بایدن بر سر دو راهی

۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۴ کد : ۲۰۰۰۵۰۱ سرخط اخبار

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه نشست شورای حکام را آزمونی برای اثبات ادعا‌های بایدن در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانست.

بایدن بر سر دو راهیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای رامین مهمانپرست در گفتگویی رادیویی در خصوص مواضع نشست شورای حکام در قبال ایران اظهار کرد: حساسیت خاصی نسبت به این نشست ایجاد شده است؛ البته نه از این منظر که تصمیمی درباره ایران بگیرند؛ بلکه دولت جدید ایالت متحده ادعا‌های زیادی در جهت محکومیت دولت قبلی داشت.
وی با اشاره به وعده‌های بایدن و حل مشکلات از طریق دیپلماسی گفت: بایدن و افرادی که قرار بود در دولت جدید همکاری کنند، عملا اقدامی کردند که نشان از نبود هیچ تفاوت و فرقی در راهبرد اصلی دولت ایالات متحده نسبت به گذشته دارد.
آقای مهمانپرست با بیان اینکه در دولت‌های آمریکا تنها روش‌ها متفاوت است، افزود: ترامپ می‌گفت ما درپی توافقی دیگر هستیم که حضور منطقه‌ای ایران را در نظر گیرد و بایدن می‌گفت ما برجام را قبول داریم، ولی این توافقنامه کامل نیست و فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای را باید در برگیرد.
وی با اعلام اینکه هر دو یک سخن را به دو شیوه مختلف می‌زنند، گفت: پاسخ قاطع ایران روشن است؛ آمریکایی‌ها باید بر اساس موافقنامه برجام و بدون هیچ حرف و سخنی به برجام باز گردند و تحریم‌های غیر قانونی دوره ترامپ را لغو کنند.
آقای مهمانپرست تصریح کرد: شورای حکام صحنه آزمایشی برای آمریکایی هاست که باید نشان دهند درپی حل مشکلات از طریق دیپلماسی هستند و ما در این زمینه، حسن نیت خود را نشان داده‌ایم.
این تحلیلگر حوزه سیاسی یادآور شد: ایران یکسال پس از خروج برجامی آمریکا، به تعهدات پایبند ماند و گزارش‌های آژانس نیز تایید کرده است فعالیت‌های ما صلح آمیز است؛ اما بعد از یکسال، در اقدامی متقابل و در چارچوب برجام تصمیم گرفتیم تعهدات خود را کاهش دهیم.
آقای مهمانپرست خاطرنشان کرد: بایدن بر سر یک دو راهی قرار دارد که یا باید به ادعا‌های انتخاباتی خود عمل کند و با لغو تحریم‌ها، زمینه را برای بازگشت به نقطه سابق فراهم آورد و یا اگر دنبال بهانه جویی و سیاسی کاری‌های عمومی آمریکاست، نیت‌شان در نشست شورای حکم مشخص خواهد شد.
وی گفت: پیش نویس قطعنامه‌ای روز پنجشنبه در محکومیت ایران بین اعضای شورای حکام توزیع شده و اگر این نشست به سمتی رود که فقط ایران را تحت فشار قرار دهند، از سوی ما به هیچ وجه پذیرفته نیست و آن‌ها باید تبعات این رفتار متناقض خود را بپذیرند.
آقای مهمانپرست افزود: افکار عمومی دنیا هم متوجه خواهند شد که مجددا بعد از دوره طولانی که در زمان برجام به تعهدات باقی ماندیم، پروتکل الحاقی را متوقف کردیم، اما قبل از آن فضایی را ایجاد کردیم که آن‌ها در دوره‌ای سه ماهه فرصت داشته باشند و بهانه جویی نکنند.
وی همچنین گفت: اینجا نقطه‌ای است که آمریکا و اروپا که سیاست‌های یکدیگر را حمایت می‌کنند، آن‌ها در مقطع حساسی قرار گرفته‌اند و مواضع ما کاملا روشن است.


( ۱ )

نظر شما :