در حالی که نخست وزیر به صراحت موضع گرفته، وزارت خارجه سکوت کرده است

رای ممتنع عراق و زهر کینه کُردی نسبت به ایران

۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۶ کد : ۱۹۹۸۶۸۶ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی می نویسد: رای ممتنع عراق در سازمان ملل که زیر نظر شخص وزیر امور خارجه عراق صورت گرفته در همین چارچوب قابل ارزیابی است. چرا که مشکل بتوان تصور کرد که نمایندگی عراق در سازمان ملل بدون هماهنگی با وزیر امور خارجه تصمیمی را بگیرد. فواد حسین که سالها رئیس دفتر مسعود بارزانی بوده خیلی خوب می داند که چنین اقدامی چه عواقبی می تواند داشته باشد و تا چه اندازه ناراحتی ایرانی ها را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر آن نیک می داند که این اقدام می تواند باعث شکاف میان تهران و بغداد شود. اتفاقا فواد حسین و مسعود بارزانی احتمالا با همین نیت چنین کاری کردند. 
رای ممتنع عراق و زهر کینه کُردی نسبت به ایران

دیپلماسی ایرانی: تلاش ایالات متحده امریکا برای قراردادن دو بند اضافه در بودجه ۲۰۲۱ سازمان ملل متحد که مختص به احیای کمیته تحریم‌ها علیه ایران بود با مخالفت ۱۴۲ کشور مواجه شد و رای نیاورد. استدلال طرف آمریکایی این بود که کمیته تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران باید کار خود را از سر بگیرد، چون آمریکا از برجام خارج شده و از نگاه واشنگتن دیگر برجامی در کار نیست! اما تنها ۱۰ کشور با این دیدگاه آمریکا همراهی کردند. ۱۱۰ کشور مخالف این طرح بودند و ۳۲ کشور نیز به آن رأی ممتنع دادند. در میان کشورهایی که رای ممتنع دادند کویت، امارات متحده عربی و عراق بودند که رای ممتنع عراق با آن همه سابقه روابط نزدیک دو کشور شگفت آور بود. چرا باید عراق در این بزنگاه حساس رای ممتنع نه منفی به طرح پیشنهادی امریکا بدهد؟! در حالی که افغانستان و ترکمنستان اساسا از حضور در جلسه خودداری کردند، عراق حتی این گزینه را هم انتخاب نکرد.

رای ممتنع عراق بازتاب های گسترده ای در ایران داشت و باعث ناخرسندی افکار عمومی کشورمان از این اقدام عراق شد، اما به نظر می رسد وزارت امور خارجه عراق از کنار این ماجرا به سادگی گذشته است و تلاش دارد بار هزینه های آن را از دوش خود بردارد و بر دوش دولت عراق بگذارد. 

روز شنبه نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر جمهوری عراق در تهران از ارسال پیام مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور به تهران خبر داد و تاکید کرد: جمهوری عراق از هیچ تصمیمی علیه جمهوری اسلامی ایران مطلقا حمایت نمی‌کند و بر این اساس، کمیسیونی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.

به این ترتیب می بینیم که دولت عراق راسا به این موضوع واکنش نشان می دهد و وزارت امور خارجه این کشور هیچ واکنشی نشان نمی دهد. شایان ذکر است که فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق با وجود این که شیعه است و افتخارش بر این است که پدرش از مقلدان معتقد به آیت الله سید محسن حکیم، مرجع عالیقدر جهان تشیع در گذشته بوده، چندان مشابه پدرش چنین احساساتی ندارد و بیش از همه تحت تاثیر دستورات و افکار مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان عراق است که با وجود کناره گیری اسمی از قدرت همچنان فعال مایشاء است. 

