محورهای رایزنی عراقچی با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان

۰۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۶۶۰۷ سرخط اخبار

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه ای محورهای دیدار و گفت و گوی سید عباس عراقچی با وزیر امور خارجه آذربایجان را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آذربایجان، جیحون بایراموف با عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و نماینده ویژه ایران در مساله قره باغ دیدار کرد. 

بنا بر این بیانیه، دو طرف در این دیدار بر گسترش همکاری خوب موجود میان آذربایجان و ایران تاکید کرده و درباره توسعه بیشتر این روابط در آینده ابراز اطمینان کردند. درگیری ارمنستان و آذربایجان در منطقه ناگورنو-قره باغ، عواقب آن و افزایش تنش ها در این منطقه هم به تفصیل موزد بحث قرار گرفت. 

در این بیانیه آمده است: جیحون بایراموف درباره افزایش تنش ها در این منطقه، تحرکات نظامی حکومت ارمنستان، اظهارات و اقدامات غیرمسئولانه نخست وزیر ارمنستان با هدف افزایش تنش در منطقه و کارشکنی در مذاکرات انجام شده برای حل و فصل درگیری به نماینده ویژه رئیس جمهور ایران توضیحاتی داد. او همچنین تاکید کرد که نیروهای مسلح آذربایجان اقداماتی تقابلی را در چارچوب حق دفاع برای حفاظت از جمعیت غیرنظامی آذربایجان انجام داده است. 

وزارت خارجه آذربایجان اعلام کرد: بایراموف به طور ویژه بر تخطی های فاحش از قوانین بین المللی حقوق بشر توسط ارمنستان و هدف قراز دادن عمدی جمعیت غیرنظامی آذربایجان تاکید کرد. او تاکید کرد که غیرنظامیان بی گناه از جمله کودکان و زنان شهرهای دور از محل درگیری مانند گنجه، مینگه چویر، باردا و دیگر شهرها توسط نیروهای مسلح ارمنستان مورد حمله قرار گرفته اند. 

وزیر امور خارجه آذربایجان تاکید کرد: همان گونه که چندین بار توسط رئیس جمهور آذربایجان اظهار شده است، هدف نهایی باکو خروج نیروهای مسلح خارجی از خاک یک پارچه و مستفل آذربایجان و احیای تمامیت ارضی آذربایجان در مرزهای به رسمیت شناخته شده آن در سطح بین المللی است. 

بنا بر بیانیه وزارت خارجه آذربایجان، عراقچی هم موضع رسمی ایران را درباره حل و فصل صلح آمیز درگیری بر اساس هنجارها و اصول قوانین بین المللی و در چارچوب تمامیت ارضی آذربایجان تکرار کرد. او همچنین جانباختن غیرنظامیان را تسلیت گفت. 

بایراموف به خاطر حمایت ایران از تمامیت ارضی آذربایجان تشکر کرد. دو طرف همچنین در این نشست درباره مسائل دوجانبه تبادل نظر کردند. 


( ۲ )

نظر شما :

خسرو ۰۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۱
نام صحیح و رسمی منطقه " داغلیق قره باغ " می باشد که اگر به فارسی ترجمه شود میشود قره باغ کوهستانی ،، ناگورنو قره باغ صحیح نیست همچنانکه ما نمی خواهیم کسی غیر از خلیج فارس را بکار ببرد