وزیر خارجه چین: آینده افغانستان به رفتار طالبان بستگی دارد

۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۰:۳۳ کد : ۲۰۰۵۱۸۶ سرخط اخبار

وزرای خارجه چین و ترکیه در جریان یک تماس تلفنی به بررسی تحولات افغانستان پرداخته و روی موضع مشترک دو کشور در خصوص این کشور جنگ‌زده توافق داشتند.

به گزارش ایسنا، براساس بیانیه وزارت خارجه چین، روز چهارشنبه وانگ یی، وزیر خارجه چین تلفنی با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به درخواست او گفت‌وگو کرد. طرفین در خصوص وضعیت افغانستان به تبادل‌نظر پرداختند.

وانگ یی تاکید کرد شرایط در افغانستان به سرعت تغییر کرد و آنچه بعدا اتفاق خواهد افتاد، به سیاست طالبان افغانستان بستگی دارد. رهبران طالبان سیگنال‌های مثبتی به جهان ارسال کرده و می‌گویند مسائل مردم را حل کرده و آروزهای مردم را محقق خواهند کرد.

سخنگوی طالبان گفته است که این گروه امنیت سفارتخانه‌ همه کشورها در افغانستان را تامین می‌کند و مایل به برقراری رابطه با تمام کشورهاست و هرگز به کسی اجازه نیم‌دهد تا کشورهای دیگر را از اراضی افغانستان تهدید کنند.

وانگ یی از این سخنان استقبال کرده و انتظار دارد که این تعهدات به سیاست‌های و اقدامات قاطع تبدیل شوند. این سخنگوی طالبان همچنین پیشنهاد گفت‌وگوی فراگیر در افغانستان را مطرح کرد و اینکه این کشور دیگر قطب تولید موادمخدر و قاچاق موادمخدر نباشد. این هم یک سیگنال در مسیر درست است.

وزیر خارجه چین گفت، تنها پس از خروج نیروهای خارجی، مردم افغانستان فرصت دارند سرنوشت خودشان را به دست بگیرد و این کار ممکن می‌شود که اصل "تحت رهبری افغان‌ها و تحت مالکیت افغان‌ها" حقیقتا اجرایی شود.

این دیپلمات ارشد چین تاکید کرد که اکنون اقدام کلیدی یافتن مسیر بازسازی است که مناسب شرایط ملی افغانستان و مطابق با برنامه زمانی و مورد حمایت و درک مردم افغان باشد. بدین منظور، طالبان باید رسما از تمام نیروهای تروریست جدا شده و تدابیری برای سرکوب سازمان‌های تروریست خارجی مدنظر شورای امنیت از جمله جنبش اسلامی ترکستان شرقی بردارد.

وزیر خارجه چین با اشاره به اینکه افغانستان با مشکلات زیادی مواجه است، گفت با خروج نظامیان آمریکایی مسائل جدیدی ایجاد شده و خطر وقوع جنگ داخلی در افغانستان وجود دارد و پیشبرد روند بازسازی صلح به آرامی دشوار خواهد بود. به گفته او، جامعه بین‌المللی باید با جدیت از تمام طرف‌ها و گروه‌های قومی در افغانستان برای همکاری منسجم در این مسیر حمایت کند، تا فصل جدیدی در تاریخ افغانستان گشوده شود.

از طرف دیگر مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با اظهارات وانگ یی در خصوص افغانستان کاملا موافقت کرد. چاووش اوغلو گفت، دیدگاه‌ها و موضع چین در رابطه با وضعیت افغانستان کامل عینی و منصفانه است،  بر حق انتخاب مردم افغان تاکید دارد و همچنین طالبان را به انجام رفتار مسوولانه ترغیب می‌کند.

به گفته او، تمام طرف‌ها در افغانستان باید به یک راهکار فراگیر دست یابند و اجازه ندهند تا کشورشان دوباره مهد تروریسم شود. چاووش اوغلو گفت، صلح و ثبات در افغانستان برای کشورهای منطقه‌ای به ویژه ترکیه و چین اهمیت دارد. در حال حاضر، آرامش به تدریج در حال بازگشت به کابل است و طالبان سیاست‌های داخلی و خارجی در مسیر مثبت طراحی می‌کند. طرف ترکیه‌ای مایل به حفظ هماهنگی نزدیک و همکاری با طرف چینی است و اوضاع در افغانستان را به سمت مورد نظر در اولین فرصت ممکن هدایت می‌کند.

انتهای پیام


نظر شما :