واقعیت این است که در کش مکش تشکیل دولت، تنها فردی که مصطفی کاظمی با وجود پافشاری بسیارش برای رد او، در نهایت مجبور به پذیرفتنش به عنوان نیروی تحمیلی شد و از دولت عبدالمهدی که وزیر دارایی او بود به وزارت امور خارجه کاظمی نقل مکان کرد، فواد حسین بود. در آن مقطع کشور در بی دولتی به سر می برد و کاظمی نمی توانست زیاد بر خواسته خود پافشاری کند. دقیقا به همین دلیل بارزانی نیز بر خواسته خود پافشاری می کرد. بارزانی فکر می کند در وضعیت فعلی فواد حسین منویات او را به خوبی می تواند اجرا کند و پیش ببرد. خوش خدمتی هایی که او در دوره صدارتش در وزارت دارایی برای اقلیم کردستان کرد و پول های غیرقانونی که از وزارت دارایی عراق به اقلیم کردستان سرازیر کرد (پول هایی که هیچ گاه روشن نشد کجا صرف شدند در حالی که اقلیم به مرز ورشکستگی رسیده و حتی از دادن حقوق کارمندهای خود ناتوان مانده است)، سبب شد تا مسعود بارزانی او را مهره ای ارزشمند برای خود بداند و اصرار کند به هر قیمتی شده وزیر امور خارجه دولت کاظمی شود. 

فواد حسین همانند مسعود بارزانی معتقد به استقلال کردستان است. در همه پرسی اقلیم کردستان نیز تمام تلاش خود را کرد تا رفراندوم رای بیاورد. بعد از افتضاح شکست رفراندوم، او نیز مانند مسعود بارزانی بر این باور بودند که عامل اصلی این شکست ایران بوده است. ایران نه تنها به مخالفت قاطع با این اقدام اقلیم کردستان برخواست بلکه مرزهای خود را بست. حتی بارزانی بر این تصور است اگر اعمال فشار ایران به دولت بغداد نبود که به خیال او چون درگیر جنگ فرسایشی با داعش بود، ضعیف شده بود، طرح استقلال کردستان پیش می رفت و رویای دیرینه اش محقق می شد. برای همین مسعود بارزانی کینه عمیقی نسبت به ایران در دل دارد و بر این باور است که هر جا بشود باید این زهر خود را خالی کند. 

رای ممتنع عراق در سازمان ملل که زیر نظر شخص وزیر امور خارجه عراق صورت گرفته در همین چارچوب قابل ارزیابی است. چرا که مشکل بتوان تصور کرد که نمایندگی عراق در سازمان ملل بدون هماهنگی با وزیر امور خارجه تصمیمی را بگیرد. فواد حسین که سالها رئیس دفتر مسعود بارزانی بوده خیلی خوب می داند که چنین اقدامی چه عواقبی می تواند داشته باشد و تا چه اندازه ناراحتی ایرانی ها را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر آن نیک می داند که این اقدام می تواند باعث شکاف میان تهران و بغداد شود. اتفاقا فواد حسین و مسعود بارزانی احتمالا با همین نیت چنین کاری کردند. 

مسعود بارزانی و تیمش که اتفاقا اکثر قریب به اتفاق آنها، یاران نزدیک و گوش به فرمان او هستند، تنها منافع شخصی و حزبی خود را ملاک می دانند و برایشان منافع یک کشور – در اینجا عراق – اهمیتی ندارد چرا که اصولا اعتقادی به عراق یکپارچه ندارند و همه رویایشان در استقلال اقلیم کردستان خلاصه می شود. آنها از هر فرصتی برای ابراز کینه خود استفاده می کنند و ابایی هم ندارند که چه بسا چنین رویکردی بتواند روابط کشورها را به هم بریزد.  

