روشی که جای رفتار ترامپ را گرفته است

دوری از اسرائیل و کشورهای عربی و نزدیکی به ایران، سیاست اصلی بایدن

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۲۵۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
هیات اسرائیلی در واشنگتن حضور یافت تا پیامدهای بازگشت امریکا به برجام را گوش زد کند. اما باید خاطرنشان کرد که دولت بایدن سیاست دوری امریکا از اسرائیل و کشورهای عربی سنی را در پیش گرفته است.
دوری از اسرائیل و کشورهای عربی و نزدیکی به ایران، سیاست اصلی بایدن

دیپلماسی ایرانی: در زمینه ای از گام های دولت جو بایدن، اسرائیل ناگزیر است، استراتژی ای را تحقق ببخشد که امکان دور زدن امریکا و اجازه ندادن به ایران برای تبدیل شدن به قدرت هسته ای را فراهم سازد.

در روزهای اخیر، مصاحبه جنجالی محمد جواد ظریف در رسانه های گروهی غربی منتشر شده است. مشخص نیست که آیا تمامی سخنان ظریف صحت دارند یا خیر. اما، اگر حقیقت داشته باشند، در آن صورت ظریف به نکته بسیار مهمی اشاره کرده است: تمامی تصمیم ها در عرصه سیاست خارجی توسط آیت الله خامنه ای و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اتخاذ می شوند و وزارت امور خارجه هیچ کاره است.

از زمان انتخاب محمد خاتمی در سال 1997 میلادی به عنوان رئیس جمهوری ایران، هزاران مقاله منتشر شد مبنی بر این که رئیس جمهوری ایران و وزیرانش از کمترین اختیاراتی برای تصمیم گیری برخوردار نیستند.

زمانی که در سال 2013 میلادی، حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران انتخاب شد، اسرائیل تعداد بسیار زیادی سند در اختیار دولت باراک اوباما قرار داد که نشان می داد، روحانی کمترین نفوذی بر سیاست های حکومت ایران ندارد. اما باراک اوباما، جان کری و جو بایدن تمایل داشتند، دولت ایران را میانه رو بنامند تا بعدها بتوانند سیاست امریکا در قبال ایران را توجیه کنند.

ظریف در مصاحبه اش به نحوی سخن گفت که گویی جان کری، وزیر امور خارجه اسبق امریکا جاسوس است. او گفت که کری در خصوص تعداد حملات اسرائیل به پایگاه های ایران در سوریه به وی خبر داده است. باید خاطرنشان کرد که روابط دوستانه ظریف با کری از زمانی آغاز شد که ظریف نماینده ایران در سازمان ملل متحد بود. اما با این حال جان کری سخنان ظریف را رد کرده است.

پس از آن که در سال 2018 میلادی، خبر سرقت آرشیو هسته ای ایران توسط موساد منتشر شد، کولین کال در صفحه توییتر خود به این موضوع اشاره کرد که این آرشیو جعلی است و این عملیات اسرائیل فقط با هدف کشاندن امریکا به جنگ با ایران انجام شده است. اخیرا، تد کروز کال را مقام ضد اسرائیلی نامیده که در دولت بایدن فعالیت دارد. در حال حاضر، او مسئول موضع امریکا در مسائل امنیتی و ایران است.

مقامات رسمی امریکا از عراق درخواست کرده اند تا 4 میلیارد دلار متعلق به ایران را آزاد کند. دولت بایدن تلاش می کند تا کمک های مالی را در اختیار ایران قرار دهد و از این طریق، این کشور بتواند تحریم های اقتصادی امریکا را که هنوز لغو نشده اند، دور بزند.

در هفته گذشته، هیات اسرائیلی در واشنگتن حضور یافت تا پیامدهای بازگشت امریکا به برجام را گوش زد کند. اما باید خاطرنشان کرد که دولت بایدن سیاست دوری امریکا از اسرائیل و کشورهای عربی سنی را در پیش گرفته است.

منبع: یوروآسیا دیلی/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا بازگشت امریکا به برجام ایران و اسرائیل و امریکا ایران و اعراب جو بایدن دونالد ترامپ


( ۹ )

نظر شما :

مسعود ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۲
هرگز
افخمی ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۵
عراق با اجازه آمریکا میتواند پول ایران را آزاد کند.!!!!!!. خاک تو سر من افخمی والکاظمی.