سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل مطرح کرد مذاکره قدرت‌های جهانی با اسرائیل در زمینه «طرح B» در صورت شکست مذاکرات وین

۰۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۷ کد : ۲۰۰۶۳۹۶ سرخط اخبار

سفیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی مطرح کرد که قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا، مذاکرات با این رژیم را درباره به کار بستن طرحی جایگزین برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران در صورت شکست خوردن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، افزایش داده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل، گیلاد اِردارن، سفیر اسرائیل در سازمان ملل و آمریکا امروز مدعی مطرح کرد، آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی در حال بررسی یک «طرح B» هستند که در صورت شکست خوردن مذاکرات هسته‌ای، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند.

اِردان در گفت‌وگویی با رادیو ارتش اسرائیل و بدون ارائه توضیحاتی درباره این که این برنامه جایگزین شامل چه مواردی خواهد بود، گفت: جامعه جهانی و آمریکایی‌ها در حال افزایش دادن مذاکرات با ما درباره طرح B در زمینه ایران هستند.

او با بیان این که در گذشته، ارزیابی شده بود که ۸۰ درصد احتمال دارد (ایران) به توافق (هسته‌ای) بازگردد، ادعا کرد: امروز این احتمال به ۳۰ درصد رسیده است.

به گفته این دیپلمات رژیم صهیونیستی، «بازنگشتن ایران به توافق (هسته‌ای)، تمام تصویر را برای جهان تغییر می‌دهد».

بر اساس این گزارش، ادعای اردان در این زمینه و نگرانی رژیم صهیونیستی از بازگشت ایران و آمریکا به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای در پی این مطرح می‌شود که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در کارزارهای انتخاباتی‌اش وعده‌ی بازگشت به توافق هسته‌ای را داده بود.

 قدرت های جهانی تا کنون شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای در وین را برگزار کرده اند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شدند. البته ایران و آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.

برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا گفته است که این مذاکرات می تواند ظرف چند هفته آتی از سر گرفته شود.

این مذاکرات در راستای بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به پایبندی کامل به توافق هسته ای برگزار شده است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و ضمن بازگردانی تحریم های قبلی علیه ایران، تحریم های متعدد جدیدی را نیز بر آن اعمال کرد. ایران با گذشت یک سال و نیم پس از متحمل شدن این تحریم ها و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در راستای پیداکردن راهکارهای عملی برای کاهش تاثیر تحریم ها و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، در چند گام تعیین شده از تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای فاصله گرفت.

مذاکرات وین در این راستا پیش می رود که بتواند از طریق اقداماتی هماهنگ شده، موجب بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای شود.

انتهای پیام


( ۲ )

نظر شما :

علی آقائیان یسار ۰۶ مهر ۱۴۰۰ | ۰۰:۲۳
سلام ودرود به روان پاک مطهرشهدا وامام راحل و درود پروردگار به رهبری معظم انقلاب و ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جدید آقای رئیسی دامه برکاته هرچه دررابطه بابرجام دردولت سابق آقای روحانی بوده که قطعاً راه را بسیار اشتباه رفتند باعث پرویی وگستاخی آمریکا واروپا شد . حالا هم آنها فکرمی کنند آنچه درقبل ها رابطه بابرجام انجام می دادند و مجددآ می توانند باتاکتیک های جدید انجام دهند ومنافع خودشان را بدست آورده وایران را حساب شده درتنگناها قفل کنند ودیگر هیچ راهی جزقبول کردن دستورهای آنان نداشته باشد. ولی کور خواندند به نظرما مردم آقای رئیسی بااین روش که پیش می روند بسیار خوب است. هرچه به مذاکرات بیهوده بها ندهند مطمئنا آنها کوتاه خواهند آمد. به نظرمامردم به انداز کفایت دربرجام سالهاست صحبت هاشده وطرفها خوب همدیگررا شناختند. حالا به قول آقای رئیسی وقت عمل است تااینکه دوباره بروند دور میز شروع کنند بگویند باید فلان کنید باید فلان نکنید. همه چیز شفاف هست. خواسته ایران حساب شده و بسیار منطقی هست. مذاکره مجدد فقط بابرداشتن قدم مثبت طرفهای گستاخ می باشد. تحریم ها باید به کل برداشته شود و تضمین دادن به ایران درآینده ی آمریکا کسی نتواند مثل ترامپ به برجام خدشه وارد کند. درطول 40سال درایران ثابت شده هرچه درمقابل آنان محکم ایستادیم آنها تسلیم شدندوهرکجا لبخند محبت زدیم متاسفانه آنها درنیت دشمنی برآمدند. ازهمه ی اینها گذشته کشوری چون آمریکا و متحدانشان مدام برسرشان نیست شدن جمهوری اسلامی ایران را می پرورانند چگونه باید قبول کنیم آنها منافع به ما می رسانند. بجای اینکه روزنه های گیردار را رفع کنند ونتیجه مطلوب درطرفین وجودبیاد. فقط دراین فکرنند روزنه هایی که منافع ایران هست را بانقشه وترفندو فریب کور کنند. آمریکا چه برخی از خائن ها بخواهند یانخواهند دشمن درجه یک ملت ایران است و این دشمنی ها ثابت شده است دنباله چیست. حالا برخی ها مدام می گویند باید باآمریکا غرب ارتباط برقرارکنیم معما شده برایمان. درحالیکه اینها خوب می دانند آمریکا چیست و چه می خواهد. آمریکا فقط می خواهد ایران را زیر سلطه خود گیرد و اربابش شود. چون زمان این چیزها گذشته وایران روز به روز دارد قدرتمند می شود بسیار عصبانی هستند و منافع خودشان را در همه جا درخطر می بینند. امیداریم آقای رئیسی ودولتش باهمین رویه پیش بروند خداباماست قطعآ گره های کوررا باز خواهدکرد. به چنددلیل به آقای رئیسی اعتماد کامل داریم و مامردم به ایشان رآی دادیم که بهترین دلیلش این است همفکر همراه مطیع رهبری عزیز هستند. ماباتمام وجود پشتیبان دولت هستیم. دولت،مجلس، قوه قضائیه خداراشکر هم راهند و باید تاپایان اتحادو استوارباشند و باکمک هم فقط دنباله راهکاری باشند اقتصاد ایران قدرتمندشده ودیگرمثل تحریم دشمن اثرگذارنباشد. اگر اقتصاد ایران قوی و خودکفاشود دیگر غصه ای نخواهیم داشت. خدایا به این اوضاع سخت اقتصادی وطنمان کمک کن و کشورمارا درمقابل دشمنان حفظ کن