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: عراق اقلیم کردستان عراق مسعود بارزانی ایران و عراق ایران و اقلیم کردستان سازمان ملل متحد فواد حسین مصطفی کاظمی


( ۷۳ )

نظر شما :

داور ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۹
بی جهت نبود که شریف حسین هاشمی، ملک فیصل،عبد الکریم قاسم حسن البکر،هر گز به اکراد اعتماد و اطمینان نکردند،وصیعت کردند،مواظب خیانت اکراد باشید،چون صدها سال بود آنها را میشناختند،وامریکا هم روی این اصل است،که قانون اساسی عراق را طوری تنظیم کرده اند،که همیشه بتوانند از عنصر خیانتکار،به نفع خود بهره مند شوند،وحتی با چراغ سبز آمریکا ملا مسعود اعلام استقلال کرد،واسراییل هم اولین کشوری شد که استقلال اقلیم بارزانی را برسمیت شناخت،. وحالاهم نوبت استقلال روژوا است( شمال سوریه) تا پلان تشکیل اسراییل شماره ۲ تکمیل شود،وبعد هم نوبت ترکیه و ایران است،. پس آمریکا تازه شروع کرده و تا صدها سال توسط عناصر خاین به منطقه واسلام پلانهای خود را عملی خواهد کرد. لذا مبارزه با pkk,pjk تروریست‌های وطن فروش خاین،بایستی بدون وقفه ادامه یابد،.
خسرو ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۵
فواد حسین روی کار آمده تا دولت عراق را تحقیر کرده و تا اندازه های رییس یک عشیره ( مسئول دفتر بارزانی آقا عشایر بارزان ) کوچک کند ، اگر سیستم دادگستری عراق بصورت عادی کار کند باید با طرح اتهام برای کارهای قبلی و فعلی فواد حسین نسبت به شکایت و عزل وی اقدام کند ، مگر اینکه عراق واقعا دولت نشده باشد ولی تا وقتی که اقلیم به لااقل شش استان تقسیم نشده و بساط دولت در دولت برچیده نشود چنین خواهد بود ، باید عراق از دولت ملوک الطوایفی شرکت سهامی به سیستم شهروندی تعییر کند وگرنه با شروع ریاست جمهوری بایدن که معتقد به تجزیه عراق است وضعیت بدتر خواهد شد
آبتین ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۶
این نوشتار بوی نژادپرستی می‌دهد. جناب خلخالی می‌فرمایند بعید است نماینده عراق بدون هماهنگی با وزیر خارجه که کرد است کاری کرده باشد، پس چطور ممکن است وزیر خارجه بدون هماهنگی با کاظمی، نخست وزیر شیعه عراق، اقدام کند!؟ اتفاقا بر خلاف نظر نویسنده، تحلیلگران سایر منابع، این رای را نظر کاظمی مبنی بر بی طرفی در تنش‌های اخیر ایران و آمریکا در خاک عراق دانسته اند. ضمن اینکه شما که انقدر به کارهای کردها حساس هستید، چرا زمانی که پهباد اسرائیلی از خاک آذربایجان به ایران تجاوز می‌کند سکوت میکنید؟ آیا خارج شدن اسناد هسته ای ایران از خاک این کشور را هم نشانه خیانت همزبانان آذری خودتان میدانید؟ حمله مستقیم ترکیه به نیروهای ایرانی حاضر در سوریه چطور؟ و یا اطلاع مقامات سابق و نخست وزیر قبلی عراق از سو قصد به سردار سلیمانی و هزاران مورد دیگر. چرا نسبت به اقوام و جریانات استانداردهای دوگانه دارید!؟ این را به عنوان یک شیعه می‌گویم که اتفاقا اگر کسانی امروز در عراق ضد ایران اقدامی می‌کنند، جریاناتی از شیعیان هستند و نه کردها و حتی سنی‌ها. و ضمن اینکه حتی با وجود قبول ناکارآمدی حزب بارزانی که کاملا درست است، هیچ دلیلی مبنی بر بستن مرزها زمانی که زندگی، معیشت و سلامت شهروندان عادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد وجود ندارد. آن اقدام اشتباه بود و مقامات ما هم بعدا متوجه شدند که اردوغان یا وجود لفاظی، از همین فرصت برای تجارت بیشتر با اقلیم بهره برد و در اصل سهم ایران را هم تصاحب کرد درحالی که وانمود می‌کرد مرزهای ترکیه بسته شده اند!
