توازنی در کار نیست

نکات مثبت صحبت های دکتر ظریف

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۲۲۰۰ اخبار داخلی نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید وحید کریمی
وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در اظهارات تجربی دکتر ظریف، آمریکا بیشترین همراهی در مقایسه با اروپا و شرقی ها داشته است. باید جسارت تجدید نظر در تعریف جایگاه ایران در سیاست بین الملل را داشته باشیم. 
نکات مثبت صحبت های دکتر ظریف

دیپلماسی ایرانی: صحبت های دکتر ظریف در گفت وگو با سعید لیلاز که اخیرا به صورت غیررسمی منتشر شد حاوی نکات مثبتی بود:

۱ - بین "سیاست بین الملل" و روابط بین الملل تفاوت وجود دارد. اولی واقعیت و دومی گمراه کننده است و پژوهش دانشجویان و اساتید باید بیشتر بر مبنای تحلیل باشد تا ارائه سند.

۲- تحلیلگران و نخبگان بدون سند، باید بر حدس و گمان تحلیل کنند تا از واقعیت دور نباشند. خیلی دنبال سند نباشیم که گمراه کننده خواهد بود و قدرت تحلیل را افزایش دهیم.

۳- تاریخ مکتوب ایران قابل اعتماد نیست و باید تلاش بیشتری به عمل آورد تا واقعیات را کشف کرد.

۴- نامردی روسیه و کلا عدم اعتماد بودن شرق، آن هم به دلیل نیاز چین و روسیه به غرب است بنابراین انتظار برای توازن بین شرق و غرب واهی است.

۵- میدان عملیات نطامی و دیپلماسی باید مکمل و میدان تقویت کننده دیپلماسی است و اگر دیپلماسی بر میدان تفوق داشته باشد؛ یعنی باج دادن و عقب نشینی و ضعیف بودن و .....

۶- شفافیت سیاسی برای نسلی که سیاست را دنبال و اجرا می کند؛ عالی و مفید و برای تدوین آینده بهتر است.

۷- آمریکا جدا "قدرت سخت" و قابل manipulate هست و در نوع برخورد با آمریکا با "خرد جمعی" باید تجدید نظر کرد.

۸ - در منطقه باید دوران گذار را تحمل و بر تثبیت جایگاه خود تاکید کنیم. شواهد حاکی از تلاش غرب برای حل و فصل منطقه توسط کشورهای منطقه است لذا هوشیاری و استقامت لازم است.

۹- نقش انگلیس مغفول مانده است و احتمالا دکتر ظریف اطلاعات تکمیلی بیشتری برای تصحیح افکار نخبگان در مورد ۳ کشور اروپایی ارائه دهد. ظاهرا در بین کشورهای ۱+۵ آمریکا همراه ترین با ایران بوده است که باید تامل و تعمق کرد و پیگیری شود.

۱۰- برای ارائه اطلاعات؛ از دکتر ظریف باید تشکر کرد.

نکته:

هیچ بعید نیست نزدیکی و توافق با چین نوعی بصیرت و فاصله گرفتن از روسیه و ایجاد موازنه با روسیه باشد. اخذ "رفیق جدید چینی" بعید است بتواند ایجاد کننده توازن با روسیه باشد زیرا روسیه در کره شمالی حامی چین است و متقابلا چین حامی روسیه در رابطه با ایران است.

در اظهارات تجربی دکتر ظریف، آمریکا بیشترین همراهی در مقایسه با اروپا و شرقی ها داشته است. باید جسارت تجدید نظر در تعریف جایگاه ایران در سیاست بین الملل را داشته باشیم. 

آمریکا به عنوان "قدرت سخت" برای نگارنده اثبات شده است و باید "قدرت نرم" تاثیرگذار بر آمریکا را خنثی و بلوغ سیاسی برای به خدمت گرفتن "قدرت سخت" آمریکا را در خدمت خود؛ همچون خواجه نصیر طوسی که آمریکای زمان خود؛ مغول را مهار کرد و به خدمت گرفت، در خود ببینیم و هدفمند در واشنگتن حضور رسمی داشته باشیم.

سید وحید کریمی

نویسنده خبر

دیپلمات و دکترای روابط بین الملل که در حال حاضر در گروه اروپا/امریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه فعالیت دارد. 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف انتشار فایل صوتی ظریف ایران و روسیه ایران و چین ایران و امریکا


( ۱۸ )

نظر شما :

رضا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۰:۵۵
در کوچه و بازار همه این مطلب را می دانند اما بعضی از مقامات ما فکر می کنند با لجبازی می توانند کارشان را پیش ببرند این افراد همان هایی هستند که اماممان خون به دل کردند وکاسه زهر را به دستشان دادند امامی که در روزگار جنگ موافق ادامه جنگ نبود به قول امام موسی صدرگاهی بعضی از اوقات نجنگیدن عین جنگیدن است