روسیه: هیچ پیش‌شرطی برای حضور نظامی روسیه در افغانستان وجود ندارد

۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۰:۳۵ کد : ۲۰۰۵۱۹۱ سرخط اخبار

دبیر شورای امنیت روسیه تاکید کرد، هیچ پیش شرطی برای حضور نظامی روسیه در افغانستان وجود ندارد و وضعیت این کشور باید از طریق گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز حل شود.

به گزارش ایسنا، نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه به روزنامه ایزوستیا گفت: هیچ پیش شرطی برای حضور نظامی روسیه در افغانستان وجود ندارد. ما بر تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک در مورد افغانستان تمرکز خواهیم کرد و به دنبال راه‌هایی برای ایجاد گفت‌وگوی بین افغان‌ها و حل مسالمت‌آمیز مشکلات موجود در این کشور به همراه شرکایمان خواهیم بود.

این رئیس سرویس امنیتی روسیه گفت که مدتی قبل یک چارچوب مشورتی درباره افغانستان در مسکو ایجاد شده بود و "با موفقیت در حال فعالیت است." پاتروشف ادامه داد: علاوه بر این، ما برای نقش هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در مورد تلاش‌های بین‌المللی در حل و فصل مساله افغانستان اهمیت زیادی قائل هستیم.

به گفته او، روسیه آماده گفت‌وگو با مقامات افغان است که به اراده مردم احترام می‌گذارند و به دنبال ایجاد یک کشور شکوفا هستند.

پاتروشف تاکید کرد: روسیه علاقمند است تا افغانستان صلح‌آمیز، متحد و در حال توسعه را که هیچ خطری برای منطقه ایجاد نمی‌کند، ببیند. ما آماده گفت‌وگو با مقامات هستیم، که برخواسته از اراده مردم باشد و خواسته‌های آنها را دنبال کند و در مسیر تبدیل افغانستان به یک کشور معمولاً عملیاتی، قوی و شکوفا کار کند.

به گفته پاتروشف، روسیه قبلاً تماس‌های خود را با شوراهای امنیتی، نظامی و خدمات ویژه کشورهای همسایه افغانستان، در درجه اول با تاجیکستان و ازبکستان و همچنین با چین، ایران، هند و پاکستان تقویت کرده‌ است. به گفته او، وضعیت در افغانستان در کانون تمرکز شورای امنیت روسیه قرار دارد.

دبیر شورای امنیت روسیه گفت: این اصلی‌ترین مساله در جلسه بعدی اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود. ما درباره تدابیر دیگر برای تامین ثبات در این منطقه رایزنی خواهیم کرد.

رئیس شورای امنیت روسیه همچنین گفت که آمارهای پیشین درباره کشته شدن ۴۰ هزار غیرنظامی در افغانستان در بیست سال گذشته کمتر از میزان واقعی است. او گفت: این کشور (افغانستان) شاهد رشد نسلی بوده که نمی‌داند چطور بدون هراس دائمی زندگی کند. براساس آمارهای تعدیل شده و قطعا کمتر از میزان واقعی، بیش از ۴۰ هزار غیرنظامی در افغانستان طی بیست سال گذشته کشته شده‌اند و این تعداد شامل ده‌ها هزار کشته نیروهای دولتی نمی‌شود. این نتیجه مداخله آمریکا در امور داخلی کشورهای دیگر است.

انتهای پیام


نظر شما :