مهدي ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۳
هشت سال عراق به مردم ایران حمله کرد باعثدکشته شدن صدها هزار ایرانی شد اما بازهم در طول جنگ احزاب کرد عراق با نیروهای ایرانی همکاری کردند اصولا یکی از علتهای بمباران شیمیایی حلپه همکاری کردها با ایران بود شمایی که ادعای ایرانی بودن می کنید همیشه برخلاف منافع کردها عمل کردین چرا باید در اشغال کرکوک توسط عراق که اکثریت جمعیتش کرد هستن از نیروهای عراقی حمایت می کردین چرا در برابر تجاوز ترکیه به خاک کردهای سوریه سکوت می کنید حتما می گید منافع ایران در اینه که با دشمنان کردها همراه بشه پس اگر بحث منافع باشه کردها هم براساس منافع خودشون عمل خواهند نه براساس خواستهای شما هم نژادان ایرانی که هیچ باوری به دوستی و حق مردم کرد ندارین
ميلان ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۵
خیلی خوب از کینه کردی حرف می زنید اما گویا شما تو تاریخ همیشه طلبکارین شمایی که هر کاری می کنید تا چیز به اسم کرد وجود نداشت باشه از ممنوع کردن فرهنگ هویت مردم گرفته تا کشتارو اواره کردنشون تو کدوم کشور منطقه که کردها توش زندگی می کنن حکومتاشون به حقوق مردم کرد احترام گذاشتن تو ایرانذکه هنوزم باید برار امرار معاش کولبری کنیم تو ترکیه که حتی زبان کردی رو هم ممنوع می کنه یا سوریه که به کردها شناسنامه نمی داد کی شده که بگین کردها هم هم نژادهای ما هستن در برابردظلمی که بهشون می شه از شون حمایت کنیم بر عکسش همیشه طرفدار حکومتهایی بودین که دستشون به خون کرد ها آلوده ست برادر شما شما کینت خیلی بیشتر از ماست
مهبانگ ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۱:۲۸
کاربر بنام داور شما قطعا یک تُرک و کردستیزی
جمشید محمدی ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۵
کردها ازقدیمی ترین نژاد ایرانی هستندوتاریخ انها به مادها بازمیگرددوبسیاری ازانها درراه شکوفایی واستقلال ایران زحمت کشیدند وهماکنون به ایران می اندیشند زبان کردی 80درصد به فارسی شبیه است در کردستان عراق تمام نامها ی افراد, ایرانی اصیل هست وجود گروهای جدایی خواه درکردستان ایران ,درسایه حمایت اعراب (بیابانگردان} صورت گرفت تاهمیشه این بدبینی نسبت به کردها وجود داشته باشدوانها نیز بتوانند استعمار 1400 ساله خودراادامه دهند اگر کردها ضدحاکمیت اعراب (بیابانگرد) باشند وهمانند دیگر ایرانیان بخواهند با اعراب (بیابانگرد)بجنگند حق دارنددر سوریه حتی این بیابانگردها, شناسنامه به کردهها نمیدهند والان قول دادند که شناسنامه بدهند درعراق نیروههای کرد درکنارایرانیان باصدام جنگیدند وحلبچه نشانه انست ولی انها نیز بیکار ننشسته بودند ودرداخل کردستان ایران گروههای ضد ایرانی درست می کردند که باید کردستان ایران هوشیار باشندباید این تفکر راراتقویت کنیم که مادرایران اقوامی هستیم که اگر باهم متحد باشیم میتوانیم قدرتمند وازاد باشیم واگرازهمجدا شویم تک تک نابود خواهیم شد وفریب نخوریم درایران , به خاطر ازادمنشی , که درخون ایرانیان هست وضعیت کردها مانند دیگر اقوام لر وعرب وبلوچ است لباس وزبان وفرهنگ خودرادارندالبته به شوربختانه دیدیم که عراق وسوریه در تفکر تندرویانه داعش وصدام (بیابانگردان)سوختند وگرنه عراق وسوریه قدیمیترین اقوام جهان هستند (سومر وارامی) واگران تفکر باستانی, دوباره بران کشورها حاکم شود اقوام همه درکنارهم میتوانند زندگی کنند
