روحانی: زندگی سیاسی ترامپ تمام شد، اما برجام زنده ماند

۰۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۹ کد : ۱۹۹۹۲۴۸ سرخط اخبار

رئیس‌جمهور گفت: امروز توپ در زمین آمریکا و واشنگتن است که برگردند و به تعهدات عمل کنند. ترامپ مرد و زندگی سیاسی اش تمام شد اما برجام زنده ماند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌المسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت با اشاره به زمستان سال ۱۳۵۷ که منطبق با سال ۹۹ قمری بود، اظهار کرد: در سال ۹۹ قمری با مقاومت مردم دوران یک ظالم و مستبد تمام شد و امروز هم در سال ۹۹ شمسی دوران یک مستبد دیگر سپری شد.

وی افزود: در زمستان ۱۳۵۷ بعد از ۱۶ سال با مقاومت مردم انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. امسال هم سال پیروزی بر فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی با ایستادگی مردم است. امروز روز پایان حکومت نحس کسی است که در تمام چهار سال حکومتش جز ظلم و فساد و مشکلات برای مردم خود و مردم جهان هیچ ثمری نداشت.

روحانی ادامه داد: آن آدم سیاست بلد نبود و به فکر برج سازی خود بود و به سیاست هم اینگونه نگاه می کرد. کسانی که امروز وارد کاخ سفید می شوند در سیاست بوده اند و مسائل سیاسی را می فهمند. اگر آنها نسبت به تعهدات خود و قطعنامه ۲۲۳۱ امضایی کردند در برابرش ایران هم امضا می کند و نه بیشتر. اگر فرمان صادر کردند در ایران هم فرمان صادر می شود.

وی اضافه کرد: اگر آنها اجرای موثر تعهدات خود را انجام دادند در این طرف هم تعهدات اجرا خواهد شد. امروز توپ در زمین آمریکا و واشنگتن است که برگردند و به تعهدات عمل کنند. ترامپ مرد و زندگی سیاسی اش تمام شد، اما برجام زنده ماند. حالا نوبت ۵+۱ است که به تعهدات خود عمل کنند و اگر این کار را انجام دهند بدانند ما هم عمل می کنیم.

رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: امروز بحمدالله دفتر سیاه ترامپ برای همیشه بسته می شود، هر ظالمی که سرنگون می شود ما می گوییم الحمدالله. البته ممکن است عده ای خوششان نیاید، ولی این دستور اسلام است. آدمی که امروز حکومت منحوسش پایان می یابد میراث بدی از خود در این ۴ سال به جای گذاشت. میراث ترامپ دو قطبی کردن جامعه آمریکا بود. می بینید که در روز تحلیف رئیس جمهور جدید، واشنگتن به یک پادگان نظامی تبدیل شده است و این از ثمرات کارهای ناشیانه و مستبدانه ترامپ است که این دو قطبی را ایجاد کرد.

وی ادامه داد: انزوای سیاسی آمریکا دیگر میراث ترامپ است. آمریکا در سیاست هایش در این ۴ سال تنها ماند. آنها در مسئله فلسطین، آن جایی که روبه روی برجام ایستادند و در سازمانهای بین المللی تنها ماندند. آمریکا در سازمان ملل و شورای امنیت حداقل در ۴ نوبت تنها ماند. در سال ۹۷ که ریاست شورای امنیت را خودش بر عهده گرفت تمام ۱۴ عضو در حضورش علیه او صحبت کردند و این فضاحت بزرگی در تاریخ آمریکا بود.

روحانی با اشاره این که در هر موردی که آمریکا در برابر برجام و ایران ایستاد شکست خورد، یادآور شد: آمریکا در قطعنامه ۲۲۳۱ شکست خورد و آن جایی که آمد جلوی اجرایی نشدن تحریم تسلیحاتی ایران را بگیرد و یا آن جایی که خواست اسنپ بک را اجرا کند یا کاری کند کمیته های تحریم باقی بماند، باز هم شکست خورد. در چند مورد آمریکا به میدان آمد پیشنهاد رسمی داد و جهان را زیر و رو کرد، اما باز هم شکست خورد.

