موسوی: سفر یکی از مقامات بلندپایه ایرانی به لبنان/ احتمالا آمریکا روز سه‌شنبه ناکام خواهد بود

۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۹ کد : ۱۹۹۴۲۴۰ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر یکی از مقامات بلندپایه ایرانی به لبنان در روزهای آینده خبر داد و همچنین احتمال داد که آمریکا در تلاش برای تصویب پیش نویس قطعنامه علیه ایران به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی ناکام خواهد بود.

موسوی: سفر یکی از مقامات بلندپایه ایرانی به لبنان/ احتمالا آمریکا روز سه‌شنبه ناکام خواهد بود
به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با حضور خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدا ضمن تبریک اعیاد گذشته و میلاد امام موسی کاظم روز خبرنگار را تبریک گفت و عنوان کرد: از همه زحمات و تلاش‌هایی که شما در عرصه اطلاع رسانی و روشنگری در کشور می‌کشید قدردانی کنم و امیدوارم همیشه سالم و پابرجا و همچنان در سنگر روشنگری و اطلاع رسانی بدرخشید.

موسوی در ابتدا به مرور برخی تحولات روابط خارجی پرداخت و خاطرنشان کرد: ورود آزادگان عزیز به میهن را گرامی می‌داریم و قدردان همه زحمات و تلاش‌ها و شکنجه‌هایی که توسط رژیم بعث برای دفاع از اسلام و ایران متحمل شدند باشیم. کودتای ۲۸ مرداد را در پیش داریم که به خوبی بیانگر دخالت آشکار آمریکا در یک کشور مستقل و سرنگونی دولت مردمی و دموکراتیک مرحوم مصدق است و این رویه آمریکایی‌ها بوده که دخالت را همواره داشتند و این روزها ایران را متهم به دخالت در انتخابات خود می‌کنند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به حادثه لبنان اشاره و آن را غم انگیز خواند و اضافه کرد: ابعاد و ریشه‌های آن در دست بررسی است اما جمهوری اسلامی ایران از ساعات اولیه وقوع حادثه در کنار مردم و دولت لبنان بود و وزیر خارجه با همتای خود تماس گرفت و رئیس جمهور دستور تشکیل تیمی را داد تاکنون چند هواپیما ارسال شده و کمک‌های دیگری هم در راه است.

موسوی گفت: آقای ظریف گفت‌وگوی تلفنی با همتای لبنانی و اوکراینی داشت و ویدئو کنفرانس با همتای اماراتی داشت. رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه به ایران آمد و درباره روابط دوجانبه و چشم انداز آینده گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره انفجار بیروت و موج جدید اعتراضات در لبنان و موضع ایران درباره تحولات اخیر لبنان گفت: حادثه بزرگی بود و طبیعی است مردم ناراحت باشند و تبعاتی خواهد داشت اما اگر عده‌ای از افراد و گروه‌ها و کشورهای خارجی این حادثه را دستاویز قرار دهند برای اهداف و اغراض سیاسی غیرقابل قبول است. طبیعی است مردم ناراحت باشند به نظر می‌رسد برخی افراد با تحریکات خارجی دنبال اغراضی هستند. ملت لبنان ملت رنج دیده‌ای است و جا دارد با حفظ آرامش اجازه دهند مسئولان به امور رسیدگی کنند تا به آلام مردمی که در این حادثه ناگوار صدمه دیدند رسیدگی شود.

وی گفت: قدری باید راجع به این حادثه عمیق‌تر نگاه کرد و بعد از آن قضاوت کرد. برخی کشورها با ریاکاری سعی کردند خود را مدافع مردم لبنان نشان دهند و با مردم لبنان همدردی کنند. من گفتم اگر صداقت دارند تحریم‌ها علیه دولت و ملت لبنان را بردارند.