مسعود ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۲
جناب" خلخالی" با تیتر تحلیلی " زهر کینه ی کردی " زمینه ی توهین به نزدیک به ده درصد هموطنان خودت را فراهم کردی! به قضاوت و نوشته های " داور" توجه فرمایید !!آیا شما مقوله ای به نام " امنیت ملی " را در نوشته هایتان رعایت می کنید؟ در مورد رآی ممتنع عراق در سازمان ملل ،شاید عراقیها به دنبال " منافع ملی " خود باشند تا راضی کردن جمهوری اسلامی ایران و این گناه "فواد حسین "یا کردها نیست ،شاید و یقینآ این تصمیم "کل" دولت عراق باشد و شما برای توجیه ناخرسندی که ازین تصمیم دولت عراق دارید دیوار کردها را کوتاهتر از دیگران تشخیص داده اید و به آنها که اتفاقا در این روزها تحت فشارهای مضاعفی هستند شدیداٌ تاخته اید !پیشنهاد میکنم با کردها که خود را ایرانیان اصیل میدانند وعلاقه ی وافری به سرزمین مادری و فرهنگ آریایی دارند صفحه ی جدیدی از روابط حسنه را ایجاد کنید که در نهایت به سبب پیوند خونی و فرهنگی با ایران بهترین و وفادارترین دوستان ما آنها خواهند بود ،
از کردستان ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۲
عجب جناب خلخالی نظری درباره همکاری‌های گسترده آذربایجان با اسراییل ندارند و فقط روی کردها حساسیت دارند؟ بنده طرفدار بارزانی نیستم ولی ای متن سرشار از کینه‌جویی پیشین نسبت به بارزانی است. عراق حداکثر خواسته بیطرف باشد.
کامی ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۱
عجب تحلیل سطحی مگر میشه وزارت خارجه با دولت هماهنگ نباشه
در جواب داور ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۱
چرا ترکیه قصد دارد کردستانات عراق و سوریه در سال ۲۰۲۳در قالب برنامه و سیاست و نقشه میثاق ملی به ترکیه الحاق کند ؟؟؟؟؟؟چرا ؟؟؟؟انها میداند که کردها عنصر خیانت کار هستند ؟؟؟؟؟مگر اینکه همکاری و تقسیم کار بین ترکها و کردها وجود داشته باشد و هماهنگی صورت گرفته باشد ،در اشغال کوبانی و...اصرار و مخالفت با حکومت دمشق در تحویل منطقه به ارتش سوریه محرز شده ،هدف اصلی آنها فقط ایران و محور مقاومت است و گروه ترکیه رفت هم خوابه اسراییل و غرب و آمریکا میشود ،مبارزه عملی ایران علاوه بر پژاک و دموکرات باید گروههای گرگ خاکستری (پانترکها جنایات مشهور آنها در حق علوی‌ها ارامنه کردها و ...)و تفکرات ضد تاریخی و فرهنگی ایران و وطن فروشان قوم گرا ایران باشد دشمن آینده ایران باکو و ترکیه است
باران ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۹
تفسیر یه ترک معلومه چیه
saadi ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۳
اقای تحلیلگر ،مگه عراق یه خانواده ی چند نفره س؟مگه میشه وزارت خارجه بدون نخست وزیر نظرشو عنوان کنه؟نه جانم این نشات گرفته از اینه که ایران در عراق،نفوذش رو از دست داده و مثل سابق نمیتونه حرفشو به کرسی بنشونه.در مورد ها لطفا درست حرف بزنید. خوزستان توسط صدام ویران شد.از طرف کردستان یه متر خاک ایران اشغال نشد.اینا رو یادتون نمیاد؟ما مرز نشین هستیم.از بستن مرزهای ایران به سمت اقلیم.هیچ که سودی نداشت.بلکه میلیاردها دلار ایران ضررکرد.چند ماه بعد ایران تحریم شد.تنها جایی که مرزش رو به ایران نبست.اقلیم کردستان بود.این چه معنی میده؟اگر کینه ای بودن.اونا هم مرز رو میبستن.تحلیل شما بیشتر جنبه ی کینه توزی از طرف شماست.