وی همچنین  عنوان کرد: حالا طول می کشد تا این ۴ سال کاری که ترامپ کرده پاک شود. از جمله این کارها بی اعتمادی جهان نسبت به امضا و تعهد آمریکا و تروریسم دولتی آمریکا بود. تا به حال ندیده بودیم که رئیس جمهور آمریکا صریحا اعلام کند که یک فرمانده نظامی کشور دیگری را که در کشور دیگری مهمان بوده ترور کرده و بعد هم بگوید من دستورش را دادم. تروریسم دولتی روی پیشانی کاخ سفید خورد و این کار را ترامپ کرد و امروز پایان حیات سیاسی این آدم بود که ۴ سال ظلم و تجاوز و عمل نکردن به تعهدات و زیر پا گذاشتن قطعنامه های بین المللی را داشت.

رئیس جمهور با تاکید بر این که امروز انتظار ما از آنهایی که قدرت را در کاخ سفید به دست می گیرند این است که به قانون و تعهدات خود بازگردند، تصریح کرد: توقع ما این است که در طول این ۴ سال تلاش کنند تمام لکه های سیاه ۴ سال قبل را پاک کنند. البته اگر پاک شدنی باشد؛ چرا که بعضی از این لکه ها در تاریخ ماند. آنها باید به قانون ، تعهدات ، معاهدات بین المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ بازگردند و البته اگر به قانون برگردند پاسخ ما هم مثبت خواهد بود. اگر صادقانه بیایند و صداقت خود را در عمل نشان بدهند طبیعی است که ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: تمام تلاش ترامپ، تندروهای آمریکا، اسرائیل و عربستان این بود که برجام را از بین ببرند اما برجام زنده ماند و امروز سرحال تر از قبل هم است. من از رسانه ها ، دوستان و آنهایی که با دولت میانه خوبی ندارند می خواهم واقعیت را بگویند، آن چه در این سه سال بر سر ما آمد توطئه های ترامپ بود. اگر ما مثل همیشه نفت می فروختیم و بانک و بیمه و کشتیرانی ما مثل قبل فعالیت داشتند شرایط ما کاملا متفاوت بود. همه اینها توطئه آنها بود البته در اهدافشان که از بین بردن نظام و کشاندن مردم به خیابان بود صد در صد شکست خوردند، ولی به هر حال به مردم فشار وارد شد.

وی ادامه داد: ما امروز آمادگی داریم اگر طرف مقابل با صداقت به میدان بیاید مسائل را حل و فصل کنیم و معتقدیم که خیلی سریع می توان مسائل را حل و فصل کرد. اگر آنها به تمام تعهدات خود عمل کنند هر ساعتی که شروع به عمل بکنند ما ساعت بعد عمل می کنیم. البته ما برنامه های خود را هم پیش خواهیم برد. باید به مردم بگویم که شرایط سه سال پیش تکرار نخواهد شد و آن رنجی که در این سه سال مردم کشیدند تکرار نمی شود. آمار هم این واقعیت را به ما می گوید امروز قیمت ارز به سمت تعادل می رود و قیمت مسکوکات انتظار مردم و سایر آمارها هم همه این واقعیت را نشان می دهند.

رئیس جمهور با تاکید بر این که برای دنیا و ملت ایران روشن شده که سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی علیه ایران صد درصد شکست خورده است، عنوان کرد: درست است که مردم در این مدت رنج بسیاری کشیدند و صبورانه تحمل کردند اما شکست این سیاست برای ما مبرهن است و از آن عبور کردیم. در این یک سال که کرونا اضافه شد باز مردم در صحنه بودند و باز ترامپ جنایت جدیدی مرتکب شد. آنها برای خرید واکسن مانع ایران شدند و برای خرید دارو سنگ اندازی کردند و در هر جایی هر اقدامی توانستند علیه منافع ملی ایران انجام دادند، ولی در هدف نهایی خود شکست خوردند. امروز مسیر صادرات غیر نفتی ما تقریبا در حال عادی شدن است و در صادرات نفتی هم شرایط ما از ماه های پیش به مراتب بهتر است و صادرات فرآورده های نفتی هم در مسیر درست حرکت می کند که همه اینها به معنی شکست سیاست آمریکا علیه ایران است.

روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به نظرات بنیانگذار انقلاب اسلامی درباره اهمیت رای مردم اظهار کرد: امام در مرداد سال ۵۸ جمله ای دارند که الان اگر کسی یا روزنامه ای آن را بنویسد ممکن است او را احضار کنند و بگویند این چه حرفی است که گفته ای؛ من این جمله امام را می خوانم و ببینید چقدر از تفکر امام فاصله گرفته ایم. امام خطاب به منتخبین مجلس خبرگان قانون اساسی می فرماید که اکثریت هر چه گفتند آرای ایشان معتبر است ولو به ضرر خودشان باشد. شما که ولی آنها نیستید شما فقط وکیل آنها هستید مردم خودشان مصالح خودشان را می دانند.

وی اضافه کرد: می بیند که طبق نظر امام ما ولی مردم نیستیم و ما فقط وکیل هستیم؛ همه ما در دولت و مجلس با آرای مردم سر کار آمدیم و این خیلی مهم است که ما در جمهوری اسلامی ایران که ثمره ۱۶ سال مبارزه و ایثار و رهبری امام بود تا روزی می مانیم که این دو اصل جمهوریت و اسلامیت را مدنظر قرار دهیم و در مساله جمهوریت مردم سالاری، آرای مردم و نظر اکثریت همیشه مهم است آن هم در نظامی که همه مسوولان از بالا تا پایین با رای مردم انتخاب می شوند.

روحانی با بیان این که امام همیشه بر دو مسئله توکل به خدا و اعتماد به مردم تاکید داشت خاطر نشان کرد: امام اسلام را با نظر اکثریت جامعه کنار یکدیگر قرار می داد. پس وقتی اسلام و احکام در جامعه ما می تواند حاکمیت داشته باشد که ما بتوانیم اکثریت مردم را به خوبی با اسلام آشنا کنیم. امیدوارم ما بتوانیم از اسلام یک تفسیر صحیح و بدون تحریف به جامعه ارائه کنیم و نه اسلام افراطی و نه اسلام خرافی. یک عده اسلام افراطی را معرفی می کنند و یک عده اسلام خرافی را که اسلام هیچ کدام از این دو نیست؛ اسلام یک دین عقلانی است که بر مبنای احکام خدا است و آن احکام هم بر مبنای فطرت انسانی است.

وی با اشاره این که در طول همه این سالها در همه جا مردم در صحنه بودند و فداکاری کردند اظهار کرد: در این انقلاب همیشه ما تنها بوده ایم هیچ دولت و قدرت و ابرقدرتی در ۱۶ سال مبارزه نهضت اسلامی از مبارزین این سرزمین حمایت نکرد. بعد از پیروزی انقلاب هم در آن یک سال و نیم دو سالی که انقلاب داشت تثبیت می شد و گروه هایی به دنبال جدایی طلبی در مناطق مختلف بودند باز هم ما برای آرامش و امنیت کشور تنها بودیم. در جنگ تحمیلی هم ما تنها بودیم و دیگران همه طرف متجاوز بودند و امروز هم در مسئله تحریم که سالها در فشار تحریم بوده ایم و در این سه سال با جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی مواجه ایم باز هم تنها بوده ایم و فقط این مقاومت مردم بوده است که به ما کمک کرده و باعث پیروزی ما شده است.

روحانی با بیان این که آمریکا فشار حداکثری را انتخاب کرد تاکید کرد: توقع ما این بود دوستان هم حمایت حداکثری را از دولت انتخاب می کردند بعضی این کار را کردند که خدا خیرش دهد ولی بعضی ها این کار را نکردند و این در تاریخ زندگی شان خواهد ماند که روزهایی که ما در میدان جنگ بودیم و در برابر یک آدم کثیف و مستبد ایستادگی می کردیم و تنها هم بودیم به جای این که ما را یاری و کمک کنند زبان دیگری را انتخاب کرده بودند که من نمی خواهم راجع آن زبان توضیح بدهم ولی زبان خوبی نبود. به هر حال ما امروز یک هدف یک کشور و یک قانون  و یک رهبر داریم.

