مشاور اردوغان: آمریکا می‌خواهد از پرونده خاشقجی برای اعمال سیاست خود در خاورمیانه استفاده کند

۱۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۵ کد : ۲۰۰۰۵۶۳ سرخط اخبار

مشاور رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد، آمریکا می‌خواهد از گزارش سیا در خصوص قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی به عنوان ابزاری برای سیاست ویژه خود در خاورمیانه استفاده کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یاسین اوکتای، مشاور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به نفع عدالت عمل نمی‌کند و بایدن می‌خواهد از پرونده خاشقجی به عنوان برگ برنده‌ای علیه عربستان و همچنین از نام خاشقجی به عنوان وسیله‌ای برای تحقق اهداف پلید خود استفاده کند.

یاسین اوکتای در ادامه افزود، هدف نخست در خصوص این پرونده، تحقق عدالت است.

وی همچنین تصریح کرد، دولت بایدن در این پرونده به دنبال عدالت و یا پیروزی ارزش‌های انسانی نیست بلکه برعکس می‌خواهد از آن به عنوان ابزاری برای سیاست ویژه خود در خاورمیانه استفاده کند زیرا آمریکا به چنین موضوعاتی تا حدی که با منافعش سازگار باشد، اهمیت می‌دهد؛ بنابراین اهمیت دادن یا ندادن به این موضوع به میزان منافع ایالات متحده بستگی دارد.

مشاور اردوغان، سیاست دولت بایدن را با سیاست‌های صهیونیستی مقایسه کرد و گفت: سردسته ظلم در خاورمیانه "اسرائیل" است پس چرا ما باید انتظار داشته باشیم سیاست بایدن در خاورمیانه به سمت عدالت پیش برود با اینکه او خودش بزرگترین نماینده صهیونیست‌ها است.

در همین راستا، این مسئول ترکیه‌ای از سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب خواست که موضوعات مربوط به نقض حقوق بشر را مورد بررسی قرار دهند و در راستای دستیابی به یک جایگاه آزاد، قوی و شرافتمندانه برای مسلمانان جهان قدم بردارند.

خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی و ستون‌نویس واشنگتن پست در ۵۹ سالگی در داخل ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول در تاریخ دوم اکتبر ۲۰۱۸ کشته شد.

در نهایت عربستان اعتراف کرد که خاشقجی طی "عملیاتی توسط نیروهای خودسر" کشته شد اما هر گونه دست داشتن ولیعهد در این عملیات را تکذیب کرد. پس از آنکه حکم اعدام برای پنج تن از متهمان دست داشتن در این جنایت صادر شد، با گذشت خانواده خاشقجی، این حکم به ۲۰ سال زندان تقلیل یافت.

جمعه، دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده خلاصه‌ای از گزارش سیا را منتشر کرد که محتوای آن تاکید دارد محمد بن سلمان با ربودن یا کشتن خاشقجی موافقت کرده است.

در این گزارش آمده است: "ما چنین ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نقشه عملیاتی برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در استانبول ترکیه را تأیید کرده است."

در بخش دیگری از این گزارش همچنین آمده است: "بر اساس این که ولیعهد عربستان بر تمامی تصمیم‌گیری‌ها در این کشور نظارت دارد، با توجه به دخالت مستقیم یکی از مشاوران اصلی و گروهی از اعضای کادر حفاظت محمد بن سلمان در عملیات مورد نظر و نیز با توجه به این موضوع که ولیعهد از به کارگیری اقدامات خشونت‌آمیز برای خاموش کردن مخالفان در خارج از کشور، از جمله خاشقجی حمایت کرده است، ما به این ارزیابی رسیدیم."

وزارت امور خارجه عربستان نیز روز (شنبه) در واکنش به گزارش سیا در مورد قتل جمال خاشقجی به شدت این گزارش را رد کرد و آن را نتیجه "استنباط نادرست" دانست!

انتهای پیام


( ۳ )

نظر شما :

توکل ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۸
واقعا اگر در امریکا رعایت حقوق بشر،ودفاع از ارزشهای دموکراتیک وجود داشت، چرا ۳ سال پیش که قاشقچی به قتل رسید، دولت ترامپ با در یافت میلیاردها دلار حق سکوت از بن سلمان موضوع را فریز کرد،وحالا هم نوبت دوشیدن به بایدون رسیده تا بن سلمان را مجددا بدوشند، ودوباره این سیکل معیوب هر موقع لازم شد به جریان اندازند،،واز قتل قاشقچی رانتخواری کنند، ولی در این میان حق با اردوغان است که میگوید : ۳ سال تمام به هر مرجعی جهت خونخواهی قاشقچی مراجعه کردیم ،با بی اعتنایی جواب رد دادند،ولی حالا باز زمان صورتحسابهای شخصی را به قتل قاشقچی پیوند میدهند،در صورتیکه تنها چیزی که برایشان مهم نیست قتل قاشقچی است....پس در این میان چرا ما کاتالیزور وابزار این رانتخواری شویم.