مرتضی ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۸
نظرات نویسنده به دور از واقع بینی است. طبیعی است عراق یک کشور اشغال شده است و در این شرایط سعی دارد بی طرفی خود را حفظ کند تا بیشتر تحت فشار قرار نگیرد. توجه کنید اگر توانش رو داشت خودش را از این وضعیت نجات می داد. زیاد موضوع را کش ندهید مهم اینه که بیشترین ارز را ما از این کشور درمی اریم.
خسرو ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۸
کامنت نویسهای سورانی و شکاک و ... شما که کرد نیستید چرا بر آشفته شدید ، شماها ایرانی ماد هستید ، یعنی به ایران پشت می کنید ؟ به نظر من این نوشته آزمونی بود بر مقدار ایرندوستی آنهایی که در موارد مشابه ولی برعکس ( توهین به ترکیه و آذربایجان ) هر دفاعی از ترکهای ایران را مکروه می شمردند و می گفتند شما آذری هستید نه ترک
دکتر ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۳
از کجای پیام سفیر عراق نویسنده، که به نظر میرسد درگیر تفکرات قومی است، متوجه شده است که عراق نظرش با رای ممتنع داده شده زاویه دارد؟ سفیر عراق گفته است از اقدامی علیه ایران حمایت نمی‌کنیم. رای ممتنع یعنی چه جناب نویسنده؟ یعنی حمایت نمی‌کنیم ولی مقابل آن هم قرار نمیگیریم. رویکردی که الکاظمی با آن شناخته می‌شود اتفاقا همین است. عجیب است که موردی که همه کارشناسان به عنوان رویکرد بی طرفانه دولت عراق در مورد مشکلات آمریکا و ایران عنوان کرده اند، توسط نویسنده به بازیچه تعصبات قومی اش علیه جمعیت قابل توجهی از مردم ایران و کشورهای همسایه تبدیل می‌شود که با اولین نگاه به تیتر مسلما احساس خوبی نخواهند داشت.
خلخالی ترک ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۹
باز هم نظرات کورد ستیزانه یه ترک علیه ملت ایرانی کورد ، ملت بیدار شده اند و دوران حکومت های قوم گریانه ترکا در ایران تمام شده ، پس زور الکی نزنید
شایان ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۰۲:۰۱
شما 5 سال پیش هم که ابراهیم جعفری وزیر خارجه وقت عراق به قطعنامه ضد ایران در اتحایه عرب رای مثبت داد گفتی این رای مربوط به خود ابراهیم جعفری و کینه اش برای عدم نخست وزیری دوباره اس حالا هم میگی ین رای تقصیر این وزیر خارجه اس. خیر حرف شما اشتباهه این آرای حکومت عراق بوده
ایران دوست ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۸
شما و آقای موسوی هم مغول هستید جناب خسرو. مغول به ایران چه ربطی داره؟
خطاب به اكراد صلح جو! ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۶
دوستان کرد جوری حرف میزنند و دم از وطن پرستی حرف میزنند انگار سربازان بیگناه ایرانی را در مرزها ادم فضایی ها ترور میکنند!! هفته ای ماهی نیست که خبر شهادت عدهای سرباز و نظامی نباشد. چطور یک ملت با اینهمه گروه ترور میتواند به خود مفتخر باشد!! هر جای دنیا بود رفتار و گفتار با اکراد خیلی بدتر از این بود، مثال های زیادی از خشونت و ترور از این گروهها موجود است
خطاب به مغول‌های خونریز ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۹
شما نمیخواد نگران وطن پرستی باشید. شما پرچم بیگانه رو بلند نکنید کافیه
kh ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۴
اتفاقا این کولی های ایرانی نما هندی الاصل بزرگترین خطر در ایران بلکه خاورمیانه هستند که در دوران ضعف حکومتهای مرکزی خودشون را خوب نشون میدند
شاه عباس مازنی ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۴
مغول یعنی جنایت ، یعنی جنکیز ، یعنی عمر الشیشانی چچنی داعش ، اتحاد اقوام بومی یعنی نابودی باقیمانده مغول ، درود بر کورد ، بژ ی فارس ، زنده باد لر ، سر بلند باد عرب بومی منطقه ، ارمنی و ‌‌...