وی ادامه داد: ما امروز یک مصالح و منافع ملی داریم حالا انتخابات ۱۴۰۰ جزوی از انتخابات است که مثل بقیه انتخابات انجام می شود و این همه نباید دولت را به خاطر انتخابات آینده اذیت کنید در انتخابات هم آن چه برای ما مهم است همانی است که امام گفته یعنی حضور اکثریت قاطع مردم. من چند بار از مقام معظم رهبری هم شنیده ام که ایشان همیشه در انتخابات چه به صورت عمومی و چه به صورت خصوصی فرمودند که این که در انتخابات چه کسی برنده شود مهم نیست و برای من مهم این است که اکثریت قاطع مردم حضور پیدا کنند. اگر اکثریت مردم پای صندوق آرا آمدند ما پیروزیم و اگر اکثریت پای صندوق نیاید ما شکست خوردیم حالا  هر کسی می خواهد در آن انتخابات رای آورده باشد.

روحانی اضافه کرد: همه باید تلاش کنیم و دولت و وزارت کشور همه توان خود را می گذارند. من هم از سیاسیون و احزاب خواهش می کنم که اولین هدف ما حضور حداکثری مردم پای صندوق رای باشد. حالا هر کسی هم که رای آورد قدمش برای کشور مبارک است و همه حمایت می کنند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۰ عنوان کرد: لایحه بودجه برای زندگی مردم سال آینده و اقتصاد کشور و تولید و صادرات و واردات و معیشت مردم بسیار مهم است. برنامه ای است که یک سال زندگی برای دولت و فعالان اقتصادی برنامه ریزی می کند. در لایحه بودجه جایی برای ادبیات غیر اقتصادی و غیر کارشناسی نیست و جای اتهامات نیست؛ در بودجه کسی این گونه حرف نمی زند من ۲۷ سال است که در بودجه هستم و برای اولین بار امسال ادبیاتی می بنیم که ناپسند است. من ۲۰ سال نماینده مجلس بودم و لایحه مجلس را بررسی کردیم در ۷ سال گذشته هم ما به مجالس گذشته لایحه دادیم و امسال با همیشه متفاوت است؛ چرا این جور است نمایندگان محترم مجلس باید بدانند ما باید با هم همکاری کنیم و مردم از ما همکاری می خواهند من و شما وکیل مردم هستیم و رای مردم را داریم پس باید با هم همکاری کنیم و در کنار هم باشیم.

وی همچنین تاکید کرد: بودجه جای ادبیات سیاسی نیست، بلکه جای اعداد و ارقام و محاسبه و قانونگذاری برنامه سال آینده و حساب و کتاب است. بودجه جای شعار نیست که حالا من شعار بدهم و آن یکی شعار بدهد من بلدم این شعارها را جواب بدهم ولی اصلا مردم این چیزها را از ما نمی خواهند که حالا انها شعار بدهند و من جواب بدهم بلکه مردم بودجه خوب، زندگی بهتر و معیشت بهتر می خواهند.

روحانی با اشاره به فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت روزانه در بودجه آینده تاکید کرد: چرا ما این رقم را برای نفت گذاشتیم ما این دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را گذاشیم چون خواستیم به دنیا اعلام کنیم فشار حداکثری و تحریم شکست خورده است. اما بعضی ها به این موضوع توجه نکردند که معنی این کار چیست و با ما جر وبحث کردند که ایا می توانید بفروشید ما داریم به دنیا پیام می دهیم و می گوییم ترامپ فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی شکست خورده و می گوییم این مقدار می فروشیم و شما هی تردید می کنید.

روحانی ادامه داد: می گویید باید در بودجه سهم نفت و ارزش پول ملی بیشتر باشد ولی آیا این کار را در بودجه کرده اید. ماحصل فروش دو میلیون و ۳۰۰ بشکه نفت در بودجه ۱۹۹ هزار میلیارد تومان بوده و آقایان آمدند آن را یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت کردند اما رقمش ۲۳۰ هزار میلیارد تومان شده است یعنی یک چشم بندی عجیبی انجام شده نفت کم شده اما پولش بیشتر شده است! در تاریخ این چشم بندی سابقه ندارد.

