طالبان: جایگزینی برای توافقنامه دوحه وجود ندارد/ کابل: چندان موثر نبود

۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۴ کد : ۲۰۰۰۴۵۴ سرخط اخبار

در سالگرد امضای توافقنامه دوحه میان طالبان و آمریکا، طالبان اعلام کرد که این گروه سهم خود را براساس این معاهده پرداخته و اکنون زمان برداشتن گامهای عملی به سوی صلح است.

به گزارش ایسنا به نقل از خامه پرس، این گروه تاکید کرده است هرگونه جایگزینی برای این معاهده شکست روند صلح را به دنبال خواهد داشت.

طالبان این توافقنامه را یک توافقنامۀ تاریخی خوانده و خواهان رهایی زندانیان طالبان و حذف نام‌ رهبرانش از فهرست سیاه سازمان ملل متحد  شده‌ است. 

این گروه تاکید کرده که آنها به تعهدات خود پایبند بوده و معاهده دوحه را نقض نکرده‌اند.

طالبان همچنین گفته است که اجرای توافقنامه باید در بهبود شرایط موثر باشد و از  بیراهه رفتن جلوگیری شود.

طالبان مدعی شده که حملات و ترورهای هدفمند ارتباطی با آنها نداشته و برخی افراد و گروه‌های مرتبط خارجی عامل حملات به غیرنظاماین برای بد نشان دادن اوضاع و بحرانی کردن شرایط هستند.

این توافقنامه  سال گذشته میان آمریکا و طالبان در دوران حکومت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، در دوحه امضاء شد.

بر اساس این توافقنامه، تمامی نیروهای خارجی باید تا اول ماه مه سال جاری میلادی، از افغانستان خارج شوند. طالبان نیز باید روابط شان را با گروه‌های تروریستی مانند القاعده، قطع کرده، خشونت‌ها را کاهش دهند و نیز گفت‌وگوها را با حکومت افغانستان، آغاز کند.

با این حال جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که این توافقنامه را، بازنگری خواهند کرد.

اما وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید این سند در کاهش خشونت‌ها و بهبود وضعیت چندان موثر نبوده است.

مقام‌های این نهاد می‌گویند شرایط اصلی این توافق که کاهش خشونت، قطع رابطه با گروه‌های تروریستی و پیشرفت مذاکرات "بین‌افغانی" بود، عملی نشده و جنگ هنوز ادامه دارد.

سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح در نشستی در کابل هرچند از موثر نبودن توافقنامه دوحه انتقاد کرد ولی تاکید کرد روندی که در دوحه جریان دارد، باید ادامه یابد.

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در حالی که از نقض مفاد اصلی توافنقامه دوحه از سوی طالبان انتقاد می‌کند، می‌گوید هنوز هم امیدواری هست فرصت به میان آمده برای پایان جنگ که در نتیجه امضای این سند، ضایع نشود.

او نیز در پیامی گفته که طالبان تعهدی برای پیشبرد جدی گفت‌وگوهای صلح با دولت را ندارند.

شورای امنیت ملی افغانستان نیز در یک پیام ویدئویی گفته که توافقنامه دوحه، توقعات افغان‌ها را برای صلح و تامین امنیت برآورده نکرد.

رحمت الله اندر، سخنگوی این اداره گفته که این سند تنها آتش‌بس برای آمریکایی‌ها را تامین کرد و همچنان "رابطه میان طالبان و افغان‌ها در قتل و ترور و وحشت محدود ماند."

به گفته او، در توافقنامه دوحه برای افغان‌ها امیدواری وجود ندارد.

این نهاد چند روز پیش نیز از این سند انتقاد کرد و گفت که در روند صلح موثر نبوده و در زمان امضای آن با حکومت افغانستان مشورت صورت نگرفته بود.

اندر از بعضی اصطلاحات در این سند چون "کاهش خشونت‌ها" انتقاد کرده و گفته بود این اصطلاحات رضایت به ادامه بخشی از جنگ در افغانستان را نشان می‌دهد.

توافق صلح آمریکا و طالبان

توافقنامه صلح آمریکا و طالبان درست یک سال پیش به امضا رسید. به اساس این سند که در دوحه امضا شد، طالبان باید حملات به نیروهای آمریکایی را متوقف کند، سطح خشونت‌ها را به شدت کاهش دهد و گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان را پیش ببرد. آمریکا نیز در مقابل به اساس این سند تعهد داده که به تدریج از شمار نیروهایش در افغانستان بکاهد و تا مه ۲۰۲۱ آنها را کاملا خارج کند.

آمریکا به اساس همین سند شمار نیروهای آمریکایی را در افغانستان نخست از ۱۴ هزار به ۸۶۰۰، بعدتر به ۴۵۰۰ و ماه پیش به ۲۵۰۰ سرباز کاهش داد.

در حالی که زمان کمی به تعهد آمریکا به اساس این سند برای خروج کامل از افغانستان باقی مانده، شماری از سیاستمداران آمریکایی از حکومت‌شان خواهان باقی ماندن برای زمان بیشتر در این کشور شدند اما طالبان از عواقب نقض توافقنامه دوحه به آمریکاییان هشدار دادند.

روند گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان نیز که به اساس همین سند آغاز شده، در دور دوم که حدود یک ماه پیش آغاز شد، بسیار به کندی به پیش می‌رود.

بسیاری نیز به این باورند که طالبان برای ادامه این روند منتظر مشخص شدن سرنوشت توافقنامه صلح این گروه با آمریکا و خروج نیروهای خارجی از افغانستان هستند.


نظر شما :