خطاب به مغول‌های خونریز ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۰
کولی کسیه که از مغولستان اومده ایران.
sam ۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۸
هر جا کرد هست آنجا ایران است این راس هیچ ربطی به کردستان عراق نداره . لطفا احترام و‌ادب رو‌نسبت به اقوام رعایت کنید
kh ۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۰
اتفاقا اگر در همین اینترنت سرچ کنید کردها ایرانی الاصل نیستند و مخلوطی از ریشه هندی یا اشوری دارند ولی چون ملا مصطفی بارزانی اونزمان به شاه ایران برا عملیات تروریستی نیاز داشته این جمله حکیمانه را بیان فرمودند
امید ۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۲
تو لانه مورچه های تروریست اب ریختن اونام ریختن به بیرون دارن عرض اندام میکنن
خطاب به مغول‌های خونریز ۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۱
پس حتما مغول‌ها ایرانی هستن!؟
به اکرادتروریست ۱۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۶
تو ژن اکثر ازمایش دهندگان ایرانی در اکثر استانهای کشور به غیر بوشهر و هرمزگان و بلوچستان در ازمایشات ژنتیکی که انجام شده خون ترکان و مغولان موجوده دیگه نمیدونم اینا با این حرف در مورد بابا بزرگهای مغولشون که مغولها ایرانی نیستند چیو ثابت میکنند که خودشون هم ایرانی نیستند هر کی شک داره یک ازمایش ژنتیک بده بعد بیاد اینجا مهمل ببافه
در جواب به اکران تروریست ۲۰ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰
مطالعات و آزمایشات صورت گرفته در خود ترکیه توسط استادان و محققان ژنتیک ثابت شده کمتر از ۷درصد از جمعیت و مردم ترکیه ترک نژاد هستند این آزمایش ژنتیکی که ترک ثابت کرده در اکثر استانها ایران نام ببر ببینم نکند پانترکها نشعه شدند نرو فضا آزمایش بده شاید تو هم از نسل متجاوز های عثمانی به آذربایجانات باشی ۲۵بار تجاوز عثمانی ها و به کنیزی بردن زنان اثری بر ژن آنها نگذاشته ؟؟؟؟؟؟؟
شاهرخ ۲۰ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۳
پانترکها همشهری شما دکتر مازیار اشرافیان بناب با تحقیقات علمی نشون داده تمام اقوام ایرانی زن یکسانی دارد اگر باور ندارید سخنان اقرار علیف و آراز علیف در خصوص عدم هم نژاد بودن آذربایجانیها با ترکها و .....بخوانید تا
به شاهرخ و بقیه پان متوهم ها ۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۴
بنا به تحقیق محقق و ژن شناس ایرانی در دانشگاه پرتسموت لندن ، دکتر مازیار اشرفیان بناب، در ایران تقریبا آریایی نداریم مفهمومش چیه یعنی ترکیبی از خون اقوام مهاجم و مهاجر به ایران یعنی مغولان و یونانیها و ازبکان و پارسها و مادها و ترکان و عربها و افغانیها و عثمانیها و ...داریم هر کسی هم غیر این گفت یک ازمایش ژنتیک بده بعد مهملات نژاد پرستانه بگه
در جواب امید و پانها ۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۹