موسوی افزود: ملت لبنان ملت سرد و گرم چشیده‌ای است و با مقاومتی که از این ملت سراغ داریم پشت سر خواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تغییر برایان هوک و جایگزینی آبرامز به جای او عنوان کرد: درباره جابه جایی افراد برای ما اهمیت ویژه‌ای ندارد طبیعی است وقتی شکست می‌خورند افراد را جابه جا می‌کنند در بازی فوتبال نیز همین است که وقتی تیمی در حال شکست است سعی می‌کند بازیکنان را تغییر دهند. خیلی به این تعویض‌های پی در پی آنها که به دلیل شکست‌هایی پی در پی و گل‌هایی است که از ملت ایران دریافت کردند توجهی نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نیز گفت: تحریم تسلیحاتی بیش و پیش از اینکه علیه ملت ایران و تهدیدی علیه ما باشد تهدیدی علیه شورای امنیت سازمان ملل و سازوکار قانونی شورای امنیت است که آمریکایی‌ها با استفاده از ابزار شورای امنیت می‌خواهند این شورا را تضعیف کرده یا به نابودی بکشانند و یا تحت انقیاد خود دربیاورند. در این مقطع حساس هوشیاری است که اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت توجه کنند و در دامی که آمریکا پهن کرده نیفتد و امیدواریم این حرکت آمریکا با توجه به هوشیاری کشورهای مستقل و رایزنی ایران با کشورهای مستقل مجددا ناکامی دیگری را برای آمریکا رقم بزند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی بیان کرد: وی این از ادعاهای مضحکی است که آمریکایی‌ها اخیر با توجه به چشم انداز  تیره و تاری که برای آنها وجود دارد مطرح می‌کنند. ایران خیلی به افراد جنا‌ح‌ها و احزاب در آمریکا توجه ندارد ما به رفتار کردار و منش و نوع تعامل آنها با ایران توجه می‌کنیم. دولت‌های آمریکا را با رویکردهای مختلف آزمودیم و تقریبا همه آنها در این آزمون مردود شدند.

موسوی افزود: برای ایران فرقی ندارد چه حزب و فردی در آمریکا سر کار باشد و اگر این رویکرد را داشته باشیم نه دخالت می‌کنیم و نه برای ما مهم است

وی گفت: اگر چنین احساسی دارند نشان می‌دهد عظمت ایران باعث می‌شود سیاست‌های آنها در قبال ایران شکست بخورد و بازخورد این شکست‌ها را در امور داخلی خود مشاهده و از آن تعبیر به دخالت کنند که چنین چیزی وجود ندارد و ما این را کاملا رد می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پیامک های ارسالی از سوی آمریکا برای برخی شهروندان ایرانی بیان کرد: محتوای این پیامک‌ها بی ارزش است ولی این اقدام اهانت به حقوق مردم ایران است.

موسوی خاطرنشان کرد: سفر یکی از مقامات بلندپایه کشور به لبنان در دستورکار است که ظرف روزهای آینده نهایی شد حتما اعلام می‌شود چه با سفر به لبنان و چه بدون سفر همواره در کنار دولت و ملت لبنان هستیم و کمک‌های ما محدود به سفر کردن نیست و این کمک‌ها را ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر توقیف نفتکش ایرانی در پاکستان هم گفت: تا جایی که بررسی کردیم هنوز رسما چیزی به ایران در این زمینه اعلام نشده و هیچ خبر رسمی مبنی بر توقیف کشتی ایران به ما واصل نشده است ولی از بخش‌های ذیربط در حال پیگیری و دریافت خبر هستیم و بعد از مشخص شدن صحت و سقم آن اطلاع رسانی می‌کنیم. از سوی مقامات پاکستانی چیزی به ما اعلام نشده است.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری تجمعی در پارک ملت توسط هوادران طالبان گفت: ایران میزبان میلیون‌ها شهروند افغان است که ممکن است آنها گرایشات مختلفی داشته باشند و طرفدار هر یک از احزاب گروه‌ها و افراد در داخل خاک افغانستان باشند. مطمئن نیستم که نهادهای ذیربط باید بررسی کنند ولی فکر می‌کنم تجمع ساده برای ابراز احساسات عده‌ای بوده است.

