تلویزیون ملی افغانستان: مذاکرات دولت و طالبان هفته آینده آغاز می‌شود

۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۷ کد : ۱۹۹۴۲۳۷ سرخط اخبار

تلویزیون ملی افغانستان به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که مذاکرات میان دولت و طالبان تا کمتر از یک هفته دیگر در تاریخ ۱۶ آگوست آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، تلویزیون ملی افغانستان به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که مذاکرات میان دولت و طالبان تا کمتر از یک هفته دیگر در تاریخ ۱۶ آگوست آغاز خواهد شد.

پیش از این، طالبان نیز اعلام کرده ‌بود که یک هفته پس از آزادی زندانیان باقی‌مانده وارد مذاکره خواهند شد.

لویه‌ جرگه روزگذشته (یک‌شنبه) به آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان رای مثبت داد.  غنی هم گفت فرمان آزادی این ۴۰۰ نفر را ‌امضا می‌کند. (جزییات بیشتر) 

گروه طالبان (+) این تصمیم لویه جرگه را اقدامی نیک خواند و اعلام کرد یک هفته پس از آزادی این زندانیان، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز خواهد شد.

سهیل شاهین؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت که اکنون مانع دیگری در برابر آغاز این مذاکرات وجود ندارد و هیأت ۲۱ نفری آنان به رهبری شیرمحمد عباس استانکزی؛ عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر برای آغاز مذاکرات آماده‌است.

رئیس جمهور افغانستان نیز در مراسم اختتامیه نشست لویه جرگه افغانستان اعلام کرد که فرمان آزادی 400 زندانی طالبان را امضا می‌کند. وی خطاب به طالبان گفت: طالبان باید نشان دهند که از آتش‌بس سراسری ترس ندارند و به تصمیم لویه‌جرگه مشورتی صلح  برای تأمین آتش‌بس سراسری احترام بگذارد. 

غنی تاکید کرد: الان توپ در زمین طالبان است و طالبان باید به این سوال پاسخ دهد که جنگ جز بدبختی و درد و رنج برای مردم چه دستاوردی داشته است و از سوی دیگر این گروه باید تنوع و اتحاد مردم افغانستان را بپذیرد. (اینجا بخوانید)

آزادی ۵ هزار زندانی طالبان در برابر آزادی هزار زندانی دولت، پیش‌شرط آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در توافق‌نامه صلح دوحه ذکر شده‌بود.


نظر شما :