واژه قاشق معرب واژه فارسی کهن کَفچَک است. معادل فارسی آن کفچه است که از کَفچَک (kafčak) فارسی میانه بازمانده است.[۳] در دیگر زبانهای ایرانی مانند کردی «کَوچِک»، لری «کَمچه»، تالشی «کِچه» و در گیلکی و مازنی کَچه آمده‌است. گمان می‌رود این واژه با واژه کفگیر هم خانواده است. واژه «کفچه لیز»[۴] نیز از مشتقات این واژه است.واژه قاب ریشه ایرانی سغدی دارد و به معنی ظرف است.[۱] در مورد واژه بُش، هنوز هیچ منبع آکادمیکی دربارهٔ ریشه این واژه اظهار نظر نکرده‌است. دوست داران زبان ترکی کوشیده اند آنرا واژه ای ترکی بشناسانند. نظر دیگر است که با توجه به ریخت‌های رایج دیگر این واژه مانند پشقاب (در فارسی افغانستان)، پیشقاب (در گویش شوشتری)، پشخاو/pešxâv(در گویش ابیانه،[۲] انارک) و … و همچنین نظرداشت واژگان مشابهش مانند پیش-دستی و … این واژه فارسی است. پیش قاب، ظرفی بوده که در پیش و جلوی هر فرد گذاشته می‌شده و با ظرفی که در وسط سفره گذاشته می‌شده فرق داشته‌است.[۳][۴] در گذشته در پارسی به بشقاب، دوری (dowri) می‌گفتند.[۵] امروزه نیز همچنان در برخی زبان‌های محلی، برای نمونه مازندرانی[۶]، بشقاب بزرگ را دوری می‌گویند. از دیگر واژه‌های پارسی معادل بشقاب، شیلان یا شیلانه،[۷][۸] بَزمِه[۸] و لب‌تخت[۹] می‌باشد. ی
در جواب پان متوهم ۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۴
قاشیق ترکی =قاش +یق که شبیه ابرو (قاش) کفگیر اصلا قاشق نیست که میخواهی با ماله کردن درستش کنی تو فارسی قاف نداریم نیست نگرد نیست بعدا از عربی یا ترکی وارد فارسی امروزه شده هر چقدر ماستمالی هم کنی بدترش میکنی
kh ۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۳
بش = خالی بمبوش=خالی خالی بش در ترکی از یک بچه 6 ساله ترک هم بپرسی معنیشو میدونه ولی چون تو فارسی نیست برا همین معنی نداره
كامران ۲۲ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۹
در فارسی حداقل ۵۰۰۰ کلمه ترکی وجود دارد. پسوند کوچکً کننده چه از زبان ترکی امده است و در ترکی معادل ان چه ، چا و جا است مانند باغچه ،طاغچه و.... اصولا زبان فارسی پسوند کوچک کننده ک بوده است مثل سگک ، الونک و.... بعلاوه اینکه حرف چ اصولا در زبان فارسی موجود نبوده و تمامی کلمات دارای حرف چ منشا ترکی دارند.
رضا ۲۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۰
در زبان ترکی بیشتر ۶۰۰۰هزار کلمه فارسی وجود دارد کلمات ترکی اصیل طبق گفته کاشغری صاحب کتاب (الترک )۸۰۰۰هزار تا است(نه زبان ترکی منطبق آتا ترک ) بعد شما کلمات ترکی در فارسی را۵۰۰۰هزارتا میدانید بیشترین تاثیر زبان فارسی بر زبان ترکی ازبکی آذری و استانبولی بوده است
به آبتین ۱۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۷
خودت داری میگی خلخالی توقعی غیر از نژادپرستی داری از اتراک ؟