روحانی همچنین خاطر نشان کرد: ۳۱ هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه به نفت را بیشتر کردند؛ هر کسی که ۴ عمل اصلی را بلد باشد می تواند محاسبه کند که چکار کرده اید. ما دلار را در بودجه بین ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان محاسبه کردیم اما شما دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ حساب کردید. شش هزار تومان ارزش پول ملی را کم کردید تا حساب و کتابتان جور شود.  اینها عدد و رقم است ومشخص می شود و دم خروس اینجا بیرون می زند.

رئیس جمهور اضافه کرد: اصول ما در چشم انداز بودجه اقتصاد روشن ، شکست تروریسم اقتصادی، بالا بردن ارزش پول ملی اصلاح معیشت مردم، فروختن اموال دولت و کوچک سازی و چابک کردن دولت بوده و خواهش ما از نمایندگان مجلس این است که در این زمینه با ما همکاری کنند. ما در بودجه گفته ایم کالاهای اساسی باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد و اگر خواستید تغییر بدهید این امر باید در اختیار دولت باشد. چطور امروز می خواهید تغییر بدهید و ۴ ماه بعد اجرا شود. پس تکلیف این ۴ ماه و سوءاستفاده و رانتی که ایجاد می شود چه می شود. من از کمیسیون تلفیق ونمایندگان خواهش می کنم که با همکاری وهماهنگی دولت بحث بودجه را پیش ببرند.

رئیس جمهور در بخش پایانی صحبتهای خود به افتتاح طرح های عمرانی توسط دولت اشاره کرد و گفت: ما تا امروز ۷۳ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی تخصیص داده ایم و ۶۳ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم که نسبت به پارسال ۶۹ درصد افزایش دارد. ما فردا افتتاح بسیار مهمی داریم که نشان می دهد چه بلایی بر سر  تحریم حداکثری آمده است فردا پالایشگاه گاز بید بلند دو که سه میلیارد دلار برای آن هزینه شده افتتاح می شود. با این افتتاح تمام  فلرها و گازهایی که در فضا می سوخت جمع می شود که کمک بسیارمهمی برای محیط زیست و جلوگیری از اتلاف منابع است؛ یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری در ابتدای دولت به من فرمودند همین بود که برای فلرها یک فکری بکنید این طرح در دولت قبل شروع شده بود و در ابتدای این دولت ۱۸ درصد آن اجرایی شده بود و ۸۲ درصد آن در این دولت نهایی شده این یک پالایشگاه نیست بلکه یک شهر بزرگ است و فردا در یکی از پنجشبنه های درخشان افتتاح برای ماست.

وی ادامه داد: از زمان رژیم پهلوی تا سال ۹۲ تنها ۱۴ هزار روستای ما گاز داشتند و امروز بیش از ۳۲ هزار روستا گاز دارند که تا پایان دولت به ۳۵ هزار روستا خواهد رسید. ۹۵ درصد مردم در شهر و روستا از گاز استفاده می کنند و ما به استان سیستان و بلوچستان که از گاز محروم بود گاز رسانده ایم. تولیدگاز ما در پارس جنوبی نسبت به سال ۹۲ حدود دو نیم برابر شده است. عده ای هم می گویند برجام چکار کرده است یکی همین ۱۷ فاز در پارس جنوبی است که به نتیجه رسیده و ما بعد از اجرا شدن برجام بود که توانستیم کمپرسورها را بیاوریم و این کار را صورت بدهیم.

روحانی در پایان اظهار کرد: ما در بنزین و گازوئیل وارد کننده بودیم و تازه به ما نمی فروختند، اما امروز در این زمینه روی پای خودمان ایستاده ایم و صادر کننده هستیم. ما امروز روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید می کنیم که اکثر آن یورو ۴ و ۵ است. در پتروشیمی هم کار بزرگی صورت گرفته و امسال ۱۷ طرح پتروشیمی افتتاح می کنیم که  ۸ الی ۹ تای آن تا حالا افتتاح شده است. همه این کارها در شرایط تحریم و فشار حداکثری صورت گرفته و باید از مردم و همه کسانی که این کارها را انجام دادند تشکر کنیم. دولت با سیاست درست اقتصادی و سیاست خارجی توانست این راهبرد را پیش ببرد و امیدوارم همه همکاری کنند تا این راه ادامه پیدا کنند.


نظر شما :