داوود اغلو خواستار عدم درگیری با مصر در لیبی شد

۳۱ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۹ کد : ۱۹۹۳۴۶۲ سرخط اخبار

نخست‌وزیر اسبق ترکیه با بیان اینکه تنش با مصر در لیبی به نفع ترکیه نیست، از اردوغان خواست تا با قاهره به گفت‌وگو بنشیند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «احمد داوود اغلو» نخست‌وزیر اسبق ترکیه از «رجب طیب اردوغان» خواست تا وارد تنش با مصر در لیبی نشود.

به نوشته روسیا الیوم، داوود اغلو در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی گفت: «به ناچار باید از آن‌چه در پشت پرده رخ می‌دهد، سخن بگویم؛ درگیری میان مصر و ترکیه در لیبی برای ترکیه به هیچ وجه خوب نیست. اما درست هم نیست که چون مصر یا دیگر کشورها می‌خواهند، از لیبی عقب‌نشینی کنیم. باید با حکمت و تدبیر از قدرت ترکیه استفاده کنیم.»

او با بیان اینکه می‌بایست ترکیه روابط خود را با تونس و الجزایر بهبود ببخشد، خواستار حفظ روابط آنکارا با کشورهای غربی شد و گفت که فرانسه تنها نماینده اتحادیه اروپا در لیبی نیست و باید روابط ترکیه با ایتالیا و آلمان نیز بهبود یابد.

نخست‌وزیر و وزیر خارجه سال‌های گذشته ترکیه خطاب به اردوغان گفت: «با شفافیت با روسیه به گفت‌وگو بپرداز و به آن‌ها بگو زمانی که در سوریه همکاری می‌کنیم نباید در لیبی به سوی ما شلیک کنید و اگر به نتایج مطلوبی رسیدی، در صورت لزوم با مصر نیز به گفت‌وگو بپرداز.»

داود اغلو در یکم ژوئن گذشته نیز در صفحه توئیتر خود با حمایت از دولت وفاق ملی لیبی نوشته بود که ترکیه دولت وفاق و «برادران لیبیایی» خود را تنها نمی‌گذارد.

این رقیب سیاسی این روزهای اردوغان که گفته است تصمیم دارد در انتخابات سال ۲۰۲۳ ریاست‌جمهوری نیز شرکت کند، از تئوریسین‌های اصلی سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه در ابتدای قرن ۲۱ به شمار می‌رود و  بیشتر حجم انتقادات خود را به سیاست‌های داخلی اردوغان معطوف کرده و کمتر به سیاست خارجی ترکیه می‌پردازد.


( ۳ )

نظر شما :