آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی در گام آخر

۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۴ کد : ۲۰۰۰۳۷۹ سرخط اخبار

گزارش ها حاکی است کره جنوبی و ایران بر سر طرحی برای پرداخت بخشی از دارایی های ۷ میلیارد دلاری بلوکه شده ایران که در حال حاضر در کره جنوبی مسدود شده است، به توافق رسیده اند. رییس بانک مرکزی ایران گفته است این رقم با یک میلیارد دلار آغاز می شود.

به گزارش ایرنا،  پس از خروج دولت دونالد ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک - معروف به توافق هسته ای ایران یا برجام - در سال ۲۰۱۸، تحریم های اقتصادی ایران مجدداً اعمال شد . این امر منجر به مسدود شدن ۷ میلیارد دلار پول ایرانی ناشی از فروش نفت در دو بانک کره جنوبی شد.

وزارت خارجه کره جنوبی پیش از این اعلام کرده بود دو کشور با روش های خاص در مورد استفاده از بخشی از وجوه بلوکه شده ایران توافق کرده اند. مقامات وزارت امور خارجه کره جنوبی و مسئولان بانک مرکزی ایران در تازه ترین نشستی که در این مورد داشتند اعلام کردند در مورد تعیین مقدار پول برای انتقال و مسیر انتقال آن به منظور کسب رضایت وزارت خزانه داری ایالات متحده به تفاهم رسیده اند.

در چارچوب طرح آزادسازی دارایی های ایران که به گفته همتی رییس کل بانک مرکزی ایران از یک میلیارد دلار آغاز می شود کره جنوبی بخشی از وجوه مسدود شده ایران (۱۶.۲۵ میلیون دلار) را به عنوان حق عضویت تهران در سازمان ملل متحد پرداخت می کند.

با این حال گزارش های جدید حاکی از آن است که کره جنوبی و ایران علاوه بر این ۱۶ میلیون دلار، در مورد جزئیات انتقال بخش بزرگتری از وجوه بلوکه شده از طریق کانالی به نام «توافق نامه تجارت بشردوستانه سوئیس» نیز توافق کرده اند.

این کانال سوئیسی در فوریه سال ۲۰۲۰ به عنوان راهی برای صادرات لوازم بشردوستانه به ایران با تصویب دولت ترامپ ایجاد شد. بر اساس این طرح، کالاهای بشردوستانه مانند داروها و مواد غذایی با پرداخت تضمین شده توسط بانک های سوئیس در این کشور خریداری و به ایران صادر می شود. تا پیش از این، دولت ایران به دلیل کارشکنی های مستمر و متعدد دولت ترامپ، نگاه منفی به آن کانال داشت.

 رییس کل بانک مرکزی ایران روز چهارشنبه هفته گذشته در تازه ترین اظهارات خود در این مورد گفت: پولی که بانک مرکزی از کره جنوبی طلب دارد ۷ میلیارد دلار است، اما قرار شده که پرداخت‌ها حداقل با یک میلیارد دلار آغاز شود.

«عبدالناصر همتی» در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره توافق ایران و کره جنوبی در زمینه انتقال منابع ارزی افزود: کره جنوبی خود خواستار مذاکره برای پرداخت شده است و راه را به آنها نشان داده‌ایم و دستور پرداخت صادر شده، بنابراین هر زمانی که بخواهند این پرداخت انجام می‌شود و چنانچه پرداخت عملیاتی نشود، پیگیری های لازم انجام خواهد گرفت.

همتی با بیان اینکه باید با توافق به جلو پیش برویم و ببینیم براساس توافق چگونه می توان اقدام مربوطه را با موفقیت به پایان رساند گفت:‌ مذاکرات گسترده با کشورهایی مانند عمان، ژاپن، عراق و کره جنوبی را آغاز کرده‌ایم، اکنون فضای بهتری حاکم شده و کارها بتدریج پیش خواهد رفت.

رئیس کل بانک مرکزی و سفیر کره جنوبی در ایران هفته گذشته در جلسه‌ای که به درخواست سفارت کره جنوبی برگزار شد، در زمینه نحوه جابجایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره جنوبی توافق کردند.

وزارت امور خارجه کره جنوبی یک روز بعد از این نشست با صدور بیانیه ای اعلام کرد: دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی پس از رایزنی با ایالات متحده آزاد خواهد شد.

یونهاپ گزارش کرده بود تهران سئول را تحت فشار قرار داده است تا حدود ۷ میلیارد دلار از دارایی های خود را که به دلیل تحریم های ایالات متحده در دو بانک کره جنوبی مسدود شده است، آزاد کند. سئول در حال مذاکره با واشنگتن در مورد راه های آزادسازی پول بدون نقض تحریم ها از جمله گسترش تجارت بشردوستانه با تهران است.

اما وزارت امور خارجه کره جنوبی در همین راستا بدون ارائه جزئیات بیشتر از این پیشنهادها تایید کرد که کشورش در حال مذاکره با ایران در مورد روش های استفاده از دارایی های مسدود شده است و طرف ایرانی رضایت خود را نسبت به پیشنهادهایی که ارائه شده ابراز داشته است.

این وزارتخانه گفت: آزادسازی دارایی ها از طریق مشاوره با کشورهای مرتبط از جمله ایالات متحده انجام خواهد شد.

اما در این میان مقامات آمریکایی هم به این موضوع واکنش نشان دادند به طوری که «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا و کره جنوبی درباره آزادسازی دارایی های ایران در سئول گفت و گو کرده اند. اگرچه هنوز هیچ پولی منتقل نشده است.

جدی شدن موضوع آزادسازی دارایی های ایران در سئول، بیانگر دور جدید دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در روابط خارجی است . ایران و کره جنوبی در طول تاریخ روابط دوستانه و خوبی با یکدیگر داشتند و روابط دو کشور هم همواره رو به رشد بوده است اما در سال های اخیر به دلیل تحریم های آمریکا و فشارهای دولت ترامپ بر دولت سئول، این روابط به دلیل مسدود شدن دارایی های ایران دچار چالش شده بود که امید است با حل این موضوع، روابط به سطح عادی برگردد.


( ۲ )

نظر شما :