وی درباره آنچه در افغانستان رخ می‌دهد و توافق بین دولت افغانستان و طالبان عنوان کرد: این مسئله داخلی در افغانستان است. ایران اعلام کرده از هر اقدام و روند و واقعه‌ای که به بازگشت ثبات صلح و امنیت در افغانستان کمک کند و گفت‌وگوهای بین الافغانی با محوریت دولت افغانستان استقبال و در کنار ملت و دولت افغانستان خواهد ایستاد و اگر آن را به نفع ثبات خود تشخیص دهند این گفت‌وگوها و تبادل زندانیان را ایران منع خاصی ندارد و می‌تواند از این روند حمایت کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تغییرات و جابه‌جایی سفرا و جانشین خودش نیز بیان کرد: تابستان‌ها فصل جابه جایی ماموران دیپلماتیک ما در خارج از کشور است و الان حدود پنج شش سفیر جابه جا خواهند شد از جمله سفارت ما در جمهوری آذربایجان و به احتمال خیلی قوی بنده به زودی عازم آنجا خواهم شد. جانشین بنده رسما معرفی خواهد شد قدری زمان بدهید که رسما آن را خدمت شما و افکار عمومی اعلام کنیم.

موسوی درباره قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که قرار است سه‌شنبه در شورای امنیت به رای گذاشته شود گفت: اینها وقتی که با یک ناکامی مواجه می‌شوند آسمان ریسمان می‌کنند و همه چیز را به همه چیز ربط می‌دهند به ویژه رژیم کنونی در آمریکا که استاد ربط دادن چیزهای بی ربط به هم هستند

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: فارغ از اینکه فردا چه نتیجه‌ای از پیش نویس قطعنامه صادر شود قبل از اینکه علیه ایران باشد علیه یک سازوکار بین‌المللی و علیه چندجانبه‌گرایی و علیه قطعنامه شورای امنیت است و آمریکایی‌ها با استفاده از ابزار شورای امنیت علیه شورای امنیت اقدام می‌کنند که احساس می‌کنیم این هوشیاری در بین اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت وجود دارد. 

وی گفت: خیلی خوشبین نیستیم که آمریکایی‌ها در کازار جدید موفق بشوند احتمال می‌دهم ناکام بمانند و همینطور کشورهای عضو شورای امنیت مراقب خواهند کرد که آمریکایی‌ها بار دیگر از شورای امنیت سو استفاده نکنند. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره نامه روز گذشته دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفت: نامه‌ای که به نام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیروز از طرف دبیرکل امضا و به شورای امنیت داده شده براساس منابع موثق برخی از اعضای شورا از مفاد این نامه اطلاعی نداشتند و به نظر ما این نامه‌ای که دبیرکل شورا ارسال کرده نظر همه اعضای شورای همکاری نیست.

وی افزود: ما اعلام کردیم با کشورهای عضو شورا به دنبال همکاری منطقه‌ای هستیم و ابتکار صلح هرمز مبتنی بر همین رویکرد بوده است.

موسوی تاکید کرد: آن افراد و کشورهایی که از وضعیت رفع محدودیت‌های تسلیحاتی ایران نگرانی کردند بگوییم ما رویکردمان نسبت به شما مشخص است این شما هستید که منطقه را به انبار سلاح‌های غربی و آمریکایی‌ تبدیل کردید و ما و دیگر کشورها باید نگران اقدامات شما باشیم که برای ثبات در منطقه ما خطرناک است. این اظهارنظر بیهوده است و قدری خود شیرینی برای آمریکایی‌ها انجام دادند و نظر همه اعضا نیست.


نظر شما :