خودداری دادگاه ترکیه از پیوست گزارش آمریکایی پرونده خاشقجی

۱۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۹ کد : ۲۰۰۰۵۹۳ سرخط اخبار

دادگاه ترکیه در جله روز پنجشنبه خود برای شنود اظهارات شهود در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی، با ضمیمه گزارش آمریکا به این پرونده مخالفت کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جمال خاشقجی، نویسنده و روزنامه نگار مشهور سعودی که به یک منتقد شدید تبدیل شده بود، در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسید.
هفته گذشته، واشنگتن گزارش سرویس اطلاعاتی خود را منتشر کرد که طی آن محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی (MBS) متهم به دستور قتل خاشقجی شد.

 در سومین جلسه دادگاه غیر حضوری که در استانبول برگزار شد، خدیجه جنگیز، نامزد جمال خاشقجی خواستار اضافه شدن این گزارش در پرونده شد. اما رئیس دادگاه این درخواست را به دلیل "اضافه نکردن به پرونده"، رد کرد.

جنگیز در دادگاه عنوان کرد که گزارش آمریکایی "مسئولیت مستقیم" را به ولیعهد عربستان نسبت می دهد. بنابراین، ما درخواست داریم که این گزارش در پرونده مورد توجه قرار گیرد.

نامزد روزنامه نگار مقتول سعودی روز پنجشنبه گفت که رهبران جهان نباید با "قاتل" ارتباط برقرار کنند ، پس از گزارش سیا نتیجه گیری کرد که وی با قتل موافقت کرده است.

در مجموع ۲۶ سعودی، از جمله دو نفر نزدیک به MBS، به دلیل قتل خاشقجی به طور غیرحضوری در استانبول تحت محاکمه هستند.

ریاض تایید کرد که جمال خاشقجی در عملیاتی غیر مجاز کشته شده است. در یک دادگاه مبهم در عربستان ۵ نفر به اعدام محکوم شدند، اما مجازات آنها به ۲۰ سال زندان تقلیل یافت.

روابط بین آنکارا و ریاض، دو رقیب منطقه ای، پس از قتل خاشقچی به طور قابل توجهی تخریب شد. اما ترکیه، که به دنبال آرام کردن روابط با عربستان است، از اظهار نظر در مورد گزارش ایالات متحده که شامل MBS است، خودداری کرده است.
انتهای پیام


( ۲ )

نظر شما :

محمد امین ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۴
ترکها در طول تاریخ به مسلمانها خیانت نکرده اند ،به قولی از پشت ضربه نزده اند، هرچند ،روابط شان با عربستان تیره باشد ولی هر گز عربستان را به زیر پای امریکای کافر نمی اندازد، چطور که در اشغال عراق اجازه نداد سربازان امریکا از خاک ترکیه وارد عراق شوند، وامریکا از طریق خلیج فارس وارد عراق شد،واشغال کرد. که ۲۰ سال است ادامه دارد. وحتی باعث دشمنیهای امریکا با ترکیه شد مثل چودتا،pkkتحریم،وو.