه برجام به آن شکل که محقق شد در میان دموکرات ها بیشترین مخالفت را داشت تا جایی که اوباما حتی نمی توانست روی رای دموکرات های کنگره آمریکا حساب بکند و مجبور شد برجام را نه به عنوان پیمان یا معاهده بلکه تنها در حد یک تفاهم بین دولتی و بدون امضاء نگاه دارد! اکثر دموکرات ها تنها برای مخالفت سیاسی با ترامپ از خروج او از برجام مشکل داشتند و نه اصل آن!... نکته چهارم اینکه کاری که ایران با برجام و شخص اوباما کرد توهینی مستقیم به دموکرات ها بود. به شخصه بعید میدانم تحقیر شدن مکرر اوباما توسط ما ایرانیها به این راحتی فراموش شود و حتی برخی از دموکرات های تندرو به دنبال انتقام نباشند!... نکته پنجم اینکه به هر حال ترامپ نشان داد نه خروج از برجام و نه تحریم های یکجانبه و نه حمله های نظامی چیزی نیستند که سیاستمداران آمریکایی از آن بترسند بلکه حتی نشان داد که میتوانند نتیجه بدهند و ابزار خوبی برای پیشبرد سیاستهای دولت آمریکا باشند...و اما نکته ششم و آخر اینکه تجربه برجام به همگان نشان داد که برجام دیگری بدون حمایت همه جانبه دو حزب آمریکا امکان پذیر نیست بنابراین غیر ممکن است دموکرات ها و حتی جمهوری اسلامی دنبال تکرار دوباره این راه اشتباه باشند!
در جواب مهراب لاهیجانی ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۹
جناب مهندس! فکر کرده اید نظارت استصوابی شورای نگهبان و دستچین شدن نمایندگان و رد صلاحیت دیگران چه معنی غیر از اجابت درخواست شما دارد؟ اصلا چرا فکر میکنید مجلس میتواند مشکلات راهبری مملکت را حل بکند؟ مگر تصمیمات و سیاستهای کلان مملکت در مجلس گرفته میشود؟ یا حتی در معدود مواردی که قانونگذاری مجلس ممکن است با نظرات مقامات متفاوت باشد مگر در شورای نگهبان رد نمیشود و یا مگر حکم حکومتی صادر نمیشود و جلوی آن گرفته نمیشود؟
مهندس مهراب لاهیجانی ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۱
بنده واقفم که اشتباه مسلم ریل نظام سیاست گذاری کلان کشور ، ترجیح منافع امت بر ملت است. این پیشنهاد بر ان اساس بود و مضافا مزید بر ان پارادایم حاکم مدعی صحت راهبرد ها است و از بدنه کارشناسی و علمی عظیم کشور به جای تصمیم ساز در حد تدارکات چی استفاده میکند. ملاحظه میفرمایید در این کشور همه از صدر تا ذیل از وضع موجود گله و انتقاد دارند ، لیکن در پی اصلاح نیز نیستند . بر اساس مدیریت غیر علمی کشور است که حاکم به کرات فکر میکند با ارز افشانی رفاه ایجاد میکند و چندین مرتبه کشور و اقتصاد را دوچار شوک های عظیم ارزی با پیامد های سهمگین کرده و باز درس نمیگیرد .