«مصطفی الکاظمی»: فاجعه بیروت درس عمیقی از خطر نزاع سیاسی داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی است

۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۱ کد : ۱۹۹۴۲۴۳ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق تاکید کرد بغداد علیرغم شرایط دشوارش، در کمک به مردم لبنان بعد از انفجار سهمگین بندر بیروت پیشتاز بود.

الکاظمی در سخنرانی خود در کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم لبنان که به صورت ویدئوکنفرانس با مشارکت شماری از روسای کشورهای مختلف برگزار شد، اظهار داشت: در این لحظه انسانی دشوار گردهم جمع شدیم تا یکپارچه از مردم لبنان حمایت کنیم و در کنار آنان بایستیم.

وی افزود: لبنان در نوع خود، وضعیت منحصر به فردی در خاورمیانه دارد، این کشور نمونه رواداری، تعددگرایی و پذیرش طرف مقابل است، امروز ما در گرفتاری که برای لبنان پیش آمده، در کنار این کشور قرار داریم، گرفتاری لبنان، گرفتاری همه ماست، ما به خانواده‌های داغدار تسلیت عرض کرده و برای مصدومان شفای عاجل مسالت داریم.

نخست‌وزیر عراق ادامه داد: عراق با وجود شرایط دشوارش در حمایت از ملت برادر لبنان در عرصه ارائه کمک‌های پزشکی فوری یا تامین انرژی پیشتاز بود، ما در زمینه تامین مایحتاج اضطراری در زمینه محصولات کشاوزی و دیگر نیازها با مقامات لبنانی در ارتباط هستیم.

وی تصریح کرد: درک ژرف ما از مرحله پس از فاجعه، ما را در برابر مسئولیتی فوری برای حمایت از مردم لبنان به منظور مقابله با این چالش‌ها و گذر آن قرار می دهد، ما نیک می‌دانیم که این امر بدون وجود اراده و مسئولیت‌پذیری بین المللی مشترک امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: ما امیدوار هستیم که از این کنفرانس، طرحی کلید بخورد که به لبنانی‌ها برای ارزیابی مجدد تجربه سیاسی‌شان کمک کند و این طرح، همراه با ابتکار عملی جهت حمایت از اقتصاد لبنان و بازسازی خسارت‌های وارده به ملت لبنان و دست نکشیدن از تلاش‌ها است تا لبنان به وضعیت طبیعیِ با ثبات خود به عنوان یک سرچشمه فرهنگ و الهام راهبری در خاورمیانه بازگردد.

الکاظمی تصریح کرد: فاجعه بیروت یک درس عمیق و مشترک درمورد خطر نزاع سیاسی داخلی و منطقه‌ای و بین المللی در منطقه است.

وی عنوان داشت: ما از بغداد که خون و اشک ریخت و بهای سنگین و بزرگی را برای مشکلات اداری و حقوقی پرداخت و اعتماد سرنوشت ساز میان ملت و نهادهای دولت خدشه دار شد، سخن می‌گوییم، ما در حال حاضر برای انسجام و ایستادن مجدد بر گام‌هایمان تلاش می‌کنیم، ما از این شرایط کنونی خود، همگان را به پشتیبانی از ملت لبنان با موضع‌گیری‌های جدی که پیامدهای این فاجعه را از بیروت و ملت لبنان بکاهد، فرامی‌خوانیم